Overstappen naar 1x11 ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Hoi allemaal,

Ik weet dat er al meedere topics zijn over dit onderwerp maar aangezien ik op technisch gebied weinig weet maar wel veel wil leren een nieuwe geopend.

Mijn vraag: ik heb een cannondale sl3 uit 2014. Voorzien van 3x9, Crank Shimano M430, Octalink, 44/32/22 / Bottom Bracket
Shimano BB-ES25, Octalink / Shifters Shimano Alivio / Cog Set Shimano HG20, 11-34, 9-speed / Front Derailleur Shimano Alivio, 31.8 clamp / Rear Derailleur Shimano Deore Shadow.

Ik wil dit omzetten naar SLX of SRAM NX 1x11....

Is dit verstandig ? Misschien niet, maar lijkt mij ook erg leuk in de winter om te leren klussen aan mijn fiets.

Als ik dit ga doen, welke groep bevelen jullie aan (oh ja, ook inclusief remmen wissel? Is nu M446)

En waar moet ik allemaal rekening mee houden, welk BB bijvoorbeeld??

Een heleboel vragen, graag jullie mening, en nee ik sta open voor alles :-D
HK242
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 april 2015, 19:59
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29" en Bulls Copperhead 27,5"

Ik weet niet of dit verstandig is... Waar ga je fietsen? Vlakke paden in Nederland? Of ook af en toe de bergen in het buitenland?

Hier kan je berekenen/inschatten of je met 11 versnellingen uit kan:

http://gears.mtbcrosscountry.com/#27.5/2.25I706I1049" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door HK242 op di 27 september 2016, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Om het wat aantrekkelijker te maken heeft Mantel.com op dit moment de laatste groep XT flink in de aanbieding. 1x11 schakelen en remmen op fantastisch niveau. Dus niet een gek moment om het te proberen.

Wat 1x betreft, ik mis mijn voorder. al jaren niet. Dus ik zeg: doen!
"Get lost in nature and you will find yourself"
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Als je van 9 naar 11 gaat moet je er ook rekening mee houden dat je een andere body nodig hebt. En als deze niet bestaat een ander(e) wiel(set)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NoChain schreef:Als je van 9 naar 11 gaat moet je er ook rekening mee houden dat je een andere body nodig hebt.
Nee
Everybody bought a new bike!
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Voor 159,- + verzendkosten haal je een SLX upgrade setje uit Duitsland. Heb 'm zelf ook ;)
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 17-p50818/" onclick="window.open(this.href);return false;
En 139 voor een NX setje (geen ervaring mee maar zal geen rommel zijn).
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... it-p48765/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan hoef je er alleen nog een losse narrow wide voorblad bij te halen.

Zou overigens stap voor stap upgraden, dan merk je het meest van iedere upgrade.

Body is geen probleem bij SLX, XT en NX.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik heb de afgelopen 2 maanden 1 fiets laten ombouwen naar 1 X 11 NX, en een andere fiets naar 1 X 11 SLX.
Voor die paar tientjes meer kies ik voor SLX, schakelt toch wat mooier, soepele, directer. Terwijl lang een X0 fan was, nu toch fan van SLX. Prijs/kwaliteit is fantastisch. Geldt ook voor de SLX-remmen trouwens.
En wat is hier het praktisch nut van?
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Dank jullie voor de reacties.

Welke type cranck zou ik moeten monteren, bij SRAM NX zie ik
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... XP-p51048/

en SLX heeft bijvoorbeeld deze set:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 17-p50738/

Bij de NX zit een trapaslager, past deze bij mijn fiets en kan ik mijn bestaande trapas gebruiken voor de montage van de SLX cranck ?

Nog verdere ideeën mbt de remmen ? Of is SLX het beste ?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je bestaande bottom bracket kan sowieso niet meer gebruikt worden, beetje ouderwets systeem.

Voor shimano heb je een Hollowtech BB nodig, voor de SRAM set een GXP BB.
Deze zijn niet hetzelfde, de GXP heeft aan de ene kant een andere diameter dan aan de andere kant.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je oude bb en crankarmen goed zijn kun je er zonder problemen een 104bcd narrow wide kettingblad op zetten. Dit "ouderwetse" bb blijft vaak een stuk langer heel als de moderne buitenlagers.
Gebruikersavatar
Squadra78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 2 januari 2012, 13:28
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ben ook overgestapt naar SLX 1x11 (complete) groep en bevalt echt prima.
Schakelt erg nauwkeurig en direct en mis de voorderailleur ook niet.

Waar ik overigens zelf nooit bij stilgestaan had, is het poetsgemak zo zonder voorderailleur.
29ers rule!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

NoChain schreef:Als je van 9 naar 11 gaat moet je er ook rekening mee houden dat je een andere body nodig hebt. En als deze niet bestaat een ander(e) wiel(set)
Fout. Shimano past gewoon. SRAM kan een uitdaging worden.
1x11 is erg fijn. Zoals andere al aangeven; indien je huidige bracket en crank nog goed zijn, daar lekker een narrow wide 104bcd chainring op monteren. Let we op dat je dan waarschijnlijk kortere bladboutjes nodig hebt. Verder is de SLX prima en ook nog vriendelijk geprijsd.
“Old, not obsolete”
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Sram NX (goedkoopste versie) 1x11 past ook op shimano body.
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

Sram pg1130 cassette, 11- 42, past op shimano 10speed body, ombouw dus niet nodig.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

http://www.actionsports.de/en/bike-part ... /11-speed/" onclick="window.open(this.href);return false;
De shimano slx is net een stukje goedkoper dan de sram nx.
Plaats reactie