SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@ ThaSingleTrackMastah: Dat is ook de achterliggende gedachte bij mij en waarom ik altijd vrij groot reed. In begin op mijn 29'er zat er nog een 44'er voor, maar later een kleintje van 42. Maar nu 36'er voor en zal bijna blij zijn als alles versleten is en ik de 38'er er op kan zetten.....

@Prulleman: idd mooie optie, alleen geen 38'er voor............
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Puur kijkend naar het benodigde bereik maak het in voor mijn rondjes in NL geen moer uit welk tandwiel ik vooraan neem geloof ik inmiddels. De klimmen en afdalingen zijn simpelweg niet heftig genoeg om die volledige 500% nodig te hebben. Daarbij zou voor mij de keuze ergens vallen tussen een 38 en een 34. Met een 38 zal ik de 42 en heel soms de 50 incidenteel gaan gebruiken. Met een 34 blijven deze ongebruikt en ligt de ketting een kransje meer naar rechts. Gaat schakelen naar 42 en 50 net zo soepel als naar de andere kransjes?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat denk ik ook en dan zou ik minimal voor een 36 gaan en mogelijk een 38. ga je echt naar de Bergen moet je toch wisselen. Het is echt niet erg om een kort klimmetje met een cadans van 60 op te rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In Nederland kan je met een singlespeed ook goed uit de voeten, dus wat dat betreft...
36:19 of 20 doet het voor mij goed, t/m Z Limburg, dus als we het zo bekijken, dan ben je met een 36 voor het heertje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ultimate biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 10 februari 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Team Si Special, Cannondale FSI Team, Cannondale Factory Racing 26", etc...

Mijn XX1 11sp cassette is versleten en ik zit eraan te denken de upgrade naar Eagle XX1 te maken.
Kan ik met de Eagle 12sp ketting mijn 11sp ovale voortandwiel blijven gebruiken van de XX1 (Heb nog nieuwe tandwielen op voorraad). Of moet ik naar een 12sp voortandwiel toe vanwege de maatvoering
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Oude blad kun je gewoon gebruiken
Bird Aeris 9 blurple
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Vandaag de eerste kilometers met de eagle gemaakt.
Met een 32 blad voor ben ik nog niet tekort gekomen in het zwaarste verzet, slechts een enkele keer had ik de 10 tandjes in gebruik.
Tevens heb ik de 42 en 50 geen enkele keer aangeraakt. Er is nog een klim die we niet gedaan hebben, daar fietste ik normaal met een een 38-36 verzet tegenaan. Snel maar eens kijken hoe ik die opkom!

Tot nu toe lijkt een 32 blad dus nog een prima keus, al rij ik dan wel vaak met kleine tandjes achter.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OsiruS schreef:Vandaag de eerste kilometers met de eagle gemaakt.
Met een 32 blad voor ben ik nog niet tekort gekomen in het zwaarste verzet, slechts een enkele keer had ik de 10 tandjes in gebruik.
Tevens heb ik de 42 en 50 geen enkele keer aangeraakt. Er is nog een klim die we niet gedaan hebben, daar fietste ik normaal met een een 38-36 verzet tegenaan. Snel maar eens kijken hoe ik die opkom!

Tot nu toe lijkt een 32 blad dus nog een prima keus, al rij ik dan wel vaak met kleine tandjes achter.
Ik weet het niet, maar volgens mij zeg je hier dat je probleemloos met een 38 voor kunt gaan rijden...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Lars TB schreef:
OsiruS schreef:Vandaag de eerste kilometers met de eagle gemaakt.
Met een 32 blad voor ben ik nog niet tekort gekomen in het zwaarste verzet, slechts een enkele keer had ik de 10 tandjes in gebruik.
Tevens heb ik de 42 en 50 geen enkele keer aangeraakt. Er is nog een klim die we niet gedaan hebben, daar fietste ik normaal met een een 24-36 verzet tegenaan. Snel maar eens kijken hoe ik die opkom!

Tot nu toe lijkt een 32 blad dus nog een prima keus, al rij ik dan wel vaak met kleine tandjes achter.
Ik weet het niet, maar volgens mij zeg je hier dat je probleemloos met een 38 voor kunt gaan rijden...
Dat weet ik nog niet, daar wil ik nog eerst een bepaalde klim voor uitproberen.
Moet gelijk even een correctie plaatsen, ik fiets er niet met een 38-36 maar 24-36 tegenaan ;-)
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

OsiruS schreef:Tot nu toe lijkt een 32 blad dus nog een prima keus, al rij ik dan wel vaak met kleine tandjes achter.
Dat had ik toen ook toen ik met mijn triple vast "oefende" met 1x (had 32'middenblad). Dus dat was voor mij de reden om groter te gaan en ik lees vaak klein achter, dan zou groter voor zeker kunnen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zo, de kogel is door de kerk; de groep is besteld bij een bekende Duitse webshop, met 36 voorblad. Gisteren tijdens het fietsen maar eens opgelet en tot de conclusie gekomen dat ik het met een 38 voor weliswaar ook overal zou redden, maar dat met een 36 de ketting de meeste tijd mooier in het midden blijft liggen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef:
OsiruS schreef:Tot nu toe lijkt een 32 blad dus nog een prima keus, al rij ik dan wel vaak met kleine tandjes achter.
Dat had ik toen ook toen ik met mijn triple vast "oefende" met 1x (had 32'middenblad). Dus dat was voor mij de reden om groter te gaan en ik lees vaak klein achter, dan zou groter voor zeker kunnen.
Ik ga het eerst even een paar ritten aankijken, en dan voornamelijk de klims. Als ik die op de 42 (of lichter) prima red in mijn omgeving, dan ga ik nog wel groter monteren. De 32 gaat er dan weer op zodra ik richting de Ardennen ga.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

ik rij ook met een 36 voor. Kom er in nederland overal mee omhoog. In het buitenland (Spanje) voldoet een 32 voor mij. :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Gisteren kwam de postbode een hele stapel mooie doosjes brengen. :-)
Meteen een suf montage vraagje: hoe doen jullie de routing van de derailleurkabel? Normaal gaat rechts aan de rechterkant van het frame en links aan de linkerkant (zodat de kabels niet kruisen langs/in het frame). Nu kan de (rechter) kabel ook links in het frame. Loopt 'ie wellicht iets mooier.

Gaat allemaal nergens over natuurlijk, maar ik wil het graag perfect :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

38x10 schreef:....
Normaal gaat rechts aan de rechterkant van het frame en links aan de linkerkant (zodat de kabels niet kruisen langs/in het frame). Nu kan de (rechter) kabel ook links in het frame. Loopt 'ie wellicht iets mooier.

......
Volgens mij loopt links rechts langs het frame standaard, zie ook hier
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=840" onclick="window.open(this.href);return false;

Begon zelf al te twijfelen aangezien ik dacht dat de shifter kabel en remleiding eerst voor het frame langs gaan, voor de voor derailleur is het tevens het efficiënter aangezien je die eerder nodig hebt bij een 2/3×. :wink:

Veel plezier met je nieuwe spulletjes.
Plaats reactie