Advies 1x10 aandrijflijn MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

Ik wil de aandrijflijn van mijn Cube LTD SL ombouwen van 3x10 naar 1x10, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, welke parts heb ik nodig?
Enkel een ander voorblad? Narrow-wide? Ovaal?
Of heb ik ook een kettinggeleider en andere zaken nodig?

Vooralsnog wil ik mijn bestaande derailleur en cassette blijven gebruiken en enkel het voorblad vervangen.
Mocht dit naar alle tevredenheid bevallen, zal ik op een later tijdstip als de ketting/cassette versleten is ombouwen naar een complete 1x11 set-up.

Mijn fiets heeft deze componenten;
Bottom Bracket: Shimano XT, FC-M782, 40x30x22T
Brake/Shift Levers: Shimano XT SL-M780-I, Direct Attach
Front Derailleur: Shimano XT, FD-M781-A, direct mount, 3x10-Speed
Rear Derailleur: Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed, direct mount
Cassette: Shimano CS-HG50, 11-36
Chain: Shimano CN-HG54
Cube LTD SL 27.5" 2015
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Schroef je grootste en kleinste tandblad voor er af, derailleur verwijderen en je bent in principe klaar. Voor het mooi zou je je 30 tandblad kunnen vervangen voor een narrow-wide, dat helpt wel om je ketting op z'n plaats te houden, wanneer het er wat ruiger aan toe gaat.
Laatst gewijzigd door vibemaker op di 12 september 2017, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

bedankt, ga dit eens proberen.

Enige tips voor een narrow-wide tandwiel welke op mijn huidige triple crank past?
Heb gekeken bij Absolute Black, maar volgens hun website hebben ze alleen bladen voor double en single cranks.

Is dit wat?
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... act-triple" onclick="window.open(this.href);return false;
Cube LTD SL 27.5" 2015
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Je hebt een tandblad met een symetrische 'boltring' van 96mm nodig (hart-op-hart afstand tussen de boutjes). Dus die van wolftooth past.

Je zou bijv. ook deze kunnen nemen: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod141759" onclick="window.open(this.href);return false;

waar je ook nog op moet letten is dat je iets kortere boutjes nodig hebt dan die er nu op zitten, omdat je er één kettingblad minder mee vast schroeft.
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

ok super!

Zie dat Wolftooth kortere boutjes aanbiedt op hun website, en OneUp levert shims erbij om de originele boutjes te kunnen hergebruiken.
Ga een van deze 2 bestellen dan, kwaliteit zal wel gelijkwaardig zijn denk ik?

EDIT;
OneUp is inmiddels besteld :)
Cube LTD SL 27.5" 2015
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Een shadow+ derailleur is wel aan te bevelen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

vibemaker schreef:
waar je ook nog op moet letten is dat je iets kortere boutjes nodig hebt dan die er nu op zitten, omdat je er één kettingblad minder mee vast schroeft.
Dat is makkelijk op te lossen door van een oud blad de delen af te zagen waar nu de boutjes doorheen gaan. Exact passende 'vulringen'
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

ik heb voor mijn 1x9 setup juist een stukje van de moertjes afgezaagd..
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

Bij de OneUp die ik besteld heb zouden passende shims bijgeleverd zijn, dus ik wacht af ;)
Cube LTD SL 27.5" 2015
Plaats reactie