50 mm Riser en/of 17 graden+ stuurpen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ik worstel al een tijdje met mijn onderrug, ik heb nergens last van als ik relatief rustig fiets maar als ik echt aan de bak moet gaat het mis.
Ik rij al op een fully (Jeffsy) en wil graag proberen mijn zitpositie wat te veranderen met een stuur met meer rise en een stijlere stuurpen
Ik dacht aan een een 50 mm riser stuurtje van ongeveer 720 breed en/ of een stuurpen van 50 of 60 mm lang en een hoek van minimaal 17 graden.
Ik heb maar 39 mm vorkbuis om de stuurpen op te klemmen helaas...

Liefst niet al te zwaar spul maar als het goedkoop is kan ik het ook eerst proberen en als het bevalt wat lichters/duurders kopen.

Liever geen 35 mm spul want de rest van mijn spul is allemaal 31,8 mm hoewel : http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod125099 dit wel een mooie aanbieding is maar er is voor zover ik weet geen 35 mm stuurpen van 17 graden of meer....
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Bij een stuurpen van 50mm lengte levert een hoek van 17 graden slechts ongeveer 1.5cm toename van de hoogte op tov een vlakke stuurpen. In vergelijking met een stuurpen met een 6 graden hoek win je zelfs maar 1 cm. Dat is dus lang niet zo effectief als een stuur met 50mm rise.
Door een stuur met rise iets meer naar voren of naar achteren te kantelen kun je je zitpositie en de backsweep van het stuur ook nog een beetje varieren.
Bovendien oogt een riser stuur veel beter dan een stuurpen met een steile hoek (IMHO). Ik zou dus beginnen met alleen het stuur aan te passen. Als het nodig is kun je dan de stuurpen later altijd nog aanpassen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ik vind een 17 graden stuurpen er nog ok uitziet zeker als ie niet zo lang is en ik wil het graag allebei doen, wat hoogte winnen met de stuurpen en een 40mm rizer stuurtje dan maar, 50mm is blijkbaar te hoog gegrepen.
Laatst gewijzigd door depadenop op do 27 juli 2017, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Klinkt misschien gek, maar ik heb zelf ondervonden dat de hoek van je zadel ook invloed kan hebben op rugklachten. Nadat ik mijn zadel wat verder met de punt naar beneden heb gedraaid, heb ik minder last van m'n rug gekregen.

edit; ik denk zelf dat dit te maken heeft met de hoek van je bekken t.o.v. de rug. Mogelijk dat op deze manier net de stress eraf is.

Ook heb ik laatst een excel-sheet gemaakt om wat de spelen met verschillende stuurpennen. Mocht je interesse hebben :
https://www.dropbox.com/s/1six3efsb65kr ... .xlsx?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie