Op de website van Revicycles heb ik wat geconfigureerd:
- Hope Pro 4 velgen
- Spank Oozy 345
- DT Competition black
- Messing black
Voor onder de 500 thuis als het klopt..
De Spanks zijn er ook in het blauw. Wordt misschien wel heel blauw dan
29er trail wielset voor YT Jeffsy
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Klopt, een ratchet tool. Als je bij het lager erachter wil komen. Dat vind ik uiteindelijk een groot nadeel, tot ik het tooltje ergens op de kop kan tikken .TenZNL schreef:Dus het loont om rond te shoppenKapitein Iglo schreef:Tsja, da's toch al gauw 100-150 meer dan wat ik heb betaald.
Was het niet zo dat de DT Swiss naven om een speciaal tooltje vragen, terwijl de Hopes zijn met gewoon gereedschap te servicen?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Luc151
- Pro Biker
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
- Mijn mountainbike: onbelangrijk
Klopt, een ratchet tool. Als je bij het lager erachter wil komen. Dat vind ik uiteindelijk een groot nadeel, tot ik het tooltje ergens op de kop kan tikken .[/quote]
zelf gemaakt (eigenlijk laten maken) voor 3,-
zelf gemaakt (eigenlijk laten maken) voor 3,-
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
FF gegoogled maar daar vragen ze best wel geld voor.
Tja, een kennis met een freesbank is dan idd wel makkelijk.
Tja, een kennis met een freesbank is dan idd wel makkelijk.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Heb je er niet toevallig twee laten maken waarbij je er één kwijt wil ?Luc151 schreef:
zelf gemaakt (eigenlijk laten maken) voor 3,-
Laatst gewijzigd door Kapitein Iglo op do 15 juni 2017, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB schreef:Je kunt er lang er breed moeilijk over doen, maar het is uiteindelijk geen rocket science... . Al je keuzes zijn goed.
Het aantal aangrijppunten is niet zo heel belangrijk, het gaat om hoeveel graden de body moet draaien om aan te grijpen. Nu zijn die verschillen erg klein en hoor je daar eigenlijk nooit iemand over die er last van heeft. Opgeblazen issue! (niet dat je het niet kunt merken, maar of je er enige winst mee haalt...?).
Velgen. Spank en DT-Swiss hebben een bewezen track record voor stevigheid. De nieuwe Notubes zijn op het randje en hoor je nog niet veel van, alleen veel Crest die stuk gaan.
Ook interessant: http://www.newmen-components.de/de/77/m ... on-sl-a30/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmm, zou het vooral voor heel langzaam/technisch werk meerwaarde bieden? Fietsen die gebruikt worden voor trial parcoursen lijken wel enorm veel aangrijppunten te hebben.
En hoe bedoel je dat het niet gaat om het aantal aangrijppunten, maar om het aantal graden? 18 aangrijppunten is gelijk aan 20 graden (360/18) of mis ik dan iets?
Je kan ook de naaf uit je huidige wielset hergebruiken en door een wielbouwer daarmee een set laten maken. Dat heeft Wheel-Tec voor mij ook gedaan. Scheelt toch een hoop geld als je al een goede naaf hebt.
Laatst gewijzigd door v_schultinge op do 15 juni 2017, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je bijvoorbeeld 3 pallen hebt die op 18 punten aangrijpen en je zet die 3 pallen net iets versprongen, dan heb je in plaats van 20 graden nog maar een kleine 7 graden dat de body maximaal moet draaien. Nu heb ik mij er niet echt in verdiept, maar volgens mij werkt dat zo bij enkele fabrikanten. Dan kun je dus niet het aantal aangrijppunten geven. Tenzij je dat dan virtueel doet en in mijn voorbeeld het 54 noemt.Kabookie schreef:En hoe bedoel je dat het niet gaat om het aantal aangrijppunten, maar om het aantal graden? 18 aangrijppunten is gelijk aan 20 graden (360/18) of mis ik dan iets?
Maar als het echt 20 graden is bij de DT, dan is dat dus in de praktijk geen drama. Ook niet voor langzaam of technisch werk. Misschien dat ik in mijn leven 1 of 2 keer net over een wortel of rand weggegleden ben omdat de body te laat aangreep, maar zelfs dan heb ik mij nooit gerealiseerd dat dit daardoor kwam. En of het daadwerkelijk daardoor kwam.Kabookie schreef:Hmm, zou het vooral voor heel langzaam/technisch werk meerwaarde bieden? Fietsen die gebruikt worden voor trial parcoursen lijken wel enorm veel aangrijppunten te hebben.
Voor trial kan ik het me voorstellen dat je met de meest minimale beweging wilt corrigeren. Maar met 'gewoon' mountainbiken win je er niets mee.
Maar wat ik zei, het is niet zo dat je het niet kunt merken. De stap die Hope maakte van (volgens mij) 24 naar 40 aangrijppunten voelde in eigenlijk niet, het voelde echt niet of de naaf opeens bijna 2x sneller aan greep. Maar bijvoorbeeld die Onyx naven die 0 graden nodig hebben om aan te grijpen, dat effect voel je wel.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
DTswiss heeft geen pallen maar een ratchet, een soort kartels die over elkaar heen draaien, maakt dat nog uit in de manier van aangrijpen en het ervaren effect?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ik heb de blauwe Oozy Trail's. Niet doen. Dat geanodiseerde blauw gaat heel erg vloeken met 't lichte blauw van de Jeffsy. Wel prima velgjes, dus als je voor de Spank's gaat -> zwart!Kabookie schreef: De Spanks zijn er ook in het blauw. Wordt misschien wel heel blauw dan
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Qua aangrijppunten merk ik geared ook niet veel verschil tijdens het fietsen. Met SS wel omdat je dan wat vaker een klein stukje terug moet trappen om bijvoorbeeld de grond niet te raken (je wilt snelheid houden).
Qua velgen: Easton/Race Face hebben ook mooie velgen, ik heb een set gebouwd met 24 en 27mm velgen. Decals zijn standaard grijs, maar ook te krijgen in lichtblauw.
Hier in het groen:
Ciao,
Jan
Qua velgen: Easton/Race Face hebben ook mooie velgen, ik heb een set gebouwd met 24 en 27mm velgen. Decals zijn standaard grijs, maar ook te krijgen in lichtblauw.
Hier in het groen:
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Over die naven:
Ik heb een Hope Pro2 singlespeed met 80 aangrijppunten, een DT240S met 18 en een Hope Pro4 met 44 aangrijppunten.
We zullen ons hier beperken tot de DT met 18 aangrijppunten en de Hope met 44.
Bij lichtere verzetten ga je merken dat je minder aangrijppunten hebt.
De 18t (=20 graden) van DT komen in de 1e versnelling aan de crank al snel op 33 graden voordat de vrijloop aangrijpt ! Dat ga je voelen tijdens een technische klim.
De 36 ratchet upgrade biedt een oplossing, maar is prijzig (zit volgens mij alleen standaard in de nieuwere DT240S naven) en is kwetsbaarder dan de 18t.
DT claimt dat ze bij de huidige 240/350 het middelste lager hebben aangepast, waardoor het er uit kan zonder de vrijloop te verwijderen.
Als dat zo is, dan is dit lager dus kleiner (kwetsbaarder) geworden!
De as van DT is 15mm.
Hope heeft bij de Pro4 juist de andere weg bewandeld.
De as is van 15 naar 17mm gegroeid, de lagers zijn daarom een maat groter geworden en om te zorgen dat ze nog langs de vrijloop kunnen zonder deze te verwijderen is de vrijloop ook gegroeid (daarom nu 44 ipv de oude 40).
De keuze lijkt me dan niet zo moeilijk.
Ik stond onlangs voor dezelfde keuze en heb een Hope Pro4 achternaaf gekocht bij CNC voor net iets minder dan 180 euro.
(De DT 350 was bij Hollandsbikeshop het goedkoopst, 145 euro).
De adviesprijs van een ombouwsetje is bij Hope weer iets lager dan bij DT, mocht dat je keuze nog beinvloeden.
Als velg heb ik de oude Flow EX gekozen, bewezen goed en sterk afgeprijsd.
Mn achterbrug is niet heel erg breed en bij bredere velgen gaan de banden zo breed staan dat er te weinig clearence overblijft.
Als spaken DT Comp met messing nippels.
Ervaring tot nu toe:
Bij de DT de lagers in de vrijloop moeten vervangen na 3 jaar.
Daar kan ik mee leven. Wel bleek bij demontage dat de bus in de vrijloop (die tussen de 2 lagers) klemde op de as, waardoor de vrijloop niet meer vd naaf ging zonder een flinke poelie trekker.
Dit was ook anderen overkomen, elders loopt/liep er een topic op dit forum.
De DT is heerlijk stil (bij gebruik van DT spezialfett).
De Hope Pro4 is stiller dan de Pro2 heb ik tijdens een Lets Ride ervaren.
Da's mooi, ben geen fan van een harde ratel.
Ik heb een Hope Pro2 singlespeed met 80 aangrijppunten, een DT240S met 18 en een Hope Pro4 met 44 aangrijppunten.
We zullen ons hier beperken tot de DT met 18 aangrijppunten en de Hope met 44.
Bij lichtere verzetten ga je merken dat je minder aangrijppunten hebt.
De 18t (=20 graden) van DT komen in de 1e versnelling aan de crank al snel op 33 graden voordat de vrijloop aangrijpt ! Dat ga je voelen tijdens een technische klim.
De 36 ratchet upgrade biedt een oplossing, maar is prijzig (zit volgens mij alleen standaard in de nieuwere DT240S naven) en is kwetsbaarder dan de 18t.
DT claimt dat ze bij de huidige 240/350 het middelste lager hebben aangepast, waardoor het er uit kan zonder de vrijloop te verwijderen.
Als dat zo is, dan is dit lager dus kleiner (kwetsbaarder) geworden!
De as van DT is 15mm.
Hope heeft bij de Pro4 juist de andere weg bewandeld.
De as is van 15 naar 17mm gegroeid, de lagers zijn daarom een maat groter geworden en om te zorgen dat ze nog langs de vrijloop kunnen zonder deze te verwijderen is de vrijloop ook gegroeid (daarom nu 44 ipv de oude 40).
De keuze lijkt me dan niet zo moeilijk.
Ik stond onlangs voor dezelfde keuze en heb een Hope Pro4 achternaaf gekocht bij CNC voor net iets minder dan 180 euro.
(De DT 350 was bij Hollandsbikeshop het goedkoopst, 145 euro).
De adviesprijs van een ombouwsetje is bij Hope weer iets lager dan bij DT, mocht dat je keuze nog beinvloeden.
Als velg heb ik de oude Flow EX gekozen, bewezen goed en sterk afgeprijsd.
Mn achterbrug is niet heel erg breed en bij bredere velgen gaan de banden zo breed staan dat er te weinig clearence overblijft.
Als spaken DT Comp met messing nippels.
Ervaring tot nu toe:
Bij de DT de lagers in de vrijloop moeten vervangen na 3 jaar.
Daar kan ik mee leven. Wel bleek bij demontage dat de bus in de vrijloop (die tussen de 2 lagers) klemde op de as, waardoor de vrijloop niet meer vd naaf ging zonder een flinke poelie trekker.
Dit was ook anderen overkomen, elders loopt/liep er een topic op dit forum.
De DT is heerlijk stil (bij gebruik van DT spezialfett).
De Hope Pro4 is stiller dan de Pro2 heb ik tijdens een Lets Ride ervaren.
Da's mooi, ben geen fan van een harde ratel.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 15 juni 2017, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Hm, ik heb de mijne sinds eind vorig jaar en daar zit de vrijloop nog gewoon in de weg hoor.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij mij kwam de vrijloop ook los met de hand, maar na 3 jaar niet meer...
Is opgelost en de DT240 doet t weer prima, maar toch een minpuntje voor de Zwitsers.
Is opgelost en de DT240 doet t weer prima, maar toch een minpuntje voor de Zwitsers.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.