Shimano Zee hydraulische remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn. Zee/Saint heeft een andere/betere modulatie dan de normale XT, ik vroeg me af of de 4pots XT op z`n kleine broertje lijkt of meer op de ZEE?
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

Dan denk ik dat je eerder moet denken aan de ZEE...
Je zei zelf al; "Zee/Saint heeft een andere/betere modulatie dan de normale XT".
Ik denk dat dit zit in de remklauw. De SAINT en de ZEE hebben wel dezelfde remklauw, maar niet de zelfde remhendel en die remmen nagenoeg het zelfde...
Het verschil zit hem in de klauw, niet in de hendel. Dus zal de XT het zelfde remmen als de SAINT/ZEE... denk ik :roll:
Happy Trails
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hmm, over de remklauwen tussen de XT en ZEE kan ik niks melden , wel dat de ZEE een topcap heeft van plastic op de remhendel , die nog soms gaan lekken of iets gaan " open " staan, de Saints heeft dit euvel niet . Het instellen van de remhandel dmv een inbus sleuteltje of dat je dit gelijk met de hand kan doen , heeft voor mij geen echt verschil uitgemaakt . Beide heb ik gehad (met de hand ,XT , met de sleutel , ZEE) .
Dus heb ik nu de Saint remhendel met de ZEE klauw . Enige verschil wat tussen een enkele zuiger en dubbel is ,is wel noemenswaardig namelijk dat de dubbele klauw veel beter te reguleren , maar dat is geen antwoord op je vraag ....
Meer info nuttig of niet ...
Maar waarom door Shimano , een XT met dubbel zuiger op de markt is gebracht ?, gaat de ZEE of Saint vervangen worden? , marketing issue?, of zit er daadwerkelijk verschil tussen de serie's? :roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat vroeg ik me dus ook af. En ik ben idd op zoek naar meer en beter te reguleren stopkracht aan de voorzijde dan de huidige XT.
de lachende derde schreef:TIP: koop een losse Zee caliper voor de voorrem. Achter heb je al die remkracht niet nodig en het scheelt een hoop gewicht.
Zou een Zee caliper werken op een XT M785 remgreep? De remgreep zou ik graag behouden en achter is een 4pots klauw niet nodig.
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

TenZNL schreef:Dat vroeg ik me dus ook af. En ik ben idd op zoek naar meer en beter te reguleren stopkracht aan de voorzijde dan de huidige XT.
de lachende derde schreef:TIP: koop een losse Zee caliper voor de voorrem. Achter heb je al die remkracht niet nodig en het scheelt een hoop gewicht.
Zou een Zee caliper werken op een XT M785 remgreep? De remgreep zou ik graag behouden en achter is een 4pots klauw niet nodig.
Yep, deze remhendel is compatible met de ZEE remklauw...
Maar als dit is wat je wil, koop dan alleen een XT BR-M8020 remklauw...
Ze zijn nog niet los te koop, maar dat komt nog wel.


https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Disc-Bra ... 8000-black

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... gI_5PD_BwE

https://www.rosebikes.nl/artikel/magura ... gJuAfD_BwE


Deze set moet min of meer concurreren met de MAGURA MT Trail?!
Laatst gewijzigd door woodsen op do 28 december 2017, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Happy Trails
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

Snelle Buffer schreef:hmm, over de remklauwen tussen de XT en ZEE kan ik niks melden , wel dat de ZEE een topcap heeft van plastic op de remhendel , die nog soms gaan lekken of iets gaan " open " staan, de Saints heeft dit euvel niet . Het instellen van de remhandel dmv een inbus sleuteltje of dat je dit gelijk met de hand kan doen , heeft voor mij geen echt verschil uitgemaakt . Beide heb ik gehad (met de hand ,XT , met de sleutel , ZEE) .
Dus heb ik nu de Saint remhendel met de ZEE klauw . Enige verschil wat tussen een enkele zuiger en dubbel is ,is wel noemenswaardig namelijk dat de dubbele klauw veel beter te reguleren , maar dat is geen antwoord op je vraag ....
Meer info nuttig of niet ...
Maar waarom door Shimano , een XT met dubbel zuiger op de markt is gebracht ?, gaat de ZEE of Saint vervangen worden? , marketing issue?, of zit er daadwerkelijk verschil tussen de serie's? :roll:
Ze zijn op de markt gebracht tbv de E-bikes... en marketing... en...

XT: Trail/Enduro en E-MTB
SAINT: Downhill/Freeride/Enduro?
ZEE: Downhill/Freeride/Enduro? Budget!

Het komt op het volgende neer... kopen, kopen, kopen!
Happy Trails
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

woodsen schreef: Yep, deze remhendel is compatible met de ZEE remklauw...
Maar als dit is wat je wil, koop dan alleen een XT BR-M8020 remklauw...
Ze zijn nog niet los te koop, maar dat komt nog wel.
Tja, ik ben een hollander, he? :winkie:
Een losse M8020 klauw staat bij Bike24 voor €150 in de lijst (idd nog niet verkrijgbaar), een complete ZEE voorrem kost maar €90-€95,-.
(en dan de klauw overzetten ivm m`n Ispec B shifters)
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

Happy Trails
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zee = SLX
Saint = XTR
XT = XT

Dus de nieuwe 4-zuiger XT klauw is precies tussen Zee en Saint in gepositioneerd.
Of het zinvol is vraag ik me af, de 3 remklauwen zijn alleen optisch verschillend.
(Wellicht komt er een complete XT line-up voor het ruige werk ?)

De bovengenoemde Zee remklauw lijkt me een zinvolle uitbreiding van een trailbike met normale Shimano remmen.

Wanneer je ook de leiding (met banjo) en/of de remhendel nodig hebt:
Zee
of
XT
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thnx voor de verduidelijking, TSTM. Het is een probeerseltje dus ik hou het graag zo goedkoop mogelijk, Zee it is. Qua remkracht en modulatie zal het allemaal niet zoveel uitmaken.

De Zee had ik trouwens al voor minder gevonden: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... esin-86995" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet dat het ook maar iets uitmaakt (denk ik), maar de Zee hendel lijkt meer op een Deore aangezien SLX de toolfree reach-adjust knop heeft en de Zee niet.

Ik schat zo in dat je met alledrie die vierzuiger-setjes een paar fikse ankers in huis haalt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

kermit schreef:Niet dat het ook maar iets uitmaakt (denk ik), maar de Zee hendel lijkt meer op een Deore aangezien SLX de toolfree reach-adjust knop heeft en de Zee niet.

Ik schat zo in dat je met alledrie die vierzuiger-setjes een paar fikse ankers in huis haalt...
Dat klopt, maar dit, de toolfree reach-adjust knop heeft en de Zee niet, is zo omgebouwd...

https://www.bike-components.de/en/Shima ... -B-p39822/

Afbeelding

Zelf ook gedaan, uurtje werk.
Happy Trails
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En dat om ouwen lukt bij Deore niet kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Kijk er de exploded views maar op na, je krijgt het Deore asje er niet uit.
Zee, SLX en hoger hebben een inbusje.
Waarom Shimano de knop heeft weggelaten weet ik niet, waarschijnlijk om het verschil met de Saint wat groter te maken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

Waarschijnlijk wel... Plus een prijs verschil van +/- €115,-...
Zelf heb de ZEE op mijn fiets en ik moet eerlijk bekennen dat de SAINT er echt wel gelikter uit ziet. En de nieuwe XT eigenlijk ook... Dat wordt weer kopen, kopen, kopen... :lol:
...Misschien staat er binnenkort wel een setje ZEE remmen te koop... :D
Happy Trails
Plaats reactie