Neuron of Spectral als enige fiets...? (uitslag p2 ;) )

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Leuke discussie is het zo, vervelend als jullie allemaal gelijk hebben :lol:
Voor alles is wat te zeggen. Jammer dat ik ze niet beiden even kan testen....
De Neuron zou ik binnen 30 dagen retour mogen sturen, de Spectral kan ik even op zitten voor ik hem koop aangezien hij van MP komt...

Zo ben ik zelf ook bezig in mijn hoofd. Ik heb al eens een 100mm fully (Commencal VIP S) gehad waar ik los mee kon op Filthy Trails en eigenlijk niet meer veerweg nodig had (gap jump e.d. niet gedaan hoor)
Daarnaast heb ik ook een 140mm Tomac Snyper gehad.... en die heeft er mij toe gezet om naar een LTHT te gaan.... Beide waren wel gedateerde modellen. De tomac uit 2010 en de Commencal uit het jaar nul geloof ik.
Daarom vroeg ik me af hoe de veerkarakteristiek is van de Spectral en wat jullie ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

aurelius schreef:
ArjanR1 schreef:Op een lichte HT ben je sneller, maar zegt natuurlijk niks over de fun die je met een dikke trailbike kunt hebben in NL. Op de Jeffsy met 160mm veerweg fiets ik maar iets langzamer dan op mijn hardtail.

Als ik 1 fiets moest kiezen waar ik alles mee moest doen, dan koos ik direct voor de fully met veel veerweg.
Iets gechargeerd:
Veel veerweg gaat samen met bergaf-geometrie gaat samen met bergaf montage gaat samen met tragere zwaardere wielset met zware banden met dikke noppen. Kortom: schreeuwt om hard bergaf te rijden. En zo nodig kan die fiets ook bergop, omdat dat nou ook eenmaal moet, maar het liefst wil zo'n fiets toch hard naar beneden.

'Zoveel mogelijk veerweg' is dus geen logische keuze voor de light trails in Nl. De heuvelrug is een singletrail walhalla, maar eerlijk is eerlijk, de ondergrond is zeer gesoigneerd, wordt perfect bijgehouden. Waar wil je daar 'zoveel mogelijk veerweg' voor gebruiken? Het is er continu op/af. Als je daar meer veerweg 'nodig' hebt moet je leren fietsen, excusez le mois...

Dus niet kiezen voor 'zoveel mogelijk veerweg', maar voor de juiste hoeveelheid veerweg. Hardtail kan, fully ook, maar meer dan 100-120mm heb je daar echt niet nodig. Meer wordt al snel overkill: veerweg niet nodig, niet de ideale geometrie voor lichte Nl'se trails, zonde van het meer-gewicht dat je mee moet sjouwen, zonde van het mindere klimvermogen. Daarop inleveren gaat immers ook ten koste van een deel van de fun... Er zijn bikes met minder veerweg meer geschikt voor de trails hier...
Nergens heb ik gezegd dat je moet kiezen voor zoveel mogelijk veerweg :o
Banden pas je natuurlijk aan, in NL heb je niks aan gravity-banden en ver over de grens niks aan XC banden.
Klimmen kan met een trailbike perfect, met mijn laatste ritje in Bonn heb ik met de Jeffsy 24% geklommen zonder problemen.

Maar als je zoals jij zegt niet meer dan 100 á 120mm veerweg nodig te hebben, dan gebruik je met een fiets die meer veerweg heeft ook niet meer dan wat je nodig hebt. Mocht je het toevallig wél een keer nodig hebben, dan is het nog beschikbaar ook. Het is een beetje ouderwets om vast te houden aan de 100mm veerweg en om direct bijna alles wat daar boven zit als zwaar, traag en bergaf-georiënteerd neer te zetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu kun je veerweg niet helemaal als indicatie gebruiken, want neem bijvoorbeeld de Banshee Phantom van Kermit. Die heeft 105 mm aan de achterkant, maar de geometrie van een fun-bike. En nu is die achterkant wel redelijk strak, maar vanwege de zithouding voelt het zeker niet als een wedstrijdfiets bij aanzetten.


En nu heb ik hier het 1 en ander aan materiaal staan. Maar betrap mezelf er op dat ik 8 van de 10 keer gewoon de 140 mm all mountain mee pak naar Amerongen. Wel met lichtere wielen en niet al te lompe banden. Ruim 14 kg compleet. Ben ik daar langzamer mee dan met mijn 120 mm carbon fully van 11 kg? Geen idee. Ik meet mijn tijden niet echt. En dan nog bedragen die verschillen misschien 1 tot 2 minuten op een uur. Heb ik daar op Amerongen meer lol mee dan op de 120 mm fully? Absoluut. Mede door de bouw van de fiets heb je nog meer controle en kun je nog meer te keer gaan. De hardtail op Amerongen? Hard werken! En als ik dan weet hoe hard ik op beide andere fietsen door de bocht kan en naar beneden, dan valt die HT vies tegen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Patrick_V schreef:Daarom vroeg ik me af hoe de veerkarakteristiek is van de Spectral en wat jullie ervaringen zijn.
Nu is het echt niet zo dat een moderne 140 mm fully nog een hobbelpaard is. Als jij netjes blijft zitten en soepel trapt, dan merk je het verschil tussen een 120 mm en 140 mm fully echt niet. Het is het verschil in zithouding wat de fietsen anders maakt, het verschil in gewicht en inderdaad wielen en banden zoals anderen ook al aangeven.
Ja, als jij heel lomp op de pedalen gaat staan, dan wil de 140 mm fiets waarschijnlijk wel meer pompen. Maar andersom kun je ook veel langer blijven zitten en soepel doortrappen met die 140 mm.


