29" Wielset 25mm breed. Update: DTSwiss370+Amride 25

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Nog niet serieus naar gekeken. Heb nu achter een RaRa, zal straks iets soortgelijks worden voor Nederland. Voor het buitenland wordt het iets lompers, misschien inderdaad een NoNi.

Een 2.4 RaRa op 25mm zit al op het randje qua breedte, verwacht eigenlijk niet dat een NoNi op 27 even breed/smaller zal zijn?
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Ik heb even gemeten, NoNi 2,25 breed valt 58mm breed. Wang en nop zijn even breed.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Bedankt voor het opmeten, heb het even gecheckt 58mm zou net moeten passen.

Toch pak ik liever iets meer marge door voor de Tech 4 tubeless ready ds25 gaan. Voor net iets meer dan 190 euro in huis. Met 2106g niet heel erg licht :roll: maar wel rete goedkoop. Maarja, is het ook duurkoop...

Of het actionsports setje met 23mm xc velgen: DT-Swiss 23mm 1820g
Of het zelf samengestelde setje:
Naven: DT Swiss 370
Velgen: Fun Works Amride 25 disc black 29er (1000g)
Spaken: DT Swiss Competition (410g) (Sapim Race 2.0/1.8 black (390g) schelen 10 Euro)
Nippel: Messing (geen alu vanwege het invreten?)
Totaal: 270,- en 1948g

Wat ook nog meespeelt, heb net een 29+ front gekocht. Het voorwiel uit het aan te schaffen setje is dus alleen voor de ritjes in het buitenland met voorvering. Het gaat dus vooral om het achterwiel.

Twijfel twijfel :oops:

edit: Onderste setje met Amride velgen besteld :)
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Wielsetje is gister binnengekomen, lekker snel dus!

Is er (behalve door te rijden) een manier om te testen of ze goed gespaakt zijn? Wil het setje anders naar de lbs brengen om te laten controleren.

Er zitten een paar schaafplekken in het velgbed, heb het idee dat dit tijdens het spaken is gebeurd. Zijn geen deuken ofzo. Niet zo'n probleem toch?

Welke (breedte) tubeless tape zou ik het beste kunnen gebruiken?
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Je zou met behulp van een spaakspanningsmeter de spaakspanning kunnen meten (en zien of deze gelijkmatig is). Die analoge Parktool is redelijk eenvoudig en niet zo duur als een goede digitale meter van bv. DT Swiss of Sapim... Weet niet wat je LBS vraagt om je wielen te controleren.

Overigens zal niet elke LBS de spaakspanning meten met een spaakspanningsmeter. Sommigen doen het nog op gevoel, dus of je er wat mee opschiet om deze bij de LBS te laten controleren. Beter kun je je wiel laten checken bij een "goede" wielbouwer die wel met juiste en gelijkmatige spaakspanningen bouwt...

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon gaan fietsen. Als 25mm tape past, gewoon die monteren. Iets breder als het velg bed is op zich niet zo erg. Maar waarschijnlijk gaat 21mm makkelijker (en dat werk ook wel....). Bij mijn racefiets heb ik 21mm gebruikt (velgbed +/-19mm) bij mijn mtb 25mm Yellow tape (velgbed 26.6mm). Dus op mijn racefiets was het eigenlijk iets te breed, op mijn mtb iets smal. Maar omdat mtb banden niet met zo'n hoge druk worden gereden zal het sowieso weinig problemen geven (en gebruikte ik het alleen om de gaten af te dichten met 1 laag, want het velgbed van een Velocity Blunt SS is sowieso er strak met banden vanwege de hoogte....)
Gebruikersavatar
huppelbas
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 4 mei 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Ghost AMR 4 29er Fully

Hi Robert,

Zit zelf ook naar nieuwe velgen te kijken en kwam oa bij amride 25 velgen uit. Hoe bevallen jou deze velgen? Nog tips?

Dankje!
Robertdj schreef:Wielsetje is gister binnengekomen, lekker snel dus!

Is er (behalve door te rijden) een manier om te testen of ze goed gespaakt zijn? Wil het setje anders naar de lbs brengen om te laten controleren.

Er zitten een paar schaafplekken in het velgbed, heb het idee dat dit tijdens het spaken is gebeurd. Zijn geen deuken ofzo. Niet zo'n probleem toch?

Welke (breedte) tubeless tape zou ik het beste kunnen gebruiken?
Plaats reactie