Vervangen/upgrade Fox Float Evolution CTD

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik rij nu een jaar of 2,5 a 3 rond met een Fox Float Evolution CTD 29" in mijn Canyon AL SLX modeljaar 2015. Gekocht eind 2014.
De fiets bevalt tot nu toe prima maar wil eens een andere vork proberen. Maar wat zou ik moeten kopen om verschil te merken op de nederlandse rondjes, oa de Posbank en de Holterberg.
Sag is afgesteld op 25%, op de bovengenoemde rondjes heb ik de hele veerweg van de vork gebruikt. Als ik deze op de dalings mode heb staan. Maar kom niet helemaal onderin met het kloink gevoel. Bottom out.
Gewicht van de fietser compleet met bepakking is ca 98 kg.
Heb ook al diverse instellingen van de rebound aangepast/geprobeert. maar de vork mag wel wat softer.
D vork rijdt voor mijn gevoel nog steeds als in het begin maar heeft nog geen grote onderhoudsbeurt gehad.

Ik moet geen andere vork maar een keer iets anders, gewoon omdat het kan.
En de aanbiedingen zijn al weer aan de gang of komen er aan.
Steekas, 15x100mm.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Rij de vork eens met 10ml extra float fluid in de luchtkamer. Dan kan de druk iets omlaag en wordt het geheel meer progressief.

Oh, en geef de vork eens wat onderhoud met goede seals. Is de vork soepel of plakt de cartridge?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

RuudRuud schreef:Rij de vork eens met 10ml extra float fluid in de luchtkamer. Dan kan de druk iets omlaag en wordt het geheel meer progressief.

Oh, en geef de vork eens wat onderhoud met goede seals. Is de vork soepel of plakt de cartridge?
Als ik de vork indruk als ik er naast sta dan veert desse op elke positie helemaal terug naar de beginstand. Hij blijft dus nergens hangen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Idd luchtkamer vullen met olie (of tokens als die er voor deze vork zijn). En dan beetje met de druk spelen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Maar waarom zou je een bottom out willen voelen? Als je je hele veerweg gebruikt en niet bottom-outed dan is dat de ideale situatie.

Met tokens ga je op het eind van je veerweg nog progressiever worden en wordt het moeilijker je gehele veerweg te gebruiken, hij wordt wel makkelijker aanspreekbaar in het begin van je veerweg inderdaad.

Dus wat wil je nu bereiken? Wil je graag de bodem van je veerweg voelen (ik zou niet weten waarom) of juist wat zachter in het begin van je veerweg?

Als ik alles bij elkaar optel dan is de CTD gewoon niet jouw vork, en de 2014 CTD staat inderdaad bekend om zijn niet zo beste veer- en dempingskarakteristiek als ik het me goed herinner. Volgens mij heeft hij ook behoorlijk wat stiction wat ik me kan herinneren.

Dus wat is je wens?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Met zijn gewicht moet je de vork op hoge druk rijden om niet door de veerweg te knallen. Dus wil je de vork liever iets meer progressief hebben.

Wat voel je als je de vork met weinig kracht indrukt? Voel je dan een schokkerig gedrag?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Patrick_V schreef:Maar waarom zou je een bottom out willen voelen? Als je je hele veerweg gebruikt en niet bottom-outed dan is dat de ideale situatie.

Met tokens ga je op het eind van je veerweg nog progressiever worden en wordt het moeilijker je gehele veerweg te gebruiken, hij wordt wel makkelijker aanspreekbaar in het begin van je veerweg inderdaad.

Dus wat wil je nu bereiken? Wil je graag de bodem van je veerweg voelen (ik zou niet weten waarom) of juist wat zachter in het begin van je veerweg?

Als ik alles bij elkaar optel dan is de CTD gewoon niet jouw vork, en de 2014 CTD staat inderdaad bekend om zijn niet zo beste veer- en dempingskarakteristiek als ik het me goed herinner. Volgens mij heeft hij ook behoorlijk wat stiction wat ik me kan herinneren.

Dus wat is je wens?
Ik hoef zeker de bodem van de maximale veerweg niet te voelen. Ik wilde hiermee aangeven dat ik die dus net niet haal zoals de vork nu is ingesteld. Met de huidige druk die in de vork zit.
De vork zou wat voor mij wat zachter mogen aanvoelen bij kleinere hobbels en wortels.
Als ik het zo kan noemen. Dus minder stuiteren als ik over een paar wortels rijdt.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

RuudRuud schreef:Met zijn gewicht moet je de vork op hoge druk rijden om niet door de veerweg te knallen. Dus wil je de vork liever iets meer progressief hebben.

Wat voel je als je de vork met weinig kracht indrukt? Voel je dan een schokkerig gedrag?
Als ik de vork rustig indruk veert deze ook rustig in, zonder even te blokkeren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef:Ik hoef zeker de bodem van de maximale veerweg niet te voelen. Ik wilde hiermee aangeven dat ik die dus net niet haal zoals de vork nu is ingesteld. Met de huidige druk die in de vork zit.
De vork zou wat voor mij wat zachter mogen aanvoelen bij kleinere hobbels en wortels.
Als ik het zo kan noemen. Dus minder stuiteren als ik over een paar wortels rijdt.
Precies andersom dus van wat iedereen aan raad: iets olie uit de vork halen, of een token. Wordt de vork iets soepeler van en meer lineair.


Je gaat er met andere vorken weinig op vooruit wat veergedrag betreft. De enige winst die je wel zou kunnen gaan merken (zeker met jouw gewicht) is stijfheid. Om dat te verbeteren zou je een FOX 34 of een Rockshox Pike moeten scoren. Eventueel met nog 1 tot 2 cm meer veerweg (ga je nauwelijks merken in rijgedrag, hooguit ten positieve, maar wel in nog iets meer soepelheid!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Dan zou ik dus met de huidige vork meteen onderhoud kunnen uitvoeren en er iets minder olie in kunnen doen?
Maar dan praat je waarschijnlijk over 1 of 2 milliliter denk ik.
Dan moet ik eens op zoek naar een set onderdelen voor mijn vork.
Maar een Fox 34 kan natuurlijk ook, iets stijver kan geen kwaad. Je merkt natuurlijk pas verschil als je ze beiden hebff geprobeerd.
(Net zoals het verschil tussen de originele wielen en handgespaakt. Van19 mm naar 26 mm intern)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef:(Net zoals het verschil tussen de originele wielen en handgespaakt. Van19 mm naar 26 mm intern)
Een vergelijkbare stap!


Vaak nemen fabrikanten stappen van 5 ml olie meer of minder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Lars TB schreef:
Mike123 schreef:Ik hoef zeker de bodem van de maximale veerweg niet te voelen. Ik wilde hiermee aangeven dat ik die dus net niet haal zoals de vork nu is ingesteld. Met de huidige druk die in de vork zit.
De vork zou wat voor mij wat zachter mogen aanvoelen bij kleinere hobbels en wortels.
Als ik het zo kan noemen. Dus minder stuiteren als ik over een paar wortels rijdt.
Precies andersom dus van wat iedereen aan raad: iets olie uit de vork halen, of een token. Wordt de vork iets soepeler van en meer lineair.
5ml meer olie erin en in mijn geval kon de druk omlaag voor dezelfde veerweg. De vork is in het begin iets soepeler en wordt stijver naarmate de veerweg verder gebruikt wordt. Zo ook met een Yari en 2 extra tokens.

Of je een progressieve vork fijn vindt, dat is een andere discussie :). In principe wil je een zo lineair mogelijke veerweg maar dat is voor ons stervelingen al snel boven budget.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Lars TB schreef:
Mike123 schreef:(Net zoals het verschil tussen de originele wielen en handgespaakt. Van19 mm naar 26 mm intern)
Een vergelijkbare stap!


Vaak nemen fabrikanten stappen van 5 ml olie meer of minder.
Zou ik dan bij beide poten dezelfde hoeveelheid olie er minder in moeten doen of alleen de poot waar de lucht in zit?
En de vork zou dus dan meer lineair werken?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

RuudRuud schreef:
5ml meer olie erin en in mijn geval kon de druk omlaag voor dezelfde veerweg. De vork is in het begin iets soepeler en wordt stijver naarmate de veerweg verder gebruikt wordt. Zo ook met een Yari en 2 extra tokens.

Of je een progressieve vork fijn vindt, dat is een andere discussie :). In principe wil je een zo lineair mogelijke veerweg maar dat is voor ons stervelingen al snel boven budget.[/quote]

Een soepele verering over de hele weg lijkt mij fijner.
Heb je enkele voorbeelden van lineair werkende vorken? Of zijn de meeste vorken dat?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef:Zou ik dan bij beide poten dezelfde hoeveelheid olie er minder in moeten doen of alleen de poot waar de lucht in zit?
En de vork zou dus dan meer lineair werken?
Alleen bij de kant met de luchtkamer.

Mike123 schreef:Een soepele verering over de hele weg lijkt mij fijner.
Heb je enkele voorbeelden van lineair werkende vorken? Of zijn de meeste vorken dat?
Bijna alle luchtvorken zijn progressief, hoewel sommige pas echt de laatste centimeter stugger worden. Dat moet ook om grote klappen goed op te kunnen vangen. Maar de meeste luchtgeveerde vorken zijn nu wel zo gebouwd dat ze over 75% van de veerweg lineair werken en aanvoelen. Sommige fabrikanten halen nog wat trucjes uit, zoals Öhlins met 3 luchtkamers, waarbij je zowel aan het begin als aan het einde van de veerweg heel goed kunt bepalen hoe de vork moet werken en aanvoelen. Andere fabrikanten halen andere trucjes uit.

Met jouw gewicht is het wat vreemd dat je nauwelijks de maximale veerweg haalt. Maar dat ligt dan aan het terrein waar je rijdt en je rijstijl. Daar kan een fabrikant niet geheel rekening mee houden en dan moet je dus gaan tunen. Maar ik denk ook dat een gebrek aan veerweg je parten speelt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie