Vaak of makkelijk wisselen van voorblad

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Kwam dit tegen tijdens een rondje klikken op het www.
http://enduro-mtb.com/en/oneup-switch-q ... ng-system/" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien handig voor mensen die regelmatig wisselen van voorblad. Al is een crank monteren en demonteren niet zo heel veel werk.
Alleen met dit systeem zou je het zelfs nog onderweg kunnen doen. Paar extra bladen mee in de rugzak.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bedankt voor de tip. Lijkt me ideaal om bij wedstrijden te gebruiken.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ziet er handig uit! Mooi uitgevoerd, mooi concept, maar 1 april is dichtbij... Of toch niet?!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

One Only schreef:Ziet er handig uit! Mooi uitgevoerd, mooi concept, maar 1 april is dichtbij... Of toch niet?!
Dat zou kunnen maar dan hebben ze er wel echt werk van gemaakt.
https://www.pinkbike.com/news/oneup-swi ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ja dat is waar. Zal wel kloppen. Maar het eigenlijk te simpel en te geniaal voor woorden. Dat dit er niet al lang is :-D
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

One Only schreef:Ja dat is waar. Zal wel kloppen. Maar het eigenlijk te simpel en te geniaal voor woorden. Dat dit er niet al lang is :-D
Maar dat is met de meeste "nieuwe" dingen zo. Achteraf denk je bij jezelf: dat had ik ook kunnen bedenken.
En dan kan het gaan om de meest simpele dingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ja dat is helemaal waar!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Enigszins ironisch dat we eerst van een spider naar direct mount gaan en daar dan weer een spider voor gemaakt wordt om snel te kunnen wisselen...

Ofschoon iets soortgelijks voor normale spiders ook niet verkeerd is; als je iets als een E.13 TRS of MRP AMG erachter heb zitten dan ontkom je er niet aan om de crank los te maken (tenminste met 'kleine' kettingwielen). Is inderdaad maar 5 minuten werk wanneer je alle tools bij de hand hebt (onderweg niet altijd gegeven), maar toch af en toe voldoende om te denken "laat maar" ...
(ik heb al 3 kettingwielen voor waar ik tussen wissel, afhankelijk van de condities)

En met meerdere fietsen met verschillende cranks kun je allicht weer gewoon 1 type kettingwielen (blijft een slijtagedeel) in stock hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef:Enigszins ironisch dat we eerst van een spider naar direct mount gaan en daar dan weer een spider voor gemaakt wordt om snel te kunnen wisselen...
Dit inderdaad :-q

Daarnaast is het bij SRAM XX1 ook vrij eenvoudig wisselen. Hooguit een minuutje meer. Maar ook met een spider.

En zonder die spider bespaar je weer een kleine 100 gram.


Lijkt me als je meer dan 4x per jaar van blad zou moeten wisselen dat het verstandiger is om naar 1x12 of 2x10 of 2x11 te gaan als je perse bereik wilt hebben.

Voor die ene keer (heen en weer) wisselen per jaar wil ik best 10 minuten langer knutselen. Of ik wissel de cassette van 11-40 naar 11-46.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef:Enigszins ironisch dat we eerst van een spider naar direct mount gaan en daar dan weer een spider voor gemaakt wordt om snel te kunnen wisselen...
Het kan nog ironischer, uiteindelijk gewoon weer een voorderailleur er op ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat zou wel heel makkelijk zijn, dan kun je gewoon al rijdend van blad wisselen!
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

En misschien heb je dan aan 9 kransjes achter, al voldoende. :wink:
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

George schreef:Dat zou wel heel makkelijk zijn, dan kun je gewoon al rijdend van blad wisselen!
:lol:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

George schreef:Dat zou wel heel makkelijk zijn, dan kun je gewoon al rijdend van blad wisselen!
Wow Mike, het is ongelooflijk!
cervus schreef:En misschien heb je dan aan 9 kransjes achter, al voldoende. :wink:
Dat zou wat zijn, dan heb je gewoon voor € 45 een complete cassette! :o
Everybody bought a new bike!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Een oplossing voor een niet bestaand probleem.... juist ja
Plaats reactie