29er trail wielset voor YT Jeffsy

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hallo allemaal,

Met een te korte bunnyhop heb ik een kleine hoogteslag gereden in het achterwiel van m'n Jeffsy. Het is een DT Swiss E1900 set met 28 spaken per wiel en een 22,5mm interne breedte. Er is gewoon mee te rijden, een nieuwe velg in laten spaken zou ook een optie zijn natuurlijk. Ik was echter al eerder van plan om een mooie set nieuwe wielen aan te schaffen, dus dat moet er nu maar eens van komen.

Ik heb zelf al aardig wat afgezocht en heb een redelijk idee over wat ik denk dat geschikt is voor mij. Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen en ervaringen in deze. De Jeffsy heeft een 148x12 Boost achterkant en een 15x100 vork, waardoor complete wielsets vaak afvallen. Het budget is om en nabij de 500 euro.

Naven
De twee voornaamste kandidaten hier zijn volgens mij de Hope Pro 4 en de DT Swiss 350S. Hierbij is de laatstgenoemde iets goedkoper, maar heeft de Hope naaf beduidend meer aangrijppunten dan de DT Swiss (44 tov 18). DT Swiss biedt ratchet upgrades aan naar 36 (of nog meer?) aangrijppunten. Volgens mij is dit vrij duur waardoor de Hope Pro 4 op dit moment mijn favoriet is.

Velgen
Qua velgen zijn er verschillende opties, hier onder enkele opgesomd welke volgens mij geschikt zijn:
- Spank Oozy Trail 345
- DT Swiss XM481
- Stans FLOW MK3
Ik ben dus op zoek naar een stevige aluminium velg met een binnenbreedte van rond de 30mm. Er komen 2.4 banden op.

Spaken/nippels
Hier vind ik het lastig om iets zinnigs over te zeggen. De voorkeur gaat uit naar zwarte spaken en nippels. DT Swiss Competition zal wel geschikt zijn zeker?

Ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen en meningen. Hebben jullie een zelfde wielset aangeschaft, zo ja: welke afwegingen en keuzes hebben jullie dan gemaakt? Ik wil graag wat meer bagage hebben om me vervolgens nog te laten adviseren door de wielbouwer.

Thanks! :-q
Laatst gewijzigd door Kabookie op ma 19 juni 2017, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kan het mis hebben maar ik dacht dat DT Swiss tegenwoordig standaard die upgrade deed?

Eea valt en staat ook met jouw gewicht en rijstijl. Heb je al contact gehad met een wielbouwer?
Ik bedoel...we adviseren met liefde en geven graag andermans geld uit maar dat is toch degene die ze voor je gaat bouwen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee, de 350 naven hebben idd maar 18 aangrijppunten. Ik merk het overigens niet. 't Is dat de Hope Pro4 naven me te duur werden, maar anders had ik die gedaan en dan had je ook eenvoudiger service gehad. Iets om over na te denken.

Niettemin ben ik zeer tevreden met mijn wielset bestaande uit Ryde Edge 30 (ID), DTswiss 350s en Competition spaken, met zwarte messing nippels. Vakkundig opgebouwd met zeer goede communicatie door Lucas van Cycle Dreams. Hier ook te vinden op het forum.

Ik heb er 2.4 Goma's onder liggen en die combi is uitstekelbaar tubeless up te setten. En rijdt ook nog eens prima onder mijn Scout 290 trailbike.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

TenZNL schreef:Kan het mis hebben maar ik dacht dat DT Swiss tegenwoordig standaard die upgrade deed?

Eea valt en staat ook met jouw gewicht en rijstijl. Heb je al contact gehad met een wielbouwer?
Ik bedoel...we adviseren met liefde en geven graag andermans geld uit maar dat is toch degene die ze voor je gaat bouwen?
Hmm als ze standaard al 36 aangrijppunten zouden hebben dan vind ik het wel interessant. Ik heb nog niet gereden met meer dan 36 aangrijppunten denk ik, maar kan me wel voorstellen dat het gewoon meer controle geeft.

En ik begrijp dat een wielbouwer goed advies kan geven.. Dit topic is meer bedoeld om met wat meer kennis naar een wielbouwer te stappen. Ik heb ook al wat contact gehad enkelen, maar wil voorkomen dat zij merk A adviseren omdat ze merk B niet aanbieden..
Kapitein Iglo schreef:Nee, de 350 naven hebben idd maar 18 aangrijppunten. Ik merk het overigens niet. 't Is dat de Hope Pro4 naven me te duur werden, maar anders had ik die gedaan en dan had je ook eenvoudiger service gehad. Iets om over na te denken.

Niettemin ben ik zeer tevreden met mijn wielset bestaande uit Ryde Edge 30 (ID), DTswiss 350s en Competition spaken, met zwarte messing nippels. Vakkundig opgebouwd met zeer goede communicatie door Lucas van Cycle Dreams. Hier ook te vinden op het forum.

Ik heb er 2.4 Goma's onder liggen en die combi is uitstekelbaar tubeless up te setten. En rijdt ook nog eens prima onder mijn Scout 290 trailbike.
Cycle Dreams kende ik nog niet, ga 'm eens checken :-q
Ratchet upgrade kost uit m'n hoofd 70 euro, da's niet niks :lol:

Ik heb nog de Onza Ibex 2.4 banden dus ik denk dat ik daar eerst maar eens mee ga rijden. Vind het ook wel leuk om te kijken of ik het merk als ze op een bredere velg liggen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik merk het wel moet ik zeggen, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ze gewoon goed gespaakt zijn en niet machinaal in elkaar geflanst. En ik heb er al eens ongemerkt na een burpje van de band met 0,75 bar mee gereden, dat ging gewoon prima, zij het wat zwaar ;).

Check m'n SYS voor wat foto's van ook de bouw van de wielen. Luuc91 is de forumnaam :thumb. Trouwens, je hád dit setje kunnen herinneren: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7#p2204118" onclick="window.open(this.href);return false;



Overigens twijfel ik zelf nu over die aangrijpingspunten. Kan best zijn dat het nu 36 is hoor. Ik weet het ff niet :lol: :lol: . Maar ja, dat vergeet je ook gauw als het gewoon prima rijdt voor een gewone sterveling.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Kapitein, ja ik ken jouw topic en wielset :) Mooi fietsje hoor!

En ik denk dat het voor ieder verschilt wat hij/zij van het materiaal vraagt. De meerprijs voor de Hope naven is natuurlijk niet heel erg groot dus vandaar de overweging. Oh en misschien vind ik het ook wel wat om een set blauwe naven te hebben :roll: :winkie:

Maar.. 0,75 bar? Dan rijd je toch bij elke wortel of steen op je velg? :o
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kabookie schreef:
Hmm als ze standaard al 36 aangrijppunten zouden hebben dan vind ik het wel interessant. Ik heb nog niet gereden met meer dan 36 aangrijppunten denk ik, maar kan me wel voorstellen dat het gewoon meer controle geeft.

En ik begrijp dat een wielbouwer goed advies kan geven.. Dit topic is meer bedoeld om met wat meer kennis naar een wielbouwer te stappen. Ik heb ook al wat contact gehad enkelen, maar wil voorkomen dat zij merk A adviseren omdat ze merk B niet aanbieden..
Helder.
Heb net ff wat zitten rekenen bij Actionsports: een set Hope Pro4 (Shimano freebody) met Ryde Trace 29 (zelfde prijs als de Flow en de XM481), DT comp en prolock nipples zit op +/- €570,-
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

de 350 naaf is ook verkrijgbaar met een 36T rarchet.
https://www.actionsports.de/en/wheels/hubs/mtb/?p=1" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zou er even een mail aan wagen met het type wat je precies nodig bent.
pas geleden heb ik bij action sports nog een wielset laten maken met 350 naven en 36t radchet.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kabookie schreef:Kapitein, ja ik ken jouw topic en wielset :) Mooi fietsje hoor!

En ik denk dat het voor ieder verschilt wat hij/zij van het materiaal vraagt. De meerprijs voor de Hope naven is natuurlijk niet heel erg groot dus vandaar de overweging. Oh en misschien vind ik het ook wel wat om een set blauwe naven te hebben :roll: :winkie:

Maar.. 0,75 bar? Dan rijd je toch bij elke wortel of steen op je velg? :o
Nou, nee dus. Goed, laat het één bar zijn geweest, maar ik reed niet op de velg hoor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

TenZNL schreef:
Kabookie schreef:
Hmm als ze standaard al 36 aangrijppunten zouden hebben dan vind ik het wel interessant. Ik heb nog niet gereden met meer dan 36 aangrijppunten denk ik, maar kan me wel voorstellen dat het gewoon meer controle geeft.

En ik begrijp dat een wielbouwer goed advies kan geven.. Dit topic is meer bedoeld om met wat meer kennis naar een wielbouwer te stappen. Ik heb ook al wat contact gehad enkelen, maar wil voorkomen dat zij merk A adviseren omdat ze merk B niet aanbieden..
Helder.
Heb net ff wat zitten rekenen bij Actionsports: een set Hope Pro4 (Shimano freebody) met Ryde Trace 29 (zelfde prijs als de Flow en de XM481), DT comp en prolock nipples zit op +/- €570,-
Tsja, da's toch al gauw 100-150 meer dan wat ik heb betaald.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

de spank velgen zijn nice. ik twijfelde tussen de dt en de spank, uiteindelijk toch voor de spank gekozen omdat deze net iets meer vlees heeft rond de nippels en de afwerking gewoon eigenlijk niet beter kon. super mooi afgewerkt velgje met een goede uitstraling. uiteindelijk zie je dat terug in prijs, althans bij het aanbod wat ik kreeg waren ze wel iets duurder dan de dt's. heb meerdere velgen bekeken maar de spank straalde gewoon kwaliteit uit.

ik zou denk ik toch je budget met een kleine 100 verhogen en inderdaad voor de dt naven met spank velgen gaan. Hope naaf is een bewezen kwaliteitsproduct die cnc gefreest is, waar de 350 volgens mij gestanst is. de 350 gaat het eigenlijk gewoon niet winnen van de Hope naaf. Ik vind het aantal aangrijppunten echt wel merkbaar als je op technische/wortel paden of iets dergelijks bezig bent. bij veel van niet trappen naar aanzetten ga je het wel merken.

mijn setje komt bij bikewheels vandaan, geen idee wat zo'n wielsetje bij andere spakers gaat kosten maar ik schat dat je voor bijvoorbeeld een frieke of wheeltec voor een setje met Hope naven en spank velgen toch ook zeker op de 600 uit gaat komen.

wat spaaktype /-dikte betreft hangt het een beetje van de inzet en je gewicht af.
Laatst gewijzigd door luc basie op do 15 juni 2017, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt er lang er breed moeilijk over doen, maar het is uiteindelijk geen rocket science... . Al je keuzes zijn goed.

Het aantal aangrijppunten is niet zo heel belangrijk, het gaat om hoeveel graden de body moet draaien om aan te grijpen. Nu zijn die verschillen erg klein en hoor je daar eigenlijk nooit iemand over die er last van heeft. Opgeblazen issue! (niet dat je het niet kunt merken, maar of je er enige winst mee haalt...?).

Velgen. Spank en DT-Swiss hebben een bewezen track record voor stevigheid. De nieuwe Notubes zijn op het randje en hoor je nog niet veel van, alleen veel Crest die stuk gaan.
Ook interessant: http://www.newmen-components.de/de/77/m ... on-sl-a30/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij is de Hope inderdaad een slag beter. Daar is de uiteindelijke prijs dan ook naar, daar zou ik ook op 500+ zijn uitgekomen. Dat vond ik echt teveel in vergelijking met de totale bike.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Als je geen probleem hebt met de laser etched velgen van Spank, dan is dat zeker een goede keuze. Misschien ietsie pietsie meer bomb-proof dan de XM481. Heb deze info van Brian van BikeWheels waar ik mn laatste wielset heb laten bouwen.
Ik heb toen ik voor die keuze stond wel voor de DT's gekozen, mede omdat ik helemaal zwarte velgen wilde.
Heb ze al wel wat misbruikt, maar ze geven nog geen krimp.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef:Tsja, da's toch al gauw 100-150 meer dan wat ik heb betaald.
Dus het loont om rond te shoppen :bier:

Was het niet zo dat de DT Swiss naven om een speciaal tooltje vragen, terwijl de Hopes zijn met gewoon gereedschap te servicen?
Plaats reactie