Welke flatpedals die superlicht zijn?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
JoahSprenger
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 10:49

Mijn tip van de dag, licht, sterk en goedkoop, een combi die je niet vaak ziet:

https://nl.aliexpress.com/item/One-Pair ... 0.0.6lV139" onclick="window.open(this.href);return false;
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Ik heb uiteindelijk toch de Gamut Podium's besteld. Qua specs heel mooi licht. 298gr op papier. Maar... in werkelijkheid 2 gr lichter. Dit weekend maar eens even monteren.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ron_MTB schreef:Ik heb uiteindelijk toch de Gamut Podium's besteld. Qua specs heel mooi licht. 298gr op papier. Maar... in werkelijkheid 2 gr lichter. Dit weekend maar eens even monteren.

Afbeelding
Afbeelding
Mist zeker ergens een inbussie :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ron_MTB schreef:Ik heb Gamut Podium Pedals gezien, 298gr...
Hoe zwaar ben je zelf? En hoe zwaar is je fiets? Samen tussen de 70 en de 80kg? (70.000 á 80.000 gram). Dan maakt 298 gram best veel uit. Iets van 0,3%
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

bert l. schreef:
Ron_MTB schreef:Ik heb Gamut Podium Pedals gezien, 298gr...
Hoe zwaar ben je zelf? En hoe zwaar is je fiets? Samen tussen de 70 en de 80kg? (70.000 á 80.000 gram). Dan maakt 298 gram best veel uit. Iets van 0,3%

Waarom wordt een zetel van een vliegtuig zo licht mogelijk gemaakt om maar een paar kg te besparen terwijl het totale gewicht van dat ding +400ton kan zijn? Denk daar maar eens over na.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik snap de vergelijking niet, please explain.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat lichter leuker/fijner/beter is, mits het heel blijft natuurlijk.
En dat geldt ook zeker voor een vliegtuig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooie pedaaltjes, ben wel benieuwd of die holle pinnen een beetje heel blijven. Ziet er wat fragiel uit.
Gary Visser schreef: Waarom wordt een zetel van een vliegtuig zo licht mogelijk gemaakt om maar een paar kg te besparen terwijl het totale gewicht van dat ding +400ton kan zijn? Denk daar maar eens over na.
Lichtgewicht=minder materiaal, minder materiaal=meer ruimte, meer ruimte=meer stoelen en meer stoelen=meer €€€`s :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

http://www.vliegtuigenspotter.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ;-)
Gebruikersavatar
JoahSprenger
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 10:49

Denk dat de vliegtuigvergelijking meer bedoeld is in de zin van heel veel keer een klein beetje besparen ook een hele hoop oplevert ;)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

TenZNL schreef:Mooie pedaaltjes, ben wel benieuwd of die holle pinnen een beetje heel blijven. Ziet er wat fragiel uit.
Gary Visser schreef: Waarom wordt een zetel van een vliegtuig zo licht mogelijk gemaakt om maar een paar kg te besparen terwijl het totale gewicht van dat ding +400ton kan zijn? Denk daar maar eens over na.
Lichtgewicht=minder materiaal, minder materiaal=meer ruimte, meer ruimte=meer stoelen en meer stoelen=meer €€€`s :winkie:
Of een stoel nu van staal of van aluminium is, ze zijn nog steeds even groot....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En jij hebt honger? :tong
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

maaf2 schreef:
Gary Visser schreef: Waarom wordt een zetel van een vliegtuig zo licht mogelijk gemaakt om maar een paar kg te besparen terwijl het totale gewicht van dat ding +400ton kan zijn? Denk daar maar eens over na.
Lichtgewicht=minder materiaal, minder materiaal=meer ruimte, meer ruimte=meer stoelen en meer stoelen=meer €€€`s :winkie:
Of een stoel nu van staal of van aluminium is, ze zijn nog steeds even groot....[/quote]
Maar doordat de alu stoel lichter is, kost het minder brandstof om hem in de lucht te houden.

een kilo op 1 stoel lijkt (bijvoorbeeld, geen idee wat de verschillen zijn) op zo'n groot vliegtuig niet veel, maar als je kijkt hoeveel stoelen er in zitten en hoeveel het dan in totaal scheelt, is dat het wel waard.

Dat is natuurlijk net zo met je fiets. Die paar gram op je pedalen maken niet zo heel veel uit.
Maar die paar gram op je pedalen, paar gram op je stuurpen, paar gram op je wielen enz, uiteindelijk scheelt alles bij elkaar wel aanzienlijk.

En hoe minder gewicht je de heuvel op hoeft te trappen, hoe minder vermogen je nodig hebt voor dezelfde snelheid.
Als je minder vermogen nodig hebt voor dezelfde snelheid, kun je dus sneller.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik snap hoe het werkt, maar stelling zoals genoemd slaat nergens op: lichtgewicht = minder materiaal, minder materiaal = meer ruimte. Dat klopt gewoon niet.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Die stelling snapte ik ook niet helemaal.
Minder materiaal lijkt mij juist minder ruimte. Je kunt immers met minder materiaal een minder groot vliegtuig maken...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ook dat gaat niet helemaal op: kijk maar eens naar wanddikte van een alu frame. Als je minder materiaal toepast, gaat dat vaak gepaard met een dunnere wanddikte en/of grotere diameter. Is meer ruimte.

Maar om dit aan pedalen te koppelen gaat een beetje ver van de discussie denk ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie