Korte chainstays versus langere (acceleratie)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Stumpjumper is de race-wedstrijd MTB (nu opgevolgd door de Elic HT), de Crave de instap toerder. Dus wat je voelt klopt misschien gewoon wel met waar de fietsen voor ontworpen waren?
Verschil zit 'm in de verschillende geometrie oa. Een toer-MTB met lichte wielen zal vlotter accelereren, maar blijft een toer-MTB qua karakter, zij het een iets snellere.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat klopt wat je zegt Aurelius, misschien probeer ik wel het onmogelijke uit de Crave te halen.
Afdalen doet ie overigens wel heerlijk, dat is ook wel een enorm pluspunt.

Maar ik bedoel over de banden.
Een paar weken geleden reed ik met fasttracks op dezelfde fiets en zelfde velgen en toen had ik dit gevoel van "drag" eigenlijk niet, het vervormen dus van de banden en kleven aan de grond bij aanzetten.

Ik probeer nog wel het een en ander.

Het is niet slecht maar ik ben iemand die altijd aan het finetunen is om proberen het beter te krijgen.

De fast traks waren natuurlijk niet slecht maar ik probeerde het nog lichter te krijgen met de X-kings.
Vooralsnog doen ze helaas niet aan mijn verwachtingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef:De fast traks waren natuurlijk niet slecht maar ik probeerde het nog lichter te krijgen met de X-kings.
Vooralsnog doen ze helaas niet aan mijn verwachtingen.
Maar beoordeel die banden nu niet op de prestaties op het asfalt. In het terrein bieden de X-Kings meer grip en kun je daar voordeel uit halen.


Ik herken overigens niet dat de X-Kings nu echt zwaarder lopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Het verschil tussen carbon en aluminium frame doet ook een hoop voor het fiets gevoel. Weet niet of het echt een merkbaar stijfheids verschil is maar je kan iig wel voelen dat het ander materiaal is. Daarnaast maakt het ook een ander geluid (tikken van een steentje of kabeltje tegen 't frame) als je in het terrein rijdt, dit doet ook een hoop (en dan met name tussen de oren).
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Oplossing zou dus kunnen zijn... Crave verkopen en de Epic mooi laten overspuiten... Kleurprobleem opgelost en de Epic rijdt beter... :roll:
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Suntoro schreef:Oplossing zou dus kunnen zijn... Crave verkopen en de Epic mooi laten overspuiten... Kleurprobleem opgelost en de Epic rijdt beter... :roll:
Of zoiets idd...want de rest van de lapmiddelen gaat nooit afdoende zijn. Van een ezel maak je geen renpaard....
Als je blijft vergelijken met die Stumpie gaat de Crave het altijd afleggen. Ander segment. Genoeg animo voor fietsjes als de Crave op MP.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ja, wacht effe, hij is wel sneller op zijn Crave. Dus dan is het probleem 'tussen de oren' opgelost, maar krijgt hij er een daadwerkelijk probleem voor terug: langzamer op een snellere fiets... (kunnen we wel weer mooi een topic mee vullen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Lars TB schreef:Ja, wacht effe, hij is wel sneller op zijn Crave. Dus dan is het probleem 'tussen de oren' opgelost, maar krijgt hij er een daadwerkelijk probleem voor terug: langzamer op een snellere fiets... (kunnen we wel weer mooi een topic mee vullen!)
Dit topic van de TS slaat nu inderdaad nergens meer op... :lol: Volgens mij durfde de TS niet meer op de Epic HT te rijden, omdat die zomaar sneller kon zijn... Maar dat is dus niet eens geprobeerd omdat de kleur niet mooi is... :~
Rayb81 schreef: De Epic tja, ik durf te wedden dat die wel beter rijdt ja, maar ik weet het liever niet haha.
Daarom adviseerde ik de Crave te verkopen en de Epic HT over te laten spuiten... Win-win toch... :roll:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En helaas heeft Suntoro gelijk haha.

Maakt verder ook niet uit.

Wat betreft het overspuiten heb ik dit weleens aan Specialized gevraagd voor mijn Camber qua garantie enzo.
Specialized NL meldde mij toen dat het overspuiten van Specialized fietsen door een Specialized aangewezen bedrijf met behoud van de garantie momenteel alleen mogelijk is in de USA.

En idd ik rijd nu sneller op de Crave maar dat kan ook zijn omdat m'n conditie beter is geworden.
Het laatste ritje op de Stumpy was vorig jaar oktober dus dat is ook niet meer zo heel vers haha.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb ook nog het idee in mijn hoofd om de Epic in te ruilen voor een S-works Epic HT frame en dan de Crave maar te verkopen als originele fiets.

Dan wel het rode S-works frame uiteraard.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Een soepel karkas, dat bij dezelfde druk meer vervormt, geeft meestal minder rolweerstand. Het voelt misschien wel trager, maar dat geldt voor alles dat helpt tegen het door elkaar geschud worden. Dat voelt trager maar is sneller.
Heel veel verschillen in snelheid tussen fietsen zitten meer tussen de oren dan daadwerkelijk in de fiets. Wat dan wel weer grappig is, is dat dat vervolgens weer effect kan hebben op hoe snel je bent. En tenzij je salaris afhangt van je plek op het podium, is het uiteindelijk het belangrijkst dat jij je fijn (en/of snel) voelt op je fiets.
Give me little bits of / more than I can take
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

ak-77 schreef:Het voelt misschien wel trager, maar dat geldt voor alles dat helpt tegen het door elkaar geschud worden. Dat voelt trager maar is sneller.
Heel veel verschillen in snelheid tussen fietsen zitten meer tussen de oren dan daadwerkelijk in de fiets.
Dit gevoel heb ik ook. Op mijn strakke hardtail leek ik altijd super hard te gaan en met de fully langzamer, maar ik ben op de meeste stukken met de fully gewoon sneller.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag op de Veluwe leek het een stuk beter te gaan.
Andere grond dan op de Heuvelrug en hier voelde ik eigenlijk geen verlies in acceleratie.
De X-Kings deden het hier eigenlijk prima.
Rijdt ze wel iets harder nu, 0,1-0,2 bar.

Heb op de Crave vandaag mn snelste MTB rit ooit gereden.

Anyway, de S-works is gisteren besteld :P
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met dezelfde wielen en banden vandaag een klein rondje asfalt gedaan met de nieuwe S-Works hardtail.
Verschil in acceleratie is heel erg aanwezig, wat een kanon.
De Crave voelt hierbij aan als een tank.

Dus toch de geometrie en wellicht de wijziging van alu naar hoogste gradatie carbon bij Specialized (stijf).
ErikVm
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 13 september 2015, 10:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29 2016

Gelukkig maar dat je nieuwe S-Works Epic HT goed bevalt. Anders had je binnenkort een Tarmac in de schuur gehad :wink: Binnenkort wat mooi foto's in een sys?
Plaats reactie