Advies remupgrade Cube LTD SL 2015

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

Na al enige tijd plezier te hebben van mijn nieuw aangeschafte Cube LTD SL 2015 (27.5”), wordt het tijd om wat upgrades door te voeren.

Hele fiets is standaard XT afgemonteerd op de remmen na, dit zijn ‘gewone’ Deore M615 met de bijbehorende schijven.
Vooral piepende schijven en het gebrek aan feedback van de remmen zijn de aanleiding hiervoor.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken geweest en ik kom er niet helemaal uit wat nu wel/niet past, als ik op de site van Shimano kijk, heb ik remmen met een ‘wide’ loopvlak, waar XT/XTR schijven een ‘narrow’ loopvlak hebben, dit zou dus niet matchen met mijn huidige remklauwen?
http://productinfo.shimano.com/#/com/2. ... acid=C-461" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat raden jullie aan als ik eerst schijven wil vervangen ivm het piepen en dan in een later stadium de rest van het remsysteem?

Schijven zijn 180/160mm met Centerlock.
Cube LTD SL 27.5" 2015
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Het upgraden van de remmen naar XT heeft denk ik weinig toegevoegde waarde.
De Deore remmen zijn eigenlijk prima.

Ik verwacht dat je eigen remmen toe zijn aan onderhoud. Lucht in de leiding, onjuiste afstelling of versleten/verglaasde remblokken zijn vaak de oorzaak van het piepen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die tabel zegt mij vrij weinig, lijkt mij typisch Shimano om te roepen dat bepaalde zaken niet compatibel zijn, zodat je alles moet vervangen.
Ik zeg niet dat het compleet onzin is, maar ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen.

De Deore 615 remmen zijn in principe niet slechter dan de XT's.
Als het je stoort dat er geen XT op staat kan je 2 losse XT dekseltjes bestellen, dan zijn de letters hetzelfde ;)
De remklauw is iets minder dan die van SLX/XT, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik denk dat het piepen door iets anders wordt veroorzaakt.
Wellicht heb je de goedkope (resin only RT 10 of RT54) remschijven ?
Dan zou ik een setje XT centerlock schijven kopen (RT81).
Je hebt daar zelf ook al aan gedacht begrijp ik.
Als dat niet helpt kan je altijd nog een XT remset overwegen.
Maar eigenlijk zouden de 615 remmen ook gewoon goed moeten werken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Het hoofdprobleem is inderdaad de piep in de remmen, naast het feit dat ze ook regelmatig slepen. Qua feedback, hij vergelijkt ze met de Avid Juicy Carbon die ik op mijn fiets heb zitten, die grijpen een stuk beter aan en voelen minder sponzig. Ik denk dat als hij de schijven vervangt door een floating variant (heb zelf Hope floating discs), hij al een heel end tevreden is. Maar de vraag was inderdaad even welke schijven, dus de XT's zouden wel een goede upgrade zijn naar jouw mening?
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

De piep is idd vervelend, heb Sp33dFr34k al aangeraden om oordoppen te dragen als we gaan fietsen :P
Blokken zijn nog als nieuw, dus slijtage zal het niet zijn.

Ik weet niet op bij mijn remmen iets af te stellen is? Vrij slag op de hevel zit geen stelschroef op.
Ontluchten heb ik laatst nog laten doen toen ik de voor en achterrem omgedraaid heb (linker hevel achter, rechter hevel voor). Ben namelijk ook motor/circuitrijder en het is wel prettig als de voorrrem aan dezelfde zijde zit ;)

De huidige remschijven zijn volgens mij echt de goedkoopste variant van Shimano, Resin only.
Mijn voorkeur gaat dan idd uit naar XT of XTR schijven, zijn nu flink afgeprijsd bij Mantel en als dat nog niet voldoende is op de langere termijn ook voor een ander remsysteem te gaan.
Cube LTD SL 27.5" 2015
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

PascalP schreef:De piep is idd vervelend, heb Sp33dFr34k al aangeraden om oordoppen te dragen als we gaan fietsen :P
Blokken zijn nog als nieuw, dus slijtage zal het niet zijn.

Ik weet niet op bij mijn remmen iets af te stellen is? Vrij slag op de hevel zit geen stelschroef op.
Ontluchten heb ik laatst nog laten doen toen ik de voor en achterrem omgedraaid heb (linker hevel achter, rechter hevel voor). Ben namelijk ook motor/circuitrijder en het is wel prettig als de voorrrem aan dezelfde zijde zit ;)

De huidige remschijven zijn volgens mij echt de goedkoopste variant van Shimano, Resin only.
Mijn voorkeur gaat dan idd uit naar XT of XTR schijven, zijn nu flink afgeprijsd bij Mantel en als dat nog niet voldoende is op de langere termijn ook voor een ander remsysteem te gaan.
Ben motorrijder en was circuitrijder. Hoor het vaker dat motorrijders de remmen omwisselen. Remmen gaat voor mij op motor en op mountainbike zo automatisch, dat ik de remmen van mijn MTB nooit aangepast heb.

Terug on-topic: SLX of XT schijven erop en nieuwe resin blokken erin. Als dat het probleem niet oplost, kun je altijd nog je remmen upgraden.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

Denk dat ik dat maar doe dan, setje XT schijven en setje G01S Resin blokken :)

Op Ali bestellen lijkt me een beetje tricky ivm namaak of niet?
Cube LTD SL 27.5" 2015
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan ze ook bij Bike-Components of Mantel bestellen.
Dan heb je zeker geen nep.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

Zojuist bestelling geplaats bij bike-components, stonden voor een zeer scherpe prijs op de website.
Ook meteen 2 setjes G01S erbij gepakt.

Ben benieuwd hoe ze bevallen :)
Cube LTD SL 27.5" 2015
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3298
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Remblokjes uit China werken ook prima hoor. En ze zijn een stuk vriendelijk geprijsd.
Plaats reactie