2.1 of 2.3 Specialized bandjes?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Dit weekend de FastTrack 2.3 als voorband gemonteerd en een Renegade 2.3 als achterband gemonteerd. Velgen zijn ZTR Arch. Dit valt al aardig breed uit (en was ook de bedoeling; meer comfort en demping). Bekende van mij heeft dezelfde combi op 25mm binnenbreedte velgen en dan zijn het echt ballonnen :o

Heb er nog niet mee gereden. Hoor wat wisselende reacties over de grip maar dat gaan we vanzelf meemaken 8) :o :roll: :lol:
StAlTiCa
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Suntoro schreef:- Achterwiel voelt logger aan door de breedte bij accelereren vanwege de hogere grip..
Ik ben het met een paar van je punten wel eens (mits je het "2.3 is niet zo erg breed" in het achterhoofd houdt), maar deze snap ik niet. Voelt een slippend achterwiel fijner aan? Je gaat er zeker niet harder van. En zolang je wiel niet slipt heb je exact evenveel grip bij het accelereren. Je band oefent dan gewoon de kracht uit op de grond die jij er in stopt via de pedalen. Als die kracht teveel wordt ga je slippen, en dat zal bij de brede band op lagere druk langer duren.
Het enige dat logger zou kunnen voelen is het extra gewicht. Maar dat telt bij de voorband exact zo hard mee.
De automatisch link tussen 'meer grip' en 'logger' klopt wel voor grotere noppen en voor zelfde band/lagere druk op asfalt maar niet bij bredere banden. Een andere voorbeeld waar het niet opgaat is bij een racefietsband met een soepeler karkas.
Give me little bits of / more than I can take
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

ak-77 schreef:
Suntoro schreef:- Achterwiel voelt logger aan door de breedte bij accelereren vanwege de hogere grip..
Ik ben het met een paar van je punten wel eens (mits je het "2.3 is niet zo erg breed" in het achterhoofd houdt), maar deze snap ik niet. Voelt een slippend achterwiel fijner aan? Je gaat er zeker niet harder van. En zolang je wiel niet slipt heb je exact evenveel grip bij het accelereren. Je band oefent dan gewoon de kracht uit op de grond die jij er in stopt via de pedalen. Als die kracht teveel wordt ga je slippen, en dat zal bij de brede band op lagere druk langer duren.
Het enige dat logger zou kunnen voelen is het extra gewicht. Maar dat telt bij de voorband exact zo hard mee.
De automatisch link tussen 'meer grip' en 'logger' klopt wel voor grotere noppen en voor zelfde band/lagere druk op asfalt maar niet bij bredere banden. Een andere voorbeeld waar het niet opgaat is bij een racefietsband met een soepeler karkas.
Een ietswat slippend achterwiel vind ik soms fijner (en leuker) aanvoelen dan een band met heel veel grip. Dan bedoel ik klimmend op snelheid bij korte klimmetjes, en op de grens van net geen grip/wel grip. Met lange langzamere niet extreem steile klims heb je met elke band wel grip, ongeacht hoe zwaar ie en breed ie is...

Maar goed iedereen zal zijn eigen bevindingen anders ondervinden denk ik.

Ik vond mij 2.3 Vee Rubber Trail banden overigens ook beste dingen op mijn Velocity Blunt SS velgen en afgelopen zondag ik de modder vond ik ze echt niet zo heel erg fijn tijdens een toertocht in Overijssel... Maar over het algemeen bieden 2.3 banden wel meer grip onder goede omstandigheden, maar icm met mijn 26.6mm interne velgen hoeven ze voor mij niet zo.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik ken die Vee banden niet, maar ik rijd regelmatig in de modder en mijn ervaring is dat bij zachte modder waar je in wegzakt brede banden op lage druk niet in het voordeel zijn, maar ook niet veel minder. In de meeste andere omstandigheden vind ik het fijner rijden. Ik heb 28mm interne velgen en rij momenteel 2.4 voor en 2.25 achter vanwege frame beperkingen.
Smaken verschillen duidelijk. Ik heb een hekel aan slippende achterbanden tijdens het klimmen. Vooral op het soort klimmetjes die zo steil zijn dat je naar voren moet leunen om het voorwiel op de grond te houden. Als je achterwiel dan slipt sta je vaak gelijk stil en is het over. Idem voor traptreden of wortels in een steile klim. Dan zijn de brede banden echt wel in het voordeel.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Columbo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Specialized

Citaat uit testverslag van een Specialized Epic HT:

"Normaal zijn ze uitgerust met Specialized FastTrack 2.2-banden met een Control-karkas, maar op ons testmodel werden ze vervangen door een nieuwe 2.3-versie die voorzien was van Gripton-rubber … En we waren achteraf zeer verbaasd. Deze nieuwe band is veelzijdiger dan de FastTrack die we kenden, vooral vooraan waar de grip fenomenaal is, ook op natte ondergrond."
Specialized fan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat wil je zeggen?
Je reageert op een topic van 1 jaar geleden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Columbo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Specialized

Klopt, volgens mij zijn deze bandjes sinds juni 2017 op de markt.
Specialized fan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aha.
Omdat de bandjes in juni 2017 op de markt kwamen reageer je in feb 2018 op een topic uit feb 2017.
Ik snap het :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie