Wielen...het zoveelste draadje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik weeg 92kg en rij op een Canyon Nerve8.9.(29er)
Fijne fiets die goed bij me past en waar ik nog wel ff op rij.
De DT Swiss X1700Spline2 wielen waarop hij staat zijn aan vervanging toe.
Voor Fox steekas, achter een X12 as, geen Boost.
Enerzijds ben ik wat zwaar voor de set (denk ik), anderzijds zal de combi van speels rijden en een matige techniek ook niet in het voordeel van de set hebben mee gewerkt want beiden hebben bochels die de Bikeplanet er niet meer uit krijgt.
Ik rij vooral in nederland en vind dan Amerongen en vergelijkbare parcours hard naar beenden en sprongen daar waar het kan het leukst, vakanties naar Schotland, Wales, Duitsland en Pyreneeën.

Nou wil ik een nieuw setje aanschaffen voor tussen de 400-500 eurie, maar zie door de bomen het bos niet meer, dus heeft iemand tips/advies. van bestel dit hier/daar?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op zich zijn de naven weer te gebruiken en kan een wielbouwer er andere velgen in zetten. Maar een gedeelte van de matige stijfheid/sterkte van het wiel komt door het ontwerp van de naven.

Nieuwe naven dus. Je kunt simpel voor Hope gaan. En bij DT-Swiss vind je sterke velgen die niet al te zwaar zijn. Neem iets tussen de 26 en 30 mm interne breedte. Een goede wielbouwer gooit er wel de juiste spaken tegenaan en veel duurder dan € 500,- hoeft dat niet te zijn.

Maar de keuze is reuze, dus er zullen vast meer opties langs gaan komen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik zat een beetje met het zelfde, niet dat ik zo zwaar ben maar mijn rijstijl is blijkbaar iets aan de ruige kant (lomp mag ook). Ik had (zelfde merk fiets en spline one wielen) steeds ruzie met mijn wielen. Bijna elke keer dat ik onderuit ging had ik weer een slag in een wiel.
Om een beetje binnen budget te blijven heb ik er alleen nieuwe velgen in laten zetten, probleem over. Lars heeft wel gelijk dat staigt pull minder stijf is dan gewone naven. Maar een bredere velg lost ook een hoop op. Ik was al met al iets van 260,- eu kwijt.
Ohja, het binnenwerk van de spline one/two is gelijk aan de 240/350 naven, dit is zondermeer goed.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik zou een set laten maken. Dan kun je goed advies krijgen en met je budget een goede wielset laten maken. Ik heb dat 2 jaar geleden gedaan en geen moment spijt van gehad.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Voor dat geld (en gewicht) zou ik voor een setje Hope naven gaan met Hope velgen of Flow EX.

Rij ik nu al een jaar of 4 erg hard op en is nog steeds recht. (Vandaag nog op de hardtail snoeihard over een wortelsectie gevlamd toen ik er achter kwam dat mijn achterband wat te leeg was. Niets aan de hand!)
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Duidelijk,
Het worden dus handgespaakte wielen.
Is er een wielenbouwer die jullie kunnen aanraden die in de buurt van Haarlem zit?
In de buurt kun je ruim nemen, maar Limburg bijv is wat onhandig want daar rij ik niet ff langs als er wat mee aan de hand is.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef:Duidelijk,
Het worden dus handgespaakte wielen.
Is er een wielenbouwer die jullie kunnen aanraden die in de buurt van Haarlem zit?
In de buurt kun je ruim nemen, maar Limburg bijv is wat onhandig want daar rij ik niet ff langs als er wat mee aan de hand is.
Normaal is er met zo een setje niets meer aan de hand!


Volgens mij zit Wheeltec het dichtst bij van de bekendere jongens. In Utrecht kun je Cycleworks benaderen. Bikewheels is nog een aanrader. In Rotterdam: Koers.cc, even vragen naar Frank.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ga ze eens mailen.
Dank allemaal!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Even een korte update:
Vandaag bij Wheel-tec langs geweest en een setje besteld.
Met DT velgen, Hope naven en 32 spaken gaan ze een mooi setje voor me bouwen dat over ongeveer 3 weken klaar is. :)
Leuke winkel die ruim de tijd hebben genomen om alles goed uit te leggen!
Toen we naar mijn fiets keken bleken naast mijn veel te slappe wielen mijn remmen niet meer goed ontlucht, mijn vering te stijf en met teveel rebound afgestelden :oops:
Ze vroegen zich daar serieus af hoe ik nog heel de bocht door kwam :lol:
Na wat zeer welkome tips ook maar meteen een uitgebreide service en afstelbeurt afgesproken. Ik ben dus heel benieuwd hoe mijn fiets rijd :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi, komt dus helemaal goed!
Jurf schreef:Toen we naar mijn fiets keken bleken naast mijn veel te slappe wielen mijn remmen niet meer goed ontlucht, mijn vering te stijf en met teveel rebound afgesteld :oops:
Niks om je voor te schamen, zo rijdt een groot deel van de bikers rond...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Even een update.
Ik heb vorige week mijn fiets met nieuwe wielen opgehaald bij Wheel-tec :)
Ik moest even wennen aan de kleur, maar wel erg blij mee. Zwarte fietsen zien er erg clean uit, maar ik hou van wat meer kleur.
Afbeelding
Afbeelding

Hope EVO4 Naven en stevige DT velgen en omdat ik toch ook iets meer remkracht wilde in het buiteland ook meteen bijpassende grotere schijven :)

Vering is geserviced en de rest ook allemaal goed afgesteld en bij het ophalen even met de heren bezig met de juiste afstellingen.
Afgelopen weekend dan eindelijk mijn fiets kunnen proberen bij Noordwijk (vd week maar weer naar Amerongen en Leersum) en ik herken mijn fiets qua rijgevoel gewoon niet terug!
Ik reed altijd met best wat druk in mijn banden omdat ik DACHT dat de lage drukken maakte dat mijn fiets zo door de bocht zwalkte, maar met dit setje zijn mijn banden ronduit zacht en stuur ik super precies :)
Door de service en met de afstelhulp doet de vering het beter als ooit tevoren en remmen, ach dat merk je niet in Noordwijk, maar ze doen het. Schakelweerk loopt nog beter als toen de fiets nieuw was!
Al met al een behoorlijke zak met duiten achtergelaten in Noord Scharwoude, maar zeer blij en tevreden met het eindresultaat.

Ik kwam er met zo,n geoliede machine wel achter dat mijn pedalen wel redelijk gaar zijn, dus maar bijkleurende Hopes besteld.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Reverse en Syntace maken ook mooie en erg sterke wielen. Alhoewel het voor beide klinkt als van de fabriek, worden deze beide ook gewoon met de hand door hun gespaakt...
Plaats reactie