Ik begon, weliswaar met een 1x11 setup met een 32 voor. Gewoonte van x3 en ontkenning van sterke benen . Tussen door overgestapt naar 36 en dat zorgt er voor dat ik een groter deel van de cassette gebruik. Puur voor midden NL gebruik. 36-11 is lekker als de wind op de heen/ terugweg goed staat
(Op beide mtb's past geen 38 tands).
SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Inmiddels zit de "36" op de crank, en de crank op het frame, en ik ben blij dat ik geen 38 tandblad heb gekocht. Het past allemaal maar net langs de achtervork. Ik vraag me zelfs af of dit onder belasting goed gaat. Is hier nog iets aan te doen met spacers oid (GXP crankstel op een Grand Canyon CF frame)?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Inmiddels rij ik alweer een tijdje met grote tevredenheid met mijn Eagle groep rond. Helaas kreeg ik het 2 weken geleden voor elkaar om een tak oid in mijn derailleurkooi te krijgen, waardoor mijn ketting van de underste pulley afliep en vastliep tussen kooi en derailleurwieltje. Gevolg: buitenste deel van de kooi verbogen. Hierdoor krijg ik de boel net niet lekker meer afgesteld. Het schakelt wel, maar als ik achteruit trap is er een irritante ratel en op niet alle kransjes loopt de ketting even lekker meer.
Rechtbuigen? Hoe pak ik dat het beste aan? Of is dit een verloren zaak en moet ik door de zure appel heen bijten? Bijne 200 euro om van een rateltje af te komen..
Rechtbuigen? Hoe pak ik dat het beste aan? Of is dit een verloren zaak en moet ik door de zure appel heen bijten? Bijne 200 euro om van een rateltje af te komen..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
- madskatingcow
- Extreme Biker
- Berichten: 641
- Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
- Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29
Dat onderdeel kan je toch apart nieuw kopen? 64,95 euro, inclusief nieuwe wieltjes.
Eventueel zoeken via Google op het onderdeelnummer :
Eventueel zoeken via Google op het onderdeelnummer :
- Sram Derailleur Inside Plate Gray For. XX1/X01/Eagle XX1 Factory Number: 11.7518.077.010
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Helaas is het de buitenkant die krom is. Die is niet los verkrijgbaar helaas. Is trouwens de X0 variant.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Volgens mij (sterk vermoeden maar niet 100% zeker) zijn de meeste Sram kooien gelijk voor de verschillende modellen. Ik heb onlangs een Sram X01 11sp kooi kapot gereden. Ik heb als snelle vervanging momenteel een Sram GX derailleur gemonteerd maar ben ook al aan het zien geweest om de kooi van mijn Sram X01 derailleur te vervangen. Demontage en montage is mogelijk (wel prutswerk want er steekt een redelijk sterke veer in). De goedkoopste oplossing lijkt mij om 2dehands een goedkoper GX model ofzo op de kop te tikken en daarvan de kooi te vervangen.
Trouwens: de oorzaak van de opengebarsten kooi was net dezelfde bij mij: vanuit het niets liep de ketting plots van de onderste pulley, met als gevolg een hefboomeffect op de kooi waardoor die is opengebroken. Frame en pad zijn er gelukkig relatief onbeschadigd uitgekomen. Maar normaal gezien zou de ketting nog nooit zomaar van de wieltjes mogen lopen? Daar is door de kooi gewoon geen plaats voor.
Trouwens: de oorzaak van de opengebarsten kooi was net dezelfde bij mij: vanuit het niets liep de ketting plots van de onderste pulley, met als gevolg een hefboomeffect op de kooi waardoor die is opengebroken. Frame en pad zijn er gelukkig relatief onbeschadigd uitgekomen. Maar normaal gezien zou de ketting nog nooit zomaar van de wieltjes mogen lopen? Daar is door de kooi gewoon geen plaats voor.
Ik heb eagle nu sinds januari en train gemiddeld 3x per week. Wat schakelen betreft vind ik het veel beter dan shimano waar ik jaren mee reed. Maar duurzaamheid ben ik niet zo over te spreken. Ik rij met een 34 black oval, X01 ketting en GX cassette. Al na een week of drie sloeg de ketting over de 14 en 16. Nu ook al over de 12. Dit gebeurt overigens alleen bij het aanzetten maar toch lijkt mij dat dit niet mag. Hoe dit komt weet ik niet maar bij klimtrainingen is dat erg irritant. Misschien dat een X01 ketting niet matched met een GX cassette? Zit er nu ongeveer 1800 km op.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Na drie weken, dat kan normaalgesproken geen slijtage zijn.
Dus dan denk je al snel aan een niet perfecte afstelling van een of ander. Voorzover ik weet zijn de Sram kettingen gewoon onderling compatible.
Dus dan denk je al snel aan een niet perfecte afstelling van een of ander. Voorzover ik weet zijn de Sram kettingen gewoon onderling compatible.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Fred (mtb-sport)
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5756
- Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
- Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
- Contacteer:
Geen 3 weken kermit (3x per week).
Ik zit nu op 5.300 km met 2 kettingen en nog steeds als een zonnetje, maar scheelt dat ik mooi weer rijder/toerder ben......
Ik zit nu op 5.300 km met 2 kettingen en nog steeds als een zonnetje, maar scheelt dat ik mooi weer rijder/toerder ben......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Bij de buren van mtb-news lees ik ook veel verhalen over snel slijtende GX cassettes. Op die ervaringen afgaande zal het dus niet aan de ketting liggen die niet matcht maar gewoon een cassette die niet zo duurzaam blijkt te zijn.
ps: Fred er staat zowel 3x per week als na drie weken.
ps: Fred er staat zowel 3x per week als na drie weken.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018
Wat zit er 1800 km op? De cassette, ketting of beiden? 1800 km lijkt mij wat veel in 3 weken op een MTB. Mijn GX Eagle cassette zit er nu zo'n 1900 km op en rij met meerdere ketting die vervangen worden wanneer ze de 0,5 procent bereikt hebben.tukko schreef:Ik heb eagle nu sinds januari en train gemiddeld 3x per week. Wat schakelen betreft vind ik het veel beter dan shimano waar ik jaren mee reed. Maar duurzaamheid ben ik niet zo over te spreken. Ik rij met een 34 black oval, X01 ketting en GX cassette. Al na een week of drie sloeg de ketting over de 14 en 16. Nu ook al over de 12. Dit gebeurt overigens alleen bij het aanzetten maar toch lijkt mij dat dit niet mag. Hoe dit komt weet ik niet maar bij klimtrainingen is dat erg irritant. Misschien dat een X01 ketting niet matched met een GX cassette? Zit er nu ongeveer 1800 km op.
Pas geleden een nieuwe ketting erop gedaan en die sloeg ook af en toe door bij de genoemde vertandingen. Ik heb toen de B schroef wat verder aangedraaid zodat de bovenste pulley dichter bij de cassette komt. Dit was ook in lijn met SRAM gap tool. Zeker als je een full suspension mtb hebt moet je dit onder sag meten, want dan trekt de pulley verder weg van de cassette. Sinds dat is bijgesteld slaat hij niet meer over.
Gaat om deze tool:
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... 12-p52614/" onclick="window.open(this.href);return false;
ChillyWilly schreef:Wat zit er 1800 km op? De cassette, ketting of beiden? 1800 km lijkt mij wat veel in 3 weken op een MTB. Mijn GX Eagle cassette zit er nu zo'n 1900 km op en rij met meerdere ketting die vervangen worden wanneer ze de 0,5 procent bereikt hebben.tukko schreef:Ik heb eagle nu sinds januari en train gemiddeld 3x per week. Wat schakelen betreft vind ik het veel beter dan shimano waar ik jaren mee reed. Maar duurzaamheid ben ik niet zo over te spreken. Ik rij met een 34 black oval, X01 ketting en GX cassette. Al na een week of drie sloeg de ketting over de 14 en 16. Nu ook al over de 12. Dit gebeurt overigens alleen bij het aanzetten maar toch lijkt mij dat dit niet mag. Hoe dit komt weet ik niet maar bij klimtrainingen is dat erg irritant. Misschien dat een X01 ketting niet matched met een GX cassette? Zit er nu ongeveer 1800 km op.
Pas geleden een nieuwe ketting erop gedaan en die sloeg ook af en toe door bij de genoemde vertandingen. Ik heb toen de B schroef wat verder aangedraaid zodat de bovenste pulley dichter bij de cassette komt. Dit was ook in lijn met SRAM gap tool. Zeker als je een full suspension mtb hebt moet je dit onder sag meten, want dan trekt de pulley verder weg van de cassette. Sinds dat is bijgesteld slaat hij niet meer over.
Gaat om deze tool:
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... 12-p52614/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zal aan mijn manier van schrijven liggen maar sinds januari heb ik tot op heden 1800 km gefietst. Waarbij ik gemiddeld 3x per week train. Ik zal de pulley eens wat korter onder de cassette afstellen. Thanks voor de tip.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Hier reageerde ik op, lijkt mij toch heel duidelijk vermeld dat het na een week of drie al begon. En dat kan eigenlijk niks met slijtage te maken hebben tenzij je in die drie weken hele heftige dingen gedaan hebttukko schreef:...Al na een week of drie sloeg de ketting over de 14 en 16...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018
Als het niet de ketting was, dan zal het de b schroef afstelling geweest zijn vermoed ik.