Je gaat in beide gevallen niet fout met de fiets, allebei gewoon leuke fietsen waar je veel lol mee kunt hebben en waar je in NL prima mee uit de voeten kunt. Maar gezien dat je aangeeft dat je je lol wilt maximaliseren op de punten waar meer veerweg inderdaad meer lol geeft, dan zou je dus het beste voor de Spectral kunnen gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ArjanR1 schreef: Het is een beetje ouderwets om vast te houden aan de 100mm veerweg en om direct bijna alles wat daar boven zit als zwaar, traag en bergaf-georiënteerd neer te zetten.
Helemaal mee eens.
Ik had het dan ook over perfect geschikte 120mm trailbikes voor Hollandse trails :winkie: .
En over 'zwaar, traag en bergaf-georienteerde bikes' waar het bikes 'met zoveel mogelijk veerweg' betrof :bier: .

Even los van de theorie nog wat praktijkervaring:
Met onze groep MTB-ers rijden 'we' in omgeving Zuid-L/Voerstreek/Vise veel XC/trails met een stuk of 10 29" 100mm hardtails, een stuk of 6 100mm XC-race-marathonfully's (a la Epic, Lux, Cube AMS Pro), een stuk of 3 trail/toerbikes a la Camber, Nerve/Neuron en een 120mm Spark), en, tot slot, 'slechts' 2 all-mountains, 2 Spectrals. Die laatsten, omdat de berijders vaak naar Gardameer en de Ardennen gaan, 'want anders...'...
De meesten kennen ook bv de heuvelrugtrails. Vinden we allemaal prachtig mooi, vooral vanwege de flow. Want flow hebben we 'hier' niet. Maar veel veerweg heb je daar (Heuvelrug) echt niet nodig. Staat in geen verhouding tot de geulen, stenen, worteltrappen, wandeltrappen, drops, steile wanden, etc die we hier regelmatig in het wild tegenkomen en met 100-120mm prima tackelen met heel veel fun... het is dus ook maar wat je gewend bent en hoe goed je er mede daardoor in getraind bent..

Maar ik hou er nu over op, de TS heeft inmiddels genoeg food for thought.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

TS heeft zeker genoeg gedachtenvoedsel gehad :-q :-q

De bestelling is intussen gedaan... budget wat opgerekt een een nieuwe Nerve 8.0 besteld ipv de 7.0 :D
Gekozen met het hoofd ipv met mijn geval . . .
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

De Nerve is toch niet meer leverbaar?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Neuron dan :wink:
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Patrick_V schreef:Neuron dan :wink:
Gefeliciteerd!
Denk dat je er heel veel plezier mee gaat hebben :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nice choice!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Vooral de voorvork (het budget en de korting) gaf mij de doorslag, 34mm poten :-q :-q
Het enige wat me niet aanstaat zijn de Mavic wielen, die heb ik wel eens eerder gehad en bond ze niet fijn :(
Maar dat was een ouder model én 26''


De speklijst:

Demper Fox Performance Float DPS LV
Voorvork Fox Rythm 34
Achter derailleur XT Shadow Plus, 11s
Voor derailleur SLX, 11s
Shifters SLX, 11s
Remmen Deore
Cassette SLX, 11s
Wielset Mavic CrossRide
Crankstel Deore XT, 11s

Kleur stealth
Gewicht 12,8 kg
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De crossride wielen zijn an sich prima hoor, ik heb ze ook een tijdje in mijn commencal gehad.
Zeker als je in Nederland blijft heb je alle tijd om door te sparen voor een beter setje :-q

Al een leverdatum bekend?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik wacht nog op de orderbevestiging van canyon. :bier:

Tja... wielen en een dropper. Das wel te overzien :lol:
Een 11 speed XT cassette van 250 kilometer oud heb ik nog liggen, KMC 11 speed ketting ook
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor meer fun is een dropper een mega upgrade. Die transformeert zo ongeveer iedere fiets in een meer trailwaardige bike, zelfs de 100mm 29" hardtails profiteren ervan. Je ziet ze ook niet voor niets steeds meer opduiken in wereldbeker XC wedstrijden, waar het terrein steeds technischer wordt.

Je zou dus ook het model erboven kunnen overwegen, met dropper en een iets hoogwaardigere lichtere wielset. Dat scheelt een upgrade straks, en ook het model erboven is nu met korting verkrijgbaar?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Een dergelijk fiets verdiend idd wel een dropper.
Wil 'm op de fully niet meer missen!
Plaats reactie