Syntace P6 carbon zadelpen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Peter243 schreef:Heb zo een syntace en deze is comfortabeler dan de thomson alu die ik daarvoor had. Op de andere fiets een ritchey carbon, ook een prima zadelpen maar iets minder vergevingsgezind. Heb de pen vast gezet volgens de gebruiksaanwijzing en dat werkt tot nu toe prima. Pen was een tijdje terug in de aanbieding bij futurum
Hoever steekt bij jou de zadelpen uit en merk je ook dat hij eventueel meegeeft tijden bv klimmen zonder dat je over wortels of kuilen rijdt? Of heb je dan een normale stijve zadelpen?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb zo n syntace Hi flex in 27,2 over omdat mijn nieuwe frame een andere maat is, is niet mooi meer maar technisch nog prima, als het de juiste maat is kun je em dus proberen voor relatief weinig... Laat maar weten indien interesse..

Ik heb het effect niet echt gemerkt trouwens, maar dat gebeurt me vaker bij dit soort subtiele zaken :D
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Peter243 schreef:Heb zo een syntace en deze is comfortabeler dan de thomson alu die ik daarvoor had. Op de andere fiets een ritchey carbon, ook een prima zadelpen maar iets minder vergevingsgezind. Heb de pen vast gezet volgens de gebruiksaanwijzing en dat werkt tot nu toe prima. Pen was een tijdje terug in de aanbieding bij futurum
Minder vergevingsgezind dan.....?
Als ik het goed lees maak je een vergelijking tussen de 'veerweg' van twee carbon zadelpennen? Mocht ik dat correct hebben dan heb ik de meest ongevoelige kont ooit. Of jij de gevoeligste, dat kan natuurlijk ook. Het zal het eerste wel zijn want er zit bij mij een speklaagje op... :tong

Even serieus, kun je dat echt merken? Het verschil tussen de ene carbon pen en de andere carbon pen? Dan bedoel ik de vergelijking tussen twee 'starre' carbonpennen of tussen twee 'verende' carbonpennen.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Heb het eens geprobeerd bij een andere carbonnen pen, was een Easton geloof ik, die kon ik nauwelijks bewegen, de hiflex kan ik met de hand en wat gewicht vrij eenvoudig in de lengterichting bewegen, daar zit dus wel wat verschil tussen. Overigens merk je dat, zoals met bijna alles, vooral in het begin, daarna voelt het al snel weer normaal. Ik merk het wel, maar wil het ook niet overdrijven, het wordt geen Thudbuster ;) De hiflex is specifiek gemaakt om te flexen, andere pennen wellicht weer meer met het oog op stijfheid en gewichtsbesparing.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Gebbetje schreef:
Peter243 schreef:Heb zo een syntace en deze is comfortabeler dan de thomson alu die ik daarvoor had. Op de andere fiets een ritchey carbon, ook een prima zadelpen maar iets minder vergevingsgezind. Heb de pen vast gezet volgens de gebruiksaanwijzing en dat werkt tot nu toe prima. Pen was een tijdje terug in de aanbieding bij futurum
Minder vergevingsgezind dan.....?
Als ik het goed lees maak je een vergelijking tussen de 'veerweg' van twee carbon zadelpennen? Mocht ik dat correct hebben dan heb ik de meest ongevoelige kont ooit. Of jij de gevoeligste, dat kan natuurlijk ook. Het zal het eerste wel zijn want er zit bij mij een speklaagje op... :tong

Even serieus, kun je dat echt merken? Het verschil tussen de ene carbon pen en de andere carbon pen? Dan bedoel ik de vergelijking tussen twee 'starre' carbonpennen of tussen twee 'verende' carbonpennen.
Ja het is wel een verschil, maar niet in die zin dat je nu op de fiets zit. Het voelt net wat comfortabeler. Uitgaande van een vaste ronde die ik altijd fiets. Echter besef ik me dat er meerdere factoren van belang zijn, zadel, bandendruk, type band en mijn eigen bips die misschien wat gevoeliger is....
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Mike123 schreef:
Peter243 schreef:Heb zo een syntace en deze is comfortabeler dan de thomson alu die ik daarvoor had. Op de andere fiets een ritchey carbon, ook een prima zadelpen maar iets minder vergevingsgezind. Heb de pen vast gezet volgens de gebruiksaanwijzing en dat werkt tot nu toe prima. Pen was een tijdje terug in de aanbieding bij futurum
Hoever steekt bij jou de zadelpen uit en merk je ook dat hij eventueel meegeeft tijden bv klimmen zonder dat je over wortels of kuilen rijdt? Of heb je dan een normale stijve zadelpen?
Nee het is een normale zadelpen, ik denk dat het rijdersgewicht ook van invloed is evenals banden, bandendruk en zadel. Ik rij met volledig starre fietsen dus het comfort moet van dit soort zaken komen. Natuurlijk bepaald de prijs van de pen ook dat het werkt en dat ik graag wat voel. Maar dat geldt voor veel mtb kneut. Eerder heb ik al gereageerd op een starre voorvork topic. Ike heb een niner en een Chinees plastic. Of die niner de prijs waard is weet ik niet, uiteindelijk moet eenieder dat voor zichzelf uitmaken. Dat hele fietsgebeuren is natuurlijk ook een beetje zien en gezien worden. Uiteindelijk moeten de beentjes het toch doen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Mike123 schreef:
Peter243 schreef:Heb zo een syntace en deze is comfortabeler dan de thomson alu die ik daarvoor had. Op de andere fiets een ritchey carbon, ook een prima zadelpen maar iets minder vergevingsgezind. Heb de pen vast gezet volgens de gebruiksaanwijzing en dat werkt tot nu toe prima. Pen was een tijdje terug in de aanbieding bij futurum
Hoever steekt bij jou de zadelpen uit en merk je ook dat hij eventueel meegeeft tijden bv klimmen zonder dat je over wortels of kuilen rijdt? Of heb je dan een normale stijve zadelpen?
Hij steekt er maximaal uit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakker29 schreef:
Mike123 schreef:Iedereen die hier gereageerd heeft, bedankt voor de input. Ik ga ook nog even verder zoeken op het www of ik nog meer ervaringen kan vinden. Mocht ik overgaan tot de aanschaf laat ik het hier wel weten. Tis toch veel geld. Of het duur is weet ik niet. En als het uiteindelijk toch niks is dan is het duur leergeld.
Gelukkig doen ze het 2e hands ook goed, dus dan is de schade een beetje beperkt, al zijn ze inderdaad gewoon duur.
Ja, 2e hands zijn ze beter te betalen :-D
Herken je m nog op de foto?
De krassen heb ik een beetje kunnen verbloemen met een zwarte spuitbus.
Afhankelijk vd lichtinval valt t nauwelijks op.
Nu ik er mee heb kennisgemaakt, is de kans groot dat ik nu ook de volle mep voor een nieuwe zou betalen, mocht ik er nog een nodig hebben.
Fijn ding.

Groetjes,
Walter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

:-q

Tip heb ik overgenomen van je, mijn vector zag er ook niet zo goed meer uit, beetje blanke lak deed wonderen! Fijn dat ie bevalt ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan niet zeggen dat ik verschil voel tussen mijn vaste zadelpennen... Momenteel een Syntace hiflex 31.6 en een Thomson 27.2 in gebruik. Beiden steken een flink eind uit het frame, in beide gevallen is dat van staal.

Volgens mij maakt 0.1 bar minder in je achterband al meer verschil dan een andere zadelpen.
Wil je ècht comfort uit een pen halen moet je gewoon naar een goede verende kijken, en die is er maar één... (Cane Creek Thudbuster).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb ondertussen de portemonnee getrokken en een Syntace zadelpen besteld en ontvangen. Heb er ook ondertussen een rondje mee gereden op een stuk waar ik normaal ook regelmatig rij en ik moet zeggen, het rijdt toch wel anders. Nu ga je er dus expres op letten dat op de stukken waar je eerder al iets de druk van het zadel afhaalde door iets te gaan staan nu extra blijft zitten en dan dempt het toch wel behoorlijk.
Het is geen verende zadelpen, dan had ik die moeten kopen, maar dit bevalt goed. Het zadel komt minder hard terug zeg maar.
De afstelling van het zadelom het zadel vast te zetten werkt ook goed. Met 2 bouten stel je de hoek af en zet je hem vast.
Ik heb een waterpas met digitale uitlezing gebruikt en de hoek gemeten van het zadel op de oude pen. Nieuwe pen er in, zadel en waterpas erop en dezelfde graden afgesteld. Fiets staat op een steun zodat het niet waterpas is. Had hem ook tegen de muur aan kunnen zetten maar dit werkt ook.

Ik had alleen nog een (probleem) met het afstellen van het zadel. Ik heb het zadel afgesteld zoals mijn oude zadel stond en dat stond naar mijn idee goed. Heb nogmaals goed gekeken of ik mijn pedalen recht onder mijn voorkant van de knieschijven uitkwamen. Zoals in al die filmpjes op youtube, dan weten jullie wel wat ik bedoel. Ik zat er dus ruim voor en eigenlijk nooit ergens last van gehad. Nu heb ik dus het zadel bijna 2 cm naar achteren verplaatst. Dat zit dan voor geen meter. Een 2 cm kortere stuurpen gemonteerd. En het volgende rondje fietste ook weer prima. Stuurpen was 8 cm en is nu 6 cm.
Ik ga het ook niet meer controleren of ik nu wel goed zit volgens de "regels", eerst maar weer eens gaan fietsen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die regels zijn ook niet meer dan richtlijnen.
Als je daarvan afwijkt en je zit goed is er niks aan de hand.

De zadelbevestiging van Syntace is idd erg goed. En door omdraaien van de onderste klem krijg je wel of geen setback dus het verstelbereik is duidelijk groter dan bij de meeste andere pennen.
Ik ben geen merkenfetisjist maar Syntace sla ik wel hoog aan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ben toch ook wel een echte Syntace fan geworden, net als Hope; je koopt het 1 keer en hebt er vervolgens nauwelijks tot geen omkijken meer naar... fit and forget :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Knakker29 schreef:Ben toch ook wel een echte Syntace fan geworden, net als Hope; je koopt het 1 keer en hebt er vervolgens nauwelijks tot geen omkijken meer naar... fit and forget :-q
+1, iedereen zou verplicht moeten worden minimaal 1 onderdeel van deze merken te hebben :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Zoals ik al zei, misschien laat je je afschrikken door de prijs, maar eenmaal in gebruik wil je niet anders, en ben je berijd de volgende keer deze aankoop weer te doen.
Er zijn punten waar je wel goed wegkomt met voordelige spullen, maar niet bij je zadelpen.
Een alu Thomson doet 't ook goed, maar die is vooral in de grotere maten echt knoeperhard.
In een HT wordt dan ieder trillinkje doorgegeven aan je tere aars.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie