Goedkopere ketting snellere slijtage

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Beste forummers...

Vorig jaar heb ik 3500 km gereden met mijn 11 speed gx casette met daarbij horende ketting pc x1. Nu wilde ik dit jaar kijken of ik misschien langer zou kunnen fietsen met mijn spulletje door 2 kettingen te gebruiken en deze iedere 200 km met elkaar te verwisselen. Na 1600 km bleken beide kettingen (800 km per ketting) al maximaal uitgerekt, ik wilde toen een andere ketting erop leggen maar die accepteerde mijn casette niet.

Oude erop, eerst geen klachten maar nu begint de ketting op een bepaalde vertanding toch over de tandjes heen te schieten, ik denk dus dat de cassette op is. Laat zeggen dat ik ongeveer 2000 km heb gereden met deze cassette, dan mag deze toch eigenlijk niet versleten zijn?
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afhankelijk van waar en hoe je rijdt kan een ketting al na 1000km op zijn. En ook een cassette kan erg snel slijten, zeker als je vaak op 1 kettingwieltje rijdt. Dus heel raar is het niet, maar het is wel snel.

Het rare is waar het verschil met de vorige keer vandaan komt?

Goedkopere kettingen zullen iets sneller slijten en zijn zeker gevoeliger voor goed onderhoud en ook het juiste smeermiddel maakt wat verschil. Veel variabelen dus...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Een ketting van hogere kwaliteit is vaak harder en rekt minder snel als je een nieuw setje gaat kopen is het raadzaam te investeren in een wat betere kwaliteit ketting daarbij moet je je afvragen welke tandwielen je op je cassette gebruikt vaak gebruik je de grootste kransjes niet koop dan een cassette die beter bij je rijstijl past zo rijd ik bijvoorbeeld 12-27 tands 9speed ultegra cassette en een sram pc990 ketting en daar doe ik al heel lang mee
Blup blup en bagger..... i love it
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een ketting rekt niet.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Dat klopt niet helemaal, een fietsketting misscien niet maar een "machine" ketting kan wel rekken. Je kunt zelfs voorgerekte ketting krijgen.
Je ketting bepaald de maten van slijtage. Met een goede ketting gaan je kettingwielen langer mee, anders om geld dan natuurlijk ook.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb het idee dat de omstandigheden waarin je rijdt en het onderhoud veeeeeel meer invloed op de slijtage hebben dan het type ketting. Gewoon een standaard Sram ketting en op tijd vervangen is mijn manier.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet bijhoud hoeveel km het spul meegaat, ik gooi er gewoon wat nieuws op als het me niet meer aanstaat hoe het eruit ziet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Alien schreef:Een ketting rekt niet.
Hoe zou je het dan willen noemen?

Een ketting wordt langer door speling op de schakels. Zodra de verlenging meer dan 0,075 mm per schakel is, dan past hij niet meer lekker op de cassette en begint het spul echt te slijten.

Kans is groot dat er bij een goedkope ketting eerder speling op de schakels ontstaat.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een ketting slijt en wordt daardoor langer. Maar dat is geen rek.

De verlenging van de ketting is een indicatie voor de slijtage. Die meten we meestal relatief. Tot 0,5% verlenging is geen probleem; bij 0,75% verlenging, dus (grofweg) zo'n 0,1mm per schakel (of halve schakel, voor sommigen) wordt een ketting meestal voor versleten gehouden.
Vorsprung durch Pedantik.
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Ketting was inderdaad een Sram ketting, omdat ik met twee kettingen reed was de verwachting dat ik meer zou rijden omdat ik met mijn vorige setup 1 ketting heb gebruikt en 3500 km heb gereden, ketting was toen ook echt wel versleten :tong

Weersomstandigheden kunnen wel wat anders geweest zijn en volgens de lbs hield ik de ketting te vet dus dat zijn wel oorzaken die natuurlijk meetellen, mijn volgende set zal waarschijnlijk een gx cassette zijn met een kmc ketting . Ik probeer nog even door te rijden tot het mij te veel gaat storen. Mochten jullie nog tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Een vette ketting trekt zand aan, en zand is slijtage, dus na het smeren altijd de schakels droog maken.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beter te vet dan te droog ;)

En vet trekt geen zand aan, het blijft hooguit plakken ;)
De smeerfilm zit ook tussen het zand en de ketting, dus zand met vet schuurt minder dan zand zonder vet.
En vies wordt het toch, dus zo'n ramp is t niet.
Op de racefiets gaat het spul nu eenmaal langer mee, daar is niets aan te doen.


[edit]niets veranderd, spelfoutje gecorrigeerd[/edit]
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 15 augustus 2017, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wat hij zei.

Zo'n dikke koek ziet er niet uit, maar beter dan dat er alleen zand ín de ketting blijft hangen. Er is een reden dat grondverzetmachines worden gesmeerd met "kraagvormend" vet. Wat aan de buitenkant hangt, kan geen kwaad.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Type voorblad scheelt ook veel. Heb nu een voorblad welke keihard is en merk dat de hele aandrijflijn veel langer meegaat. Had ik niet verwacht.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Even hardop denken..

Heb je de twee kettingen op een nieuwe cassette en blad gemonteerd? Of waren die al (redelijk) gebruikt? En heb je die 3500km wel op een hele nieuwe set gehaald? Kan het dan zo zijn dat de kettingslijtage op een gebruikte cassette en blad hoger is? M.a.w. de slijtage van nieuwe onderdelen stijgt naar mate sommige onderdelen in de drivetrain gebruikt zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 4 augustus 2023, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie