Nieuwe Yari of 2e hands Fox 34 Factory (2016)?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

Gebruikersavatar
Merijn.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Locatie: hangt in de garage

vr 7 juli 2017, 12:23

kermit schreef:Over een tijdje kan ik wellicht een vergelijking gebaseerd op eigen ervaring maken... De Fox 34 factory had ik al in mijn fully zitten, nu komt er ook een Yari aan voor in de hardtail :)
Das wel interessant, ben benieuwd naar je ervaringen tegen die tijd! En denk dat jij eerder een rit met die Yari doet dan ik met de Mondraker / Fox. :lol:
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9575
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

vr 7 juli 2017, 14:32

Ja, maar het wordt natuurlijk geen vergelijking in een en dezelfde fiets.
Met de fully ga ik ws net wat harder over de heftige stukken dan op de hardtail. En ik denk dat het beiden dermate goede vorken zijn dat ik me afvraag of ik met mijn capaciteiten het onderste uit de kan haal met die dingen.

Naast het rijden komt nog de vraag in hoeverre iemand (in dit geval ik ;-)) in staat is om een vork perfect af te stellen.

De Fox heb ik alweer een tijdje, ben er zeer tevreden over. Bijvoorbeeld op de remknippen in Amerongen/Leersum merkte ik meteen dat die 34er capabeler was dan alles wat ik daarvoor gereden heb (Reba's, Float, Talas, Manitou, DT... vroeger ook Marzocchi en Magura. Wel allemaal 32mm vorken).
Maar tijdens de Alpenweek die ik recentelijk gedaan heb heb ik ook afdalingen gehad waarop ik het gevoel had dat het wel wat plusher mocht. Dus ik wil nog wat gaan spelen met de instellingen, eerst maar eens een tikje minder lucht gaan proberen.

Wat ik maar zeggen wil, wanneer kun je eigenlijk een goed gefundeerd oordeel vellen over een vork als goedwillende hobbyist zijnde...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1635
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Locatie: 33.354039, -111.967625

vr 7 juli 2017, 15:47

Voor de trailride had ik mijn Fox34 wat zachter gezet dan normaal (trail vs race), scheelde maar een paar psi maar wat een verschil. Het was altijd al een goede vork maar nu helemaal, bijna briljant. Al die trappen werden bijna moeiteloos geabsorbeerd (kan ff geen beter woord verzinnen) zonder stuiterig te worden. Ook op de normale trails (BoZ, Dorst, Waalre) dat het net allemaal wat plusher was.

Het uitgangspunt was IIRC rijdersgewicht in Psi. Normaal rij ik met 86psi, nu net 80.
Mach 4
Primal

-Life begins at the end of your comfort zone-
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9575
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 10 juli 2017, 10:06

Of het helemaal vergelijkbaar is weet ik niet, jouw vork heeft denk ik wat meer veerweg dan de mijne? (ik heb een 130mm).

Gisteren de routes van Amerongen en Leersum gereden en vooraf de vork wat minder druk gegeven. Volgens mij was het wel een verbetering. Maar ik vraag me af of ik niet een token moet verwijderen. Ik heb zeker niet te weinig sag maar houd toch steeds relatief veel veerweg over.
Een 130mm/29" 34er Float wordt standaard geleverd met drie tokens geinstalleerd, binnenkort eens proberen hoe het met twee voelt...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7674
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 10 juli 2017, 11:02

kermit schreef:...Bijvoorbeeld op de remknippen in Amerongen/Leersum merkte ik meteen dat die 34er capabeler was dan alles wat ik daarvoor gereden heb ...
Dat is precies een punt waar je het grote verschil tussen een 34 en een Yari gaat merken.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1635
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Locatie: 33.354039, -111.967625

ma 10 juli 2017, 11:12

kermit schreef:Of het helemaal vergelijkbaar is weet ik niet, jouw vork heeft denk ik wat meer veerweg dan de mijne? (ik heb een 130mm).
Nee, de mijne is een 120mm 650b-versie.
Mach 4
Primal

-Life begins at the end of your comfort zone-
Gebruikersavatar
Merijn.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Locatie: hangt in de garage

ma 10 juli 2017, 11:50

Lars TB schreef:
kermit schreef: [knip]... remknippen ...[knip]
Dat is precies een punt waar je het grote verschil tussen een 34 en een Yari gaat merken.
Maar alleen als hij op een fully zou zitten, gezien je eerdere uitspraak..?
Lars TB schreef: Wat de FOX beter is, ga je er echt niet uithalen zonder achtervering. Die verschillen zijn klein en alleen op de limiet te vinden.
Ben dan wel benieuwd waarom dat bij een hardtail niet merkbaar zou zijn?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7674
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 10 juli 2017, 12:37

Merijn. schreef:Ben dan wel benieuwd waarom dat bij een hardtail niet merkbaar zou zijn?

Natuurlijk voel je verschillen tussen een goede en een slechte vork op een hardtail. Maar dan moet je er ook gebruik van kunnen maken. Dus sowieso de lef hebben om het gewicht naar voren te gooien en de voorkant te laten werken en de achterkant lekker te laten stuiteren. Daarnaast heeft het aanspreken weinig met verdere controle te maken en zul je dat soort verschillen prima wel kunnen voelen. Maar het lijkt me zeker in deze vergelijking vooral om de controle te doen die een vork biedt.

Maar op bijvoorbeeld (de nu grotendeels verdwenen) remknippen op Amerongen haal je met een hardtail gewoon de snelheid niet van een dubbelgeveerde fiets (van dezelfde rijder uitgaand!). Ik moet dezelfde vork in mijn LTHT een stuk zachter afstellen dan in de FS-enduro wil ik de volledige veerweg halen. Maar dan nog heb je op de HT je handen vol aan het onder controle houden van de fiets op zulke punten, dat je de verschillen tussen vorken nauwelijks merkt.

En dan kan je vork dus aanzienlijk beter zijn op de HT, het extra snelheidsverschil wat je er uit gaat halen is veel kleiner dan op een FS. De achterkant is gewoon de beperking.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9575
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 10 juli 2017, 13:42

Ach ja, ik had gewoon wat geld over... ;-)
De Yari zal allicht een vooruitgang zijn tov de 32mm vork die hij vervangt (maar eerst nog wat tijd vinden om even te sleutelen :-) ).

Voor mijn gevoel is het zo dat je op de fully gewoon over die remknippen dendert alsof ze er niet liggen. Niet dat je ze niet voelt uiteraard, het hobbelt best. Maar de controle die je houdt is zodanig dat je er niet echt rekening mee hoeft te houden (mijn fiets heeft 130mm voor en 105mm achter).
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9938
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 10 juli 2017, 13:49

Die vooruitgang van een Yari tov een F32 Fit4 kan ik wel beamen. Maar dan vooral in stijfheid, veerweg is geen eerlijke vergelijking: 130mm Yari vs 100mm F32. Maar de Fox is wel de lichtere, en dat heeft ook zijn voordelen, echter de Yari lijkt koersvaster. Wederom spelen fiets en banden zelf ook een rol (2.25 RaRa vs 2.4 Goma). Dit alles in 29er versie. Ik las hier ergens dat een Yari er niet is in non-Boost? Wrong. Die heb ik.
Sonder Camino Al Apex1 2018
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9575
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 10 juli 2017, 15:03

Me too... gewoon 100mm inbouwbreedte.

Dat een Yari koersvaster is als een 32mm vork is wel logisch met het stijvere chassis. En hoe langer de veerweg, hoe duidelijker dat voelbaar zal zijn. En of ik dat nodig ga hebben?
Zoals ik al zei, ik had gewoon wat geld over ;-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7674
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 10 juli 2017, 17:46

Hoewel je de stijfheid van de Yari absoluut merkt ten opzichte van een FOX Float 32, zou ik die laatste in veel gevallen verkiezen boven een Yari. De controle die een FIT4/Grip levert ten opzichte van die Yari is enorm en het is niet zo dat de standaard 32 een heel slappe vork is.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9575
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 10 juli 2017, 20:27

Hij gaat een Manitou Tower vervangen, 120mm veerweg met 32mm binnenpoten.
Ga me alsjeblieft niet vertellen dat ik er niet op vooruit ga Lars ;-)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7471
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Locatie: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

ma 10 juli 2017, 20:36

Lars TB schreef:
kermit schreef:...Bijvoorbeeld op de remknippen in Amerongen/Leersum merkte ik meteen dat die 34er capabeler was dan alles wat ik daarvoor gereden heb ...
Dat is precies een punt waar je het grote verschil tussen een 34 en een Yari gaat merken.
En dat is ook precies het punt, waar het verschil in zit afhankelijk van hoe zwaar de berijder is.... :D

Die stijfheid ga je zeker merken. Uiteindelijk is de Yari nog stijver dan de Pike...
paulus1981
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1081
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Locatie: Cube stereo & Giant Reign

ma 10 juli 2017, 22:05

Lars TB schreef:Hoewel je de stijfheid van de Yari absoluut merkt ten opzichte van een FOX Float 32, zou ik die laatste in veel gevallen verkiezen boven een Yari. De controle die een FIT4/Grip levert ten opzichte van die Yari is enorm en het is niet zo dat de standaard 32 een heel slappe vork is.
T valt me op dat je vrij stellig bent, en het verschil als groot betitelt. Heb je niet per ongeluk met een slecht afgestelde Yari gereden?

Ik kan me lastig voorstellen dat ik? / iemand op de Utrechtse heuvelrug het verschil gaat merken (laat staan omzetten in sneller rijden) tussen een nieuwe revelation of den veel duurdere Fox/ Pike etc. (In een hardtail idd; Trek Stache op iets smallere banden dan origineel)
Plaats reactie