SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Jan Willem schreef:Die tool is inderdaad onmisbaar.
Ik merk ook dat bij het toenemen van het aantal tandwielen op een cassette, ook het afstellen van de boel kritischer wordt.
11spd is duidelijk lastiger af te stellen dan 10spd waarbij de invloed van kabelloop en de staat van die kabels ook een grotere rol gaat spelen.
Het lijkt er bijna op dat ze met 12spd heel dicht in de buurt van de grens zitten van wat nog mogelijk is op MTB.
Hier ook 2 fietsen met 11s en eentje met 10s. Al het onderhoud doe ik zelf en merk daardoor ook dat de 11s aanzienlijk sneller slijten en dat het een stuk preciezer komt qua afstelling.

Met 12/13s hebben ze dus niets aan de spacing gedaan tussen de kransjes? Ofwel: de body is langer en/of de naaf is zodat de spaken dichter op elkaar staan?

Overigens wordt ik een beetje moe van zulke "innovaties". Die 1x een revolutie noemen, pizza schijven die afbreken, veel minder tussenstappen, kettingen en cassettes die 2x zo duur zijn en de helft langer meegaan etc. Alles in het belang van gewichtsbesparing, maar achter de komma lever je alleen maar in op duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid tegen een vele malen hogere prijs (ps. rijdt zelf naar alle tevredenheid zowel op de weg als offroad met een 1x11, 2x11 en 3x10).
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik ben een absolute Shimano fanboy geweest tot aan de XTR 11 speed aan toe.
Bijna elke 2e rit brak mijn ketting (vraag Nutkees), en uiteindelijk braken de kransjes achter totaal door de midden.
Langer dan 1000km ging het spul sowieso niet mee. Veel werd door de vertegenwoordiger geritseld onder garantie maar ik werd er dood moe van natuurlijk. Moet ik dan toch aan de Sram, de originator van Gripshift, ook wel gripshit genoemd, en waarvan ik had gezworen er nooit meer mee te rijden, ik denk in 1999 al ?

Dus huppiekee Sram 11 speed cassette met Sram ketting, XTR derrie.
Geen gebroken kettingen meer. En na 2000km nog geen centje pijn.
Huuuuuuuh ? :o

Volgende fiets Eagle erop.
Wat een drama met afstellen man.
De bijgeleverde tool , dat oranje dingetje, vind ik dus niet ok, en heb een betere methode uitgevonden, dat werkt beter, veel beter.
Onderhoud zelfde als met mijn andere fietsen, 1x ketting ultrasoon reinigen in een ontvetter, afspoelen, droogbakken in de oven, dan in de squirt en verder "onderhouden"met squirt. Regelmatig moet je fijnafstellen, zoals al gemeld kabelrek wordt je direct afgestraft, padje een miljoenste mm verbogen, en het schakelt slecht. De eerste Eagle ketting casette en voorcog heeft er 5000km op staan, de ketting was al teveel gerekt (1 schakel langer op de hele lengte) een nieuwe steken ging niet meer. 5000km. Dat is 5x langer dan de XTR zooi. En het is (gelukkig) veel minder dan 5x duurder.

Ypuh, ik herken me eigenlijk helemaal niet in wat je schrijft.
Mbt de cassette, de achterste tandwielen staan concaaf op de body. Dat wil zeggen, het tandwiel staat zo ver van de naaf dat de spaken daar al verder naar binnen lopen, tandwiel hebben ze dus opgeschoven naar center van wiel omdat daar gezien de doorsnede van dat gigantische ding opeens plaats voor was. Gewoon slim dus.
rob71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 september 2018, 08:37

Ik heb een fiets getest en gekocht met xx1 eagle. Goede ervaring mee. Alleen nog een standaard setup. voor 32. Ik twijfel wat te doen.

1) of enkel een 36 voorblad voor en achter laten zoals het is
2) De xx1 eagle cassette vervangen door een GX
3) de xx1 vervangen door een aangepaste XT cassette (van 11 naar 12 gemaakt). Dat kan namelijk. Ik heb pas een paar jongens gezien die daar op reden.

Bij 2) vraag ik me af hoe de verschillen zijn in slijtage tussen GX en XX1. Ik lees dat de XX1 super lang mee gaat door de speciale coating, maar weet niet of dit nu echt waar is of marketing

Bij 3) Ik weet dat het past om een extra krans op een XT cassette te leggen en daarmee een 12 speed te creeren. Maar heeft iemand ervaring hoe de slijtage is in combinatie met een eagle ketting en voorblad?

gr
Rob
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik begrijp alleen vraag 1 :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Waarom zou je van cassette veranderen?
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Ironhorse Erik schreef: Ypuh, ik herken me eigenlijk helemaal niet in wat je schrijft.
Mbt de cassette, de achterste tandwielen staan concaaf op de body. Dat wil zeggen, het tandwiel staat zo ver van de naaf dat de spaken daar al verder naar binnen lopen, tandwiel hebben ze dus opgeschoven naar center van wiel omdat daar gezien de doorsnede van dat gigantische ding opeens plaats voor was. Gewoon slim dus.
Ik spreek dan misschien ook meer vanuit het wielrennen. Daar gaat een 10s ketting 4-5 dkm mee en een 11s ketting 2.5-3 dkm. Bij 10s heb je nieuwe kabels in no-time afgesteld en hoef je zelden bij te stellen (kabelrek) en bij 11s moet je vaker kabels vervangen, vaker bijstellen en ben je sowieso al langer bezig om het goed te krijgen. De 11s cassettes worden nu gelukkig goedkoper, maar gemiddeld genomen betaalde je voor 10s Ultegra 40e en voor 11s Ultegra 65e. Ook herken ik wat je zegt als je pat scheef staat. Bij 10s is dat geen probleem en bij 11s merk je het als als hij een mm scheef staat.

Hoe dan ook, ik ben (op de mtb) tot dusver zeer tevreden met 1x11. Op de racefiets heb ik net zo lief 3x10 als 2x11. Blijf het vervelend vinden dat het door je strot geduwd wordt, maar lang niet altijd duurzamer/gebruiksvriendelijker/beter is. Ik zou graag een aantal moderne 10s shifters of triple crankstellen zien met de techniek van nu.
rob71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 september 2018, 08:37

matthiav schreef:Waarom zou je van cassette veranderen?

vanwege het bereik en de kosten. Wat heb je in NL aan een bereik tot 50 tanden. Ik had liever een kleiner bereik met kleinere stapjes. Dat is dus ook wat die jongens met de XT casette hebben bereikt.

En daarbij de Xx1 eagle cassette kost een dikke 300 Euro tegenover een GX cassette die de helft kost. Dat is allemaal te overzien als de XX1 dan ook bijna 2 keer zo lang mee gaat, maar dat weet ik dus niet.


gr
Rob
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Dat snap ik maar dan begrijp ik niet waarom je in de eerste plek een dure Eagle groep koopt. Een GX 11-speed houdt dan veel meer steek.

Die 12-speed past ook enkel op een XD body omdat de grootste kransjes concaaf zijn en richting spaken buigen. De totale breedte van de cassette is dus breder dan de de breedte van de cassette in het midden (daar waar hij op de body past). Daarom ga je ook nooit een 12 sp 10-40 ofzo kunnen passen op de huidige XD-bodies. Een shimano cassette past al helemaal niet op een XD body. Je kan natuurlijk van body veranderen maar als je hiermee begint dan heb je echt wel de verkeerde groep gekocht.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

rob71 schreef: vanwege het bereik en de kosten. Wat heb je in NL aan een bereik tot 50 tanden. Ik had liever een kleiner bereik met kleinere stapjes. Dat is dus ook wat die jongens met de XT casette hebben bereikt.
En daarbij de Xx1 eagle cassette kost een dikke 300 Euro tegenover een GX cassette die de helft kost. Dat is allemaal te overzien als de XX1 dan ook bijna 2 keer zo lang mee gaat, maar dat weet ik dus niet.
gr
Rob
De 50'er zal je in NL niet zo vaak nodig hebben, zeker als je met een 32'er voor blijft rijden. Ik heb 36'er voor en afgelopen week op Kwintelooyen toch even de 50'er gepakt voor het gemak.....
Denk straks bij vervanging de 38'er een voor op gaat en dan misschien iets meer gebruik van de 50'er of 42'er achter. Dan zit je ook niet te vaak op de kleinere kransjes (niet helemaal het juiste woord) te rijden.
Oh ja, inmiddels de teller op 6.500 km van mijn Scale en cassette ziet er nog goed uit, evenals tandwiel voor. Dus gaat nog wel wat km's mee voor ik "leeg loop" bij vervanging :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rob71 schreef:
matthiav schreef:Waarom zou je van cassette veranderen?

vanwege het bereik en de kosten. Wat heb je in NL aan een bereik tot 50 tanden. Ik had liever een kleiner bereik met kleinere stapjes. Dat is dus ook wat die jongens met de XT casette hebben bereikt.

En daarbij de Xx1 eagle cassette kost een dikke 300 Euro tegenover een GX cassette die de helft kost. Dat is allemaal te overzien als de XX1 dan ook bijna 2 keer zo lang mee gaat, maar dat weet ik dus niet.


gr
Rob
Maar de boel zit er nu toch al op?

Als dat versleten is kun je altijd nog gaan kijken wat er te krijgen is. Tegen die tijd zal Sunrace ook wel beschikbaar zijn met een 12-sp XD cassette.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ironhorse Erik schreef:Wat een drama met afstellen man.
De bijgeleverde tool , dat oranje dingetje, vind ik dus niet ok, en heb een betere methode uitgevonden, dat werkt beter, veel beter.
Best wel benieuwd welke methode, leg eens uit?
Maak je veel mensen blij mee.

Volgens mij maken veel mensen met een fully de fout dat ze hun dempertje niet even leeg laten lopen, bij het afstellen van de juiste hoogte moet de achterbrug ingeveerd zijn.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op di 18 september 2018, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
rob71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 september 2018, 08:37

matthiav schreef:Dat snap ik maar dan begrijp ik niet waarom je in de eerste plek een dure Eagle groep koopt. Een GX 11-speed houdt dan veel meer steek.

Die 12-speed past ook enkel op een XD body omdat de grootste kransjes concaaf zijn en richting spaken buigen. De totale breedte van de cassette is dus breder dan de de breedte van de cassette in het midden (daar waar hij op de body past). Daarom ga je ook nooit een 12 sp 10-40 ofzo kunnen passen op de huidige XD-bodies. Een shimano cassette past al helemaal niet op een XD body. Je kan natuurlijk van body veranderen maar als je hiermee begint dan heb je echt wel de verkeerde groep gekocht.
Ik heb de groep niet gekocht om de slijtage onderdelen. Het is onderdeel van mijn fiets die nog geleverd moet worden (Epic S-Works Eagle). Als de slijtage mee valt dan overweeg ik om het geheel te laten zitten.

Maar het is toch niet zo raar dat we in NL eigenlijk niet zo veel aan zo'n bereik tandwielen hebben. Ik geloof wel in een 1x12. Maar wat mij betreft had er allemaal wel wat meer opties mogen bestaan in casette's. Bij Race en andere MTB cassettes is dat toch ook.

Dus de mogelijkheid om een cassette samen te stellen met een kleiner bereik en kleinere stapjes of een goedkopere cassette is nog niet zo raar hoor. Het blijven slijtage onderdelen. Zeker in het modderseizoen wat er nu aan komt. Daar heeft de ketting en tandwielen toch het meeste last van.

gr
Rob
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

rob71 schreef:
matthiav schreef:Dat snap ik maar dan begrijp ik niet waarom je in de eerste plek een dure Eagle groep koopt. Een GX 11-speed houdt dan veel meer steek.

Die 12-speed past ook enkel op een XD body omdat de grootste kransjes concaaf zijn en richting spaken buigen. De totale breedte van de cassette is dus breder dan de de breedte van de cassette in het midden (daar waar hij op de body past). Daarom ga je ook nooit een 12 sp 10-40 ofzo kunnen passen op de huidige XD-bodies. Een shimano cassette past al helemaal niet op een XD body. Je kan natuurlijk van body veranderen maar als je hiermee begint dan heb je echt wel de verkeerde groep gekocht.
Ik heb de groep niet gekocht om de slijtage onderdelen. Het is onderdeel van mijn fiets die nog geleverd moet worden (Epic S-Works Eagle). Als de slijtage mee valt dan overweeg ik om het geheel te laten zitten.

Maar het is toch niet zo raar dat we in NL eigenlijk niet zo veel aan zo'n bereik tandwielen hebben. Ik geloof wel in een 1x12. Maar wat mij betreft had er allemaal wel wat meer opties mogen bestaan in casette's. Bij Race en andere MTB cassettes is dat toch ook.

Dus de mogelijkheid om een cassette samen te stellen met een kleiner bereik en kleinere stapjes of een goedkopere cassette is nog niet zo raar hoor. Het blijven slijtage onderdelen. Zeker in het modderseizoen wat er nu aan komt. Daar heeft de ketting en tandwielen toch het meeste last van.

gr
Rob
Er is zeker niets vreemd aan de wens voor een cassette met kleinere sprongen, maar dit is niet mogelijk met een 12-speed groep omwille van de buiging van de grootste kransjes. Dit is nodig om op een 11sp body te passen en daarvoor moeten de kransjes groot genoeg zijn. Een grote molen achteraan is dus inherent aan een 12-speed groep, vandaar ook de beperkte keuze mogelijkheden. Beste wat je kan doen is in de winter met een GX cassette, ketting en kettingblad rijden. Je kan dan voor de winter een groter kettingblad kiezen (bv 34 of 36) waardoor je de kleinere kranjes meer spaart (deze verslijten het snelste).

En nu ga ik misschien op zere tenen trappen maar "don't race what you can't replace". Een Epic S-Works met Eagle XX1, daar kan je al wat drivetrains voor verslijten :)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik had vandaag een nieuwe. Ik klim dus zo een "rode waas voor je ogen" helling op hier in Hamburg. Balancerend tussen flauw vallen, in je broek poepen, achterover tieven en gewoon omvallen, rijd ik dan op de 32x50 met een ketting die zo strak staat als een vioolsnaar. En dan opeens, uit het niets, flopt die ketting tussen tandwiel en spaken. En geloof me, in die Roval wielen zijn die spaken zo dik niet. Op zo een moment trekt je derraileur ook een gekke bek en is dus de pad krom. Sta je dan met je goeie gedrag. Zeiknat van het zweet dat in je ogen begint te lopen, vette handen van de squirt, samen met dat zweet wordt het allemaal niet beter. Ik kon verder, het is mij een volkomen raadsel waarom, de max begrenzing staat gewoon goed namelijk.......dat is dus ook Eagle.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

mijn methode
volledig ingeveerd mag de ketting strak staan, ik houd daar dus niet van dus houd heel klein knikje in de derrie.
Afstellen op grootste, dat rode dingetje geeft ca 10mm afstand tussen de tanden van de jockey en de 50T.
Dat geeft on de onderste bereiken op de kleine tandwielen veel te veel afstand naar mijn mening, dan heb je centimeters afstand die door de ketting overbrugt moet worden, en dan gaat hij serieus traag schakelen, nee beter gezegd, indirect.
Ik stel hem af op max 5mm.
Plaats reactie