Shimano BR-M7000 SLX - Remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Alweer een rem topic :)

Op mijn huidige fiets heb ik een setje Avid Elixir 7 remmen. Ik ben zeer te spreken over de remkracht en dosering maar niet over het aanlopen. Mijn achterrem loopt nauwelijks aan maar mijn voorrem blijft steeds wat aanlopen.
Omdat mijn blokjes binnenkort aan vervanging toe zijn wil ik deze remmen compleet gaan vervangen. Mijn voorkeur is hierbij gevallen op de Shimano BR-M7000 SLX remmen. Ik heb hierbij nog enkele vragen, misschien kunnen jullie mij helpen :):

1. Is de remkracht + dosering vergelijkbaar met mijn Elixir 7 remmen?
2. Passen de Shimano remmen op mijn huidige remschijven? Voor heb ik een Avid HS1 180mm remschijf en achter 160mm.
3. De kabellengte van de Shimano remmen is standaard te lang, ik wil ze daarom gaan inkorten. Moet ik daarvoor nog een bleedingset etc. kopen, of is dat niet nodig?

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ds-p49987/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik kan je geen gebruikerservaringen geven maar voordat je nieuwe remmen gaat kopen ... weet je zeker dat je schijf voor niet een kleine slag heeft of iets krom is.
Hoeft maar enkele tienden van een mm te zijn en dat ga je met nieuwe remmen ook niet oplossen :-?
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Oystein schreef:Ik kan je geen gebruikerservaringen geven maar voordat je nieuwe remmen gaat kopen ... weet je zeker dat je schijf voor niet een kleine slag heeft of iets krom is.
Hoeft maar enkele tienden van een mm te zijn en dat ga je met nieuwe remmen ook niet oplossen :-?
De zuigertjes van mijn Avid remmen blijven soms wel eens wat hangen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dan zijn nieuwe remmen inderdaad een slimme keuze :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op vraag 1 heb ik geen antwoord, geen ervaring met Elixers ;-)

Vraag 2: je huidige schijven en adapters kunnen blijven zitten, let er wel op dat Avid met hol/bol ringen werkt en andere merken dat niet doen.
Vraag 3: er wordt vaak gezegd dat je kunt inkorten zonder ontluchten als je netjes werkt. Ik ben het daar maar deels mee eens. Ja, het kan, maar mijn ervaring is dat toch ontluchten altijd nog luchtbelletjes oplevert. Dus ben je van de "grote stappen snel thuis" kun je het laten zitten, maar wil je je remmen echt top hebben zou ik de moeite wel even nemen.

Shimano remmen ontluchten zeer eenvoudig, je hebt een spuitje en slangetje nodig, een trechtertje voor op de remhendel ("funnel") en een flesje Shimano remolie. Het kleine flesje is meer dan genoeg voor vele malen ontluchten.
Handleidingen genoeg, het principe is iig dat je van onderaf de boel doorspuit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: Shimano remmen ontluchten zeer eenvoudig, je hebt een spuitje en slangetje nodig, een trechtertje voor op de remhendel ("funnel") en een flesje Shimano remolie. Het kleine flesje is meer dan genoeg voor vele malen ontluchten.
Handleidingen genoeg, het principe is iig dat je van onderaf de boel doorspuit.
Ja, zo`n kit kost €15,- incl een klein flesje olie.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Over Punt 1:
Remkracht is niet het probleem, die is bij beide dikke prima. Als je de 'bite' bedoelt: daar vind ik Avid in uitblinken. Maar dat hangt ook weer samen met het soort remblok. En aangezien Avid toch wel vaak net niet perfect is afgesteld (oa door wat je zelf noemt: hangende zuigers, aanlopende schijven) komt de 'bite' bij Avid niet altijd goed naar voren.
Ik denk dat de pluspunten van Shimano wel opwegen tegen Avid, ondanks dat Avid (mits perfect afgesteld en functionerend) betere bite en dosering heeft.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb de Avid's op de fiets van mijn broer vervangen voor SLX, en dit ging zonder wisselen van schijven of adapters. Er kwamen zelfs complimenten van de LBS waar mijn broer heen ging voor het inkorten van de leidingen (heb ik het gereedschap niet voor)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Complimenten waarvoor?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Persoonlijk heb ik niet zoveel problemen gehad met de Elixir 5 en 7 remmen, ook niet met aanlopen. Een enkele keer, maar niet de moeite waard.
Vergeleken met Shimano SLX / Deore is een Elixir veel meer een bijtgraag remsetje, dat voel je direct.
Elixir is gewoon bam! is ho. SLX geeft je veel meer kans om te doseren.
Qua remkracht is er imho eigenlijk geen verschil, het bam! is ho gevoel bij de Elixir kan je het idee geven dat de remkracht ook groter zal zijn maar dat is in mijn beleving helemaal niet het geval.
Met je SLX set, zet je je bike met één vinger op het voorwiel.
Het grootste verschil tussen beiden zit vooral in het werk dat je aan de remmen hebt, t.o.v. de Elixir is Shimano een setje die je ontzorgt.
Weinig gedoe met centreren, ontluchten hoeft bijna nooit en als het dan moet gebeuren, is het een eitje.

Voorkeur voor bijtgrage remmen of goeie doseerbaarheid blijft iets persoonlijks, het heeft wat mij betreft allebei wel wat lekkers.
Goeie remkracht daarentegen is onontbeerlijk.

Voor de rest eens met de antwoorden hierboven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bedankt voor antwoorden! Ik heb nog 2 vragen :)

1. Avid met hol/bol ringen --> worden er bij de Shimano remmen normaal gesproken de juiste montage ringen bijgeleverd, ik neem aan van wel?

2. Is de onderstaande kit de juiste kit die ik nodig heb bij het ontluchten van de Shimano remmen na het inkorten van de remkabels?

https://www.bike-components.de/de/Shima ... el-p50136/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

1): weet ik niet meer, kan me niet herinneren of er bouten bij zaten (dácht van wel)

2): yessir!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Laatst xt remmen besteld en daar zaten de bouten en hol/bol ringen netjes bij. Bij de PM/PM adapter voor 180 mm zaten ook de juiste lengte bouten bij.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Shimano komen die rongen alleen onder de kop vd inbus, niet tussen rem en adapter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie