Heey, ik ben in het bezit van een Cube Attention SL 2017
en zou graag mijn schifters en remgreep willen vervangen.
Nu zit er Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus en Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (180/160) op.
De remmen zelf voldoen tot nu toe toch nog prima. Vind de schifters en de greep
een beetje goedkoop aanvullen.
Toen ik de fiets kocht was deze fiets toch 1 van de betere in me budget
maar nu is er wat geld vrij voor wat upgrades.
Ook zit er een Shimano Deore FC-M612, 40x30x22T, 175mm crankset op.
Dit is een triple speed, echter gebruik ik alleen de 2e blad.
Zit er over na te denken om er een enkel speed van te maken.
Maar is dit mogelijk en wat is wijsheid ?
Hopelijk kunnen jullie me een stapje in de goede richting geven.
Hier is zijn de overige specificaties van de bike:
FRAME
Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand Ready
COLOR
grey´n´flashyellow
FORK
Rock Shox Recon Silver TK AIR, Pop Loc, 100mm
HEADSET
FSA No.10, Semi-Integrated
STEM
CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
HANDLEBAR
CUBE Rise Trail Bar, 680 mm
GRIPS
CUBE Performance Grip
REAR DERAILLEUR
Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, Direct Mount, 10-Speed
FRONT DERAILLEUR
Shimano Deore FD-M611 Downswing, 31,8mm
SHIFTERS
Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
BRAKE SYSTEM
Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (180/160)
CRANKSET
Shimano Deore FC-M612, 40x30x22T, 175mm
CASSETTE
Shimano CS-HG50, 11-36T
CHAIN
Shimano CN-HG54
RIMS
CUBE ZX20, 32H, Disc
FRONT HUB
Shimano Deore HB-M615, Centerlock
REAR HUB
Shimano Deore FH-M615, Centerlock
TIRES
Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"
PEDALS
CUBE Aluminium MTB
SADDLE
CUBE Active 1.1
SEAT POST
CUBE Performance Post, 27.2mm
SEATCLAMP
CUBE Varioclose, 31.8mm
WEIGHT
13.45 kg
Onderdelen vervangen/upgraden, waar op letten?
Om van 3x naar 1x te gaan is vrij eenvoudig, zeker als je nu echt alleen het middenblad gebruikt. Gewoon het grote en kleine blad er af. Het middenblad moet je dan wel vervangen voor een Narrow-Wide blad, anders springt de ketting er steeds af. Je kunt voor hetzelfde formaat gaan.
Dan heb je achter ook een 'clutch' derailleur nodig, om de ketting strak genoeg te houden. Pak daar een XT. Je kunt de Deore shifters blijven gebruiken, maar XT schakelt net wat beter. En als je dan toch de shifter en derailleur vervangt kun je meteen naar 11 speed gaan! Dus ook een nieuwe cassette en ketting. Maar dan ben je meteen een stuk moderner en je hebt wat meer bereik!
Op zich bieden duurdere Shimano remmen niet meer remkracht. In sommige opzichten zijn ze iets beter doseerbaar, maar ik vind de eenvoudige remgrepen strakker aanvoelen en juist daardoor beter te doseren. Iets meer het Hope-schijfremgevoel zeg maar. Maar anders zou je daar naar Deore of SLX kunnen gaan, ziet er inderdaad beter uit.
Dan heb je achter ook een 'clutch' derailleur nodig, om de ketting strak genoeg te houden. Pak daar een XT. Je kunt de Deore shifters blijven gebruiken, maar XT schakelt net wat beter. En als je dan toch de shifter en derailleur vervangt kun je meteen naar 11 speed gaan! Dus ook een nieuwe cassette en ketting. Maar dan ben je meteen een stuk moderner en je hebt wat meer bereik!
Op zich bieden duurdere Shimano remmen niet meer remkracht. In sommige opzichten zijn ze iets beter doseerbaar, maar ik vind de eenvoudige remgrepen strakker aanvoelen en juist daardoor beter te doseren. Iets meer het Hope-schijfremgevoel zeg maar. Maar anders zou je daar naar Deore of SLX kunnen gaan, ziet er inderdaad beter uit.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Mrcrown
- Mtb fanaat
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
- Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"
Lars TB schreef:Om van 3x naar 1x te gaan is vrij eenvoudig, zeker als je nu echt alleen het middenblad gebruikt. Gewoon het grote en kleine blad er af. Het middenblad moet je dan wel vervangen voor een Narrow-Wide blad, anders springt de ketting er steeds af. Je kunt voor hetzelfde formaat gaan.
Dan heb je achter ook een 'clutch' derailleur nodig, om de ketting strak genoeg te houden. Pak daar een XT. Je kunt de Deore shifters blijven gebruiken, maar XT schakelt net wat beter. En als je dan toch de shifter en derailleur vervangt kun je meteen naar 11 speed gaan! Dus ook een nieuwe cassette en ketting. Maar dan ben je meteen een stuk moderner en je hebt wat meer bereik!
Op zich bieden duurdere Shimano remmen niet meer remkracht. In sommige opzichten zijn ze iets beter doseerbaar, maar ik vind de eenvoudige remgrepen strakker aanvoelen en juist daardoor beter te doseren. Iets meer het Hope-schijfremgevoel zeg maar. Maar anders zou je daar naar Deore of SLX kunnen gaan, ziet er inderdaad beter uit.
Is het niet makkelijker om de Crankset te vervangen door bv Shimano XT M8000 Crankstel https://www.mantel.com/shimano-xt-m8000 ... NzdGFydDE=
Met daarbij een 11 speed cassette, maar daardoor heb je wel nieuwe nieuwe schifter nodig voor een 11 speed?
Moet je dan ook een andere derailleur te plaatsen?
De remgrepen die er nu op zitten hebben redelijk veel speling en wil het wat steviger en kleiner.
Of denk ik hier te makkelijk over?
Don't look back, something might be gaining on you!
Die crank hoeft dus niet, technisch is het niet beter en dus scheelt het weer geld. Maar als je het wilt doen, waarom niet.Mrcrown schreef:Is het niet makkelijker om de Crankset te vervangen door bv Shimano XT M8000 Crankstel https://www.mantel.com/shimano-xt-m8000 ... NzdGFydDE=
Met daarbij een 11 speed cassette, maar daardoor heb je wel nieuwe nieuwe schifter nodig voor een 11 speed?
Moet je dan ook een andere derailleur te plaatsen?
De remgrepen die er nu op zitten hebben redelijk veel speling en wil het wat steviger en kleiner.
Of denk ik hier te makkelijk over?
Ja, voor 1x11 heb je een nieuwe shifter en derailleur nodig.
Die remmen mag je vervangen.
En nee, je denkt er niet te makkelijk over, het is zo gemakkelijk! (als je een beetje kunt sleutelen...)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Mrcrown
- Mtb fanaat
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
- Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"
Dank je,Lars TB schreef:Die crank hoeft dus niet, technisch is het niet beter en dus scheelt het weer geld. Maar als je het wilt doen, waarom niet.Mrcrown schreef:Is het niet makkelijker om de Crankset te vervangen door bv Shimano XT M8000 Crankstel https://www.mantel.com/shimano-xt-m8000 ... NzdGFydDE=
Met daarbij een 11 speed cassette, maar daardoor heb je wel nieuwe nieuwe schifter nodig voor een 11 speed?
Moet je dan ook een andere derailleur te plaatsen?
De remgrepen die er nu op zitten hebben redelijk veel speling en wil het wat steviger en kleiner.
Of denk ik hier te makkelijk over?
Ja, voor 1x11 heb je een nieuwe shifter en derailleur nodig.
Die remmen mag je vervangen.
En nee, je denkt er niet te makkelijk over, het is zo gemakkelijk! (als je een beetje kunt sleutelen...)
Volgens mij moet ik zo een eind komen?
Don't look back, something might be gaining on you!