Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik zie eigenlijk heel weinig recente informatie op dit forum over Carbon velgen uit China? De meeste topics zijn al wat ouder en de kwaliteit is volgens mij nu goed. Wat is jullie ervaring? Ik heb velgen op het oog en kan eventueel later mijn ervaringen hier plaatsen.

Barst maar los :winkie:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Als je Duits kunt lezen dan is dit een mooie bron (van eindgebruikers - dus opletten dat er soms ook onzin tussen kan staan):

https://www.mtb-news.de/forum/t/china-c ... ht.720649/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb ze destijds voordat ik carbon velgen ging kopen allemaal doorgelezen. Uitkomst: Light-Bicycle velgen lijken erg goed te zijn. Nextie in eerste instantie wat minder (o.a. passing van de nippels) al lees ik daar nu ook weinig problemen over.

De meeste (zo niet alle) carbon velgen komen trouwens uit die regionen. Dus dat het 'China' velgen zijn wil eigenlijk weinig zeggen. Een hele boel velgen worden ook hier omgelabeld naar weet ik wat voor een merk (9th Wave bijvoorbeeld - zonder hun af te vallen trouwens. Ze beweren een aparte kwaliteitscontrole te hebben waardoor ze de beste exemplaren eruit halen. Of dat waar is... :~ ).

De velgen zijn voornamelijk kwetsbaar op de rand (bij een doorslag dus). Ik heb nog een velgrand van 2,5mm dik. Tegenwoordig is de standaard toch al 3,5mm dik. Als je kijkt naar ENVE velgen dan zie je dat die vooral bij de downhill zelfs nog dikkere randen hebben. Die zijn dan ook bijna onverwoestbaar en zullen een doorslag misschien nog wel beter doorstaan dan een alu-velg. Light-Bicycle heeft trouwens van de meeste velgen een normale en een versterkte versie. Dus al naar gelang van gebruik een juiste velg kiezen.

Ik had afgelopen jaar een goede aanbieding bij 9th Wave anders had ik ze ook direct in China besteld. Als je dan rekening houdt met eventueel wat bijbetalen aan de Douane en wat meer tijd in het geval van een garantiegevalletje dan kun je daar bijna niet mee de mist ingaan.

R-2Bike verkoopt ook China-carbon velgen maar alleen als wielset.

Deze heb je ook nog:
http://eu.acebike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Al heb ik hier wel een aantal gelezen dat iets op voorraad staat op de website maar vervolgens niet erg snel wordt geleverd.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Dankjewel voor je feedback. Ben benieuwd of er andere mensen buiten de bekende leveranciers nog goede ideeën hebben.
Light BiCycle, Nextie, carbon bicycle zijn tot nu toe bekend als goed. Ik zie op ali express ook vele aanbieding staan, ik weet niet of ik dit wel aan zou durven.. Daarentegen, ze lijken allemaal uit dezelfde fabrieken te komen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb van die LightBicycle hoepels, en hoewel niet supergoedkoop zijn ze tot op heden prima bevallen. Zelf de wielen gebouwd, met een spaakspanningsmeter uiteraard.

Communicatie met LB was ook meer dan vlot.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

baron062 schreef:Ik heb van die LightBicycle hoepels, en hoewel niet supergoedkoop zijn ze tot op heden prima bevallen. Zelf de wielen gebouwd, met een spaakspanningsmeter uiteraard.

Communicatie met LB was ook meer dan vlot.
Ik wou dat ik ook zelf kon spaken! Dat zou echt ideaal zijn. Dan kun je echt helemaal los gaan en af en toe wat anders nemen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ivocare schreef:Ik wou dat ik ook zelf kon spaken! Dat zou echt ideaal zijn. Dan kun je echt helemaal los gaan en af en toe wat anders nemen.
Go for it!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik zou dan echt een clinic moeten volgen, de apparatuur moeten kopen en welke spaaklengte moet ik dan hebben?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik maak ook mijn wielen zelf. En mijn tweede of derde setje was al het setje met carbon velgen. Dus een beetje durf moet je wel hebben. Net als een beetje een technische knobbel.

Aanschaf van goed materiaal om te spaken maakt het leven een stuk makkelijker. En als je een paar setjes hebt gespaakt dan heb je de kosten hiervoor al terugverdiend. Als je maar 1 setje wil maken dan zou ik het uitbesteden. Ik heb ondertussen 7 setjes gemaakt en dus al 'binnen'. :lol:

Er zijn online voldoende beschrijvingen over inspaken te vinden. Een clinic is m.i. niet nodig. Spaaklengte bereken je met de diverse (gratis) online tools van bijvoorbeeld DTSwiss of Sapim.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is niet zo ingewikkeld en je hebt ook geen dure spullen nodig.
Spul van Parktools is prima en het boek van Roger Musson vertelt je precies wat te doen.
Spaaklengte uitreken kan met veel online calculators en is meestal een kwestie van de juiste keuzes maken/getallen invullen.
Met het bovenstaande boek in de hand is het geen abracadabra meer.
Edd is heel eenvoudig.
Wheelpro heeft ook een calculator.
Of Spocalc van Damion Rinard (Excel).
Tot slot Freespoke welke ik graag gebruik omdat het ook een voorspelling geeft van de spaakspanning L en R.

Zelf wielen bouwen heeft veel voordelen.
+Je kunt je favoriete onderdelen combineren, dus bent niet meer afhankelijk van de (commerciele) keuze van een fabrikant/leverancier.
+Je kan bij een prof. wielbouwer wel eens tegen en barrière aanlopen als je aankomt met Chinese carbon velgen. Logisch, maar uiterst onhandig voor jou.
+Wielenbouwen is vooral een kwestie van tijd. Bij een wielbouwer moet je die tijd betalen, voor jou is het hobby.
+Gaat er iets kapot, dan kan je het zelf herstellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: Zelf wielen bouwen heeft veel voordelen.
+Je kunt je favoriete onderdelen combineren, dus bent niet meer afhankelijk van de (commerciele) keuze van een fabrikant/leverancier.
+Je kan bij een prof. wielbouwer wel eens tegen en barrière aanlopen als je aankomt met Chinese carbon velgen. Logisch, maar uiterst onhandig voor jou.
+Wielenbouwen is vooral een kwestie van tijd. Bij een wielbouwer moet je die tijd betalen, voor jou is het hobby.
+Gaat er iets kapot, dan kan je het zelf herstellen.
+1, en voor mij is het ook een stuk ontspanning. Helemaal focussen op de wielen zonder telefoon, tv, huisgenoten.

Enige forse investering voor mij was een goed spaakspanningsmeter. Die kost snel tussen de 2- en 300 euro (LiFu Xpert). Zeker voor een beginner onontbeerlijk imho. Anderen zullen daar anders over denken, maar ik wil gewoon weten hoe hoog de spanning is, en waar ik nog kan draaien (of juist losdraaien) om bijvoorbeeld de naaf in het midden te krijgen of de laatste slagjes eruit te halen zonder de spaakspannig te hoog op te laten lopen. De Parktool wijkt behoorlijk af.

Ik heb een cursus bij Ernie Frieke gevolgd en de fijne kneepjes geleerd. In het begin loop je een beetje te prutsen (zit je ventiel plots tussen 2 schuine spaken), maar dat zijn allemaal leermomenten.

Ik heb ook een wielset met carbon velgen gespaakt, en vond ik niet veel moeilijker bouwen dan goede alu velgen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Scott_Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 09:06
Mijn mountainbike: On-One Lurcher 29ér Carbon zelf opgebouwd f bouw

Hallo Mede Mudpluggers.
Nu lees ik hier even mee en het verbaast me eigenlijk dat er niet echt afgeraden wordt om deze velgen uit China te laten komen.
Als je een onderwerp leest over sturen/pennen/stem zadel/pennen die je ook te kust en te keur uit China kunt laten komen dat dan wel weer wordt afgeraden.
In mijn ogen is een wiel net zo belangrijk en misschien net zo kwetsbaar als een stuur/stem of zadel/pen.
Ik heb zelf wel een stuur/stem en een zadelpen uit China laten komen en daar heb ik nu al meer dan 2 jaar veel plezier van (rij gemiddeld toch 3 keer in de week) ook tijdens de vakantie's in de Ardeche en de verdon.
What Goes Up Must Come Down And Expect The Unexpected.

"Ze zeggen dat auto's rijden op geld en je vet maakt, terwijl fietsen lopen op vet en je geld bespaard"
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dat komt vast voort uit het idee dat een goed gemaakt wiel (bestaande uit vele onderdelen) niet zomaar de geest geeft terwijl een stuur zomaar ineens weg kan zijn...met alle gevolgen van dien.

Dus ik ben inderdaad van de partij dat ik nooit een 'onbekend' stuur of stuurpen aan mijn fiets zal monteren terwijl ik wel 'onbekende' velgen eronder heb liggen... Als je weet uit welke fabriek het stuur etc. komt en welke kwaliteit wordt geleverd dan zal het zeker minder kritisch zijn.
Scott_Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 09:06
Mijn mountainbike: On-One Lurcher 29ér Carbon zelf opgebouwd f bouw

Dat kan wel zo zijn maar na 2 vakanties in france met de nodige ritten door de bergen daar hebben ze het voor mij wel bewezen.
En op 1 zo'n rit heeft mijn buurman zijn velg stuk gereden en die was niet van carbon maar wel handgespaakt.
What Goes Up Must Come Down And Expect The Unexpected.

"Ze zeggen dat auto's rijden op geld en je vet maakt, terwijl fietsen lopen op vet en je geld bespaard"
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik ga mij eens eerst inlezen met het boek en Ernie vragen wanneer er een cursus beschikbaar is. Heb nu een wielset die ik voorlopig nog kan gebruiken en straks een defecte wielset die ik als bij wijze van test zelf wil gaan herspaken met een nieuwe velg.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Scott_Rider schreef:Hallo Mede Mudpluggers.
Nu lees ik hier even mee en het verbaast me eigenlijk dat er niet echt afgeraden wordt om deze velgen uit China te laten komen.
Vrijwel alle carbon komt uit China (en/of Taiwan). Ook als er een Amerikaans of Europees merk op staat. Dat wil niet zeggen dat het allemaal goed is. Goedkoop carbon valt grofweg onder drie categorieen: goed spul met minder marge, slecht of wisselvallig spul met evenveel marge, of uit de afgekeurde spullen-bak gesluiste gevaarlijke rommel met heel veel marge.
Ik zou niemand aanraden om een setje velgen van een willekeurige Ali-express aanbieder te kopen. Net zo min als sturen etc, want je weet niet in welke categorie het valt. Maar een merk als Light-Bicycle heeft zich inmiddels wel bewezen, die hebben stapels tevreden klanten. Giant was vroeger ook 'goedkope imitatie uit het Verre Oosten'.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie