Op zoek naar nieuwe remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Bikerdude
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 4 mei 2009, 22:10
Mijn mountainbike: Haibike edition SL

ToFast schreef:Hoogst irritant inderdaad.
Kijk eens naar de Magura MT4 of Sram Level T(L).
Die trekt je echt niet tot aan het handvat en remt super.
Die MT4 had ik ook al gezien en leek mij wel wat. Moet ik nog ergens op letten als ik een set wil kopen?
En inkorten en ontluchten van de remmen daar heb je zeker speciaal gereedschap voor nodig?
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Lars TB schreef:Shimano, maakt niet zo veel uit welke. Ook de goedkoopste werkt uitstekend!
+1 best bang for the buck. Heb zelf vanalles gehad, Avids, Magura, Formula, etc. Shimano geeft gewoon de minste problemen. Remmen super(van deore t/m XT, allemaal goed) en lopen niet aan, slijten daardoor niet zo snel als bv Avid. Magura vond ik vrij vaag(MT2 en MT4 gehad), moest veel druk geven voordat ze echt goed aangrijpen. SLX en XT veel meer "1 vinger" remmen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bikerdude schreef:Magura zoiezo(*) niet meer doen? Is het allemaal ruk? :o
Niet helemaal ruk, maar nog steeds hebben ze geen enkele serie die probleem-arm is. Ook de nieuwe (huidige) generatie heeft wederom ontluchtingsproblemen (blijft dus lucht aantrekken). Heb al een aantal demo fietsen gereden waarbij de MT4 rem lekte (3x!!)(fietsen meestal nog geen 100 km oud). En ook al een setje gehad waar na een paar ritten de hendel weer tot het stuur kwam zonder zichtbaar olieverlies.

Als ze wel werken is het best een erg goede rem.


(*)sowieso
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bikerdude
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 4 mei 2009, 22:10
Mijn mountainbike: Haibike edition SL

Bedankt voor de info. Ik heb een keus kunnen maken ik ga voor een setje Shimano XT :-)
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Goede keus :-q
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Even inhaken op deze topic,
Ik moet mijn remschijf achter vervangen, er zit nu een Avid HS1 160mm schijf op. Deze is moeilijk te vinden wie weet welke ik nu het beste kan kopen? Van een cleansweep hoorde ik al negatieve verhalen. Qua remkracht wat ik tevreden. Of is een ombouw naar 180 sowieso een aanrader? En dan heb ik een extra setje adapters nodig?

Er zitten XT klauwen op.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zou een xt schijf nemen van 160 mm deze voldoet prima. Ze hebben geen last van trillingen of een wobble (ongelijkmatig remmen) tijdens het remmen. Ook worden ze niet snel oververhit vanwege de goede warmtegeleiding.

https://www.mantel.com/shimano-xt-rt76? ... N0YXJ0MTE=" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

160mm achter zou nog gewoon goed moeten zijn (voor kan ik alleen maar lekker groot aanraden inmiddels). Verder zijn de MT4's ook niet vrij van gedoe... (wel op te lossen hoor), maar dus prima keuze gemaakt!
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Ik heb de shimano XT SM-RT76 besteld tnxz. Lees ook goede reacties. Tnxz

Is 33gr zwaarder maar dat zal ik nog niet gaan merken. De nieuwe Avid G2 clean sweep is ook zwaarder geworden. 114gr.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Even gebruikmaken van dit topic voordat ik nieuw topic open.

Huidige fiets Cannondale F29 voorzien van Magura MT2 remset.
Remhendel voor de achter rem is lek o.i.d. Nadat ik de boel goed heb ontlucht dan heb ik na een aantal ritten weer weinig tot geen remkracht op de achterrem. Bij het inknijpen van de remhendel hoor ik ook een sompig ademend geluid. Ik vermoed dat hier het probleem zit.

Ik ben dus op zoek naar een vervangende set. Ik rijdt alleen in NL.
Budget €100-150 voor een set.
Wat is nu echt het verschil tussen de Shimano M6000 Deore, M7000 SLX of de M8000 XT?
Kan ik de huidige schijven blijven gebruiken of moeten deze ook worden vervangen?

Weet iemand een mooie aanbieding?
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Zoals anderen ook hebben vermeld, shimano. Type maakt eigenlijks niet uit. Deze blijven het langst goed onder de NL blubber omstandigheden.
One life, ride it!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Remkrachtverschil tussen die drie is gering tot misschien wel niet merkbaar.
SLX en XT hebben een toolfree reach-adjust, bij de Deore doe je dat met een inbusje (zeer goed bereikbaar aan de voorkant van de hendel). Voordeel is dat er geen knopje is dat kan afbreken hij een val.

Nadeeltje is dat de Deore geen draaibare banjo-aansluiting op de klauwen heeft. Afhankelijk van de kabelgeleding op je frame kan dat lastig zijn, maar op sommige frames maakt het niks uit (als je rem op de staande achtervork zit en de leiding bovenlangs gaat mis je die draaimogelijkheid bijvoorbeeld niet).

De XT heeft verder bitepoint-adjust. Ik heb geen XT's gehad, maar mis die optie niet op mijn SLX, Deore en XTR sets. Shimano remmen pakken sowieso al vrij vinnig aan, knijpen is ook meteen echt remmen (ik ben nog steeds aan het wennen aan mijn Hope set, die heeft dat minder...)

Puur voor de werking hoef je iig niet duurder dan die Deore te gaan, dat zijn al zeer capabele remmetjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Ok, bedankt. Rem zit inderdaad gemonteerd op de staande achtervork met de leiding naar boven.
Ik zag een setje M6000 (Deore) voor €91, denk deze maar eens te kopen.

Nog enkele vragen.
Alhoewel de voorrem probleemloos werkt is het dan gebruikelijk om de complete set te vervangen?
Waarom werken Shimano remmen niet op Magura schijven?
Heb ik nog adapters o.i.d. nodig?

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De voorrem gaat ook kapot (Magura) dus gewoon V + A vervangen.
De schijven en adapters kan je blijven gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Even een update:
Set (voor en achter)vShimano Deore BR-M6000 gemonteerd, leuk werk. Leidingen in moeten inkorten. Gelukkig wel een litertje minerale olie mee besteld zodat ik de zaak netjes kon ontluchten na het inkorten. Zo'n trechter bakje had ik al in mijn bezit.
Deze remmen zijn uitgevoerd met een piefje waar je het slangetje op drukt, op een andere positie draai je m.b.v. inbussleutel een schroefje open/dicht. Werkt goed alleen had dat slangtuletje wel iets langer mogen zijn.

Zojuist eerste proefritje gemaakt en moet melden dat de remmen flink hard aangrijpen, direct flinke rem actie na het inremmen. De Magura MT2's voelden wat milder bij het remmen, terwijl daar ook wel een blokkerend achterwiel mogelijk was.
Denk de ik bij de eerste echte rit nog wel een paar keer te veel snelheid te verliezen door een te heftige remactie, even wennen dus.

Veertjes tussen de rempads vind ik nog steeds een ruk oplossing. De magneet techniek welke Magura toepast vind ik een betere.
Plaats reactie