Goedkopere ketting snellere slijtage

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

KleinPalomino schreef:Even hardop denken..

Heb je de twee kettingen op een nieuwe cassette en blad gemonteerd? Of waren die al (redelijk) gebruikt? En heb je die 3500km wel op een hele nieuwe set gehaald? Kan het dan zo zijn dat de kettingslijtage op een gebruikte cassette en blad hoger is? M.a.w. de slijtage van nieuwe onderdelen stijgt naar mate sommige onderdelen in de drivetrain gebruikt zijn.
Ik heb twee nieuwe kettingen gebruikt op een compleet nieuwe aangeschaffte onderdelengroep (nieuw voorblad, cassette en der. wieltjes. Die 3500 km waren op de eerste set die bij aanschaf op de fiets zat, het grote verschil is dat ik met de 3500 km setup maar met 1 ketting heb gereden, de pc-x1 ketting van sram en de orginele der wieltjes van sram. En ik rij nu met een ovaal blad voor van gabaruk ipv het orginele sram x sync rond voorblad.

Dus wel wat kleine verschillen, maar ik had vooral verwacht dat ik de slijtage zou beperken door met twee kettingen te rijden en deze iedere 200 km te wisselen. Ik weet ook niet hoe constant de kwaliteit is van het gebruikte aluminium in de SRAM casettes....
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 4 augustus 2023, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vervang m'n tandwielen als de ketting (gevoelsmatig) te snel slijt.
Meestal na 3 a 4 kettingen.
M'n ketting vervang ik bij 0,75, hoewel ik dan ook hoor dat ie af is.
Het snelste was bij mij 200km voor een ketting en derr.wieltjes.
Dat was 200km in de bagger met Dutch masters.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Je kunt het beste een wat goedkopere cassette kopen die zijn namelijk niet van licht aluminium maar van staal en een kwalitatief hoogwaardige mogelijke ketting die zijn namelijk harder en rekken minder ik heb zo bijvoorbeeld 5000 km op mijn shimano ultegra 12-27t cassette en sram pc99 hollowpin ketting staan en die is nu half af dure cassettes zijn zonde van je geld vind ik kijk ook eens naar de tandwielen die je op je cassette gebruikt je kunt bijvoorbeeld ook een shimano 105 12 - 27 nemen groter heb je vaak niet nodig als je voor 3 tandbladen hebt
Blup blup en bagger..... i love it
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Als ik zo het verhaal van pascal lees had ik inderdaad een duurdere ketting moeten nemen.....

Ik probeer nog even door te rijden omdat het maar op 1 kransje is dat tie doorschiet maar de volgende keer wordt het zeker een duurdere ketting. Ik zal jullie dan op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik merk echt geen verschil tussen de Ultegra/XT en DA/XTR ketting. En ik heb er al wat gemixed.
Misschien als je echt goedkoop gaat wel.

Sram maakt ook niet de beste kettingen wellicht shimano pakken of campa.
KMC als eerste ketting die hebben minder tolerantie. dus die moet je dan al bij 0.5 vervangen voor dezelfde slijtage!
Plaats reactie