SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ironhorse Erik schreef:mijn methode
volledig ingeveerd mag de ketting strak staan, ik houd daar dus niet van dus houd heel klein knikje in de derrie.
Afstellen op grootste, dat rode dingetje geeft ca 10mm afstand tussen de tanden van de jockey en de 50T.
Dat geeft on de onderste bereiken op de kleine tandwielen veel te veel afstand naar mijn mening, dan heb je centimeters afstand die door de ketting overbrugt moet worden, en dan gaat hij serieus traag schakelen, nee beter gezegd, indirect.
Ik stel hem af op max 5mm.
Duidelijk zo. En met die 5mm schakelt je ketting nog zonder dat gekrabbel van 46 naar 50t?
Vooral bij een snelle schakelactie over meerdere tandwielen tegelijk krijg je dan volgens mij de situatie dat de flanken van je ketting tegen de zijkant van die 50tands Elpee grabbelen.
Bij meer ruimte pikken je tanden die ketting, als het goed is, meteen netjes op.
Maar zal het toch ook eens testen, toch wel benieuwd.
Ironhorse Erik schreef:Op zo een moment trekt je derraileur ook een gekke bek
:lol: :-q :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Hoi JW
Het gaat precies goed, zonder herrie ook.
Ik heb met de vorige set dik 5000km zo gereden.
Qua schakelen, vooral onder volle belasting vind ik het mooier lopen dan 11speed XTR.
Ik ben behoorlijk zwaar en mijn rijstijl is niet de aller smoothste maar hoe harder je trapt en dan schakelt, een hele lichte ping, bijna een klik, en hij zit erop. Wat hij bij 1cm afstand ook regelmatig doet is bij meerdere kransen tegelijk schakelen dat je ketting totaal "los komt" van de tandwielen, dat ligt hij diagonaal over de kransjes. Met 5mm heb ik dat fenomeen nagenoeg niet.
Voor wat het waard is ;-)
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ik ben ruim over de 5000 heen en slijtindicator valt er nog niet in.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

@ Ironhorse Erik:
ff voor de duidelijkheid,
bedoel je de afstand die hieronder als 15mm aanbevolen
word aangegeven dat jij die als 5mm aanhoud

Afbeelding
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

15 zelfs. Ik houd daar ongeveer 5mm tussen idd. Misschien 6. Bij de voorgeschreven maat met dat rode tooltje, gaat het op en afschakelen op de kleinere kransjes absoluut niet naar mijn tevredenheid.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Ik heb ook even een vraagje..
Hoe is het met de GX ketting vs XX1 ketting wat betreft duurzaamheid en slijtage?
Is het beter de duurdere XX1 kettingen te gebruiken of kun je prima met de stukken goedkopere GX ketting uit de voeten?
Dit wel op de XX1 cassette dan natuurlijk.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heb op een nu op de reservefiets de nx eagle groep geplaatst. Ik ben verrast door de werking ten opzichte van de xx1 eagle groep. Het schakelt iets minder direct, maar het loopt allemaal mooi en ziet er degelijk uit. Over slijtvastheid kan ik nu nog niets zeggen. Cassette is niet uit 1 stuk, dat gaat mogelijk wel gedoe geven met invreten in body.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ironhorse Erik schreef:15 zelfs. Ik houd daar ongeveer 5mm tussen idd. Misschien 6. Bij de voorgeschreven maat met dat rode tooltje, gaat het op en afschakelen op de kleinere kransjes absoluut niet naar mijn tevredenheid.
Gisteravond nog even aan het spelen geweest met afstelling maar die 6mm gaat 'm bij mij niet worden.
Als ik de maat nog kleiner afstel dan raspt de ketting bij het schakelen van 42 naar 50t langs de flanken van het 50t blad.
Met op sag ingeveerde achterbrug kom ik als absoluut minimum uit op ±13-14mm.Ik merk overigens wel dat de boel nog wat strakker en stiller schakelt als je de aanbevolen 15mm verkleint naar het minimum; in mijn geval dus 13-14mm, in jouw geval 6mm.
Vraag me wel af hoe het kan dat dit zoveel kan verschillen, zal wellicht te maken hebben met type vering of kettinglengte?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik denk dat je met een nieuwe ketting misschien korter erop kan zitten omdat de ketting dan minder flexed. Als de ketting wat begint te rekken, dan zal ie misschien ook eerder tegen de andere kransjes gedrukt worden. Aan de andere kant bij een nieuwere ketting heb je minder last van minder direct schakelen bij een te wat grotere afstand. kortiom, bij een nieuwe ketting komt het niet zo nauw, bij een oudere ketting kan je niet te kort (rub) en niet te lang (traag) en komt het dus een stuk preciezer.
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

jandeman schreef:Ik heb ook even een vraagje..
Hoe is het met de GX ketting vs XX1 ketting wat betreft duurzaamheid en slijtage?
Is het beter de duurdere XX1 kettingen te gebruiken of kun je prima met de stukken goedkopere GX ketting uit de voeten?
Dit wel op de XX1 cassette dan natuurlijk.
Volgens de lokale fietsenmaker die veel zelf met de mtb fietst is er een groot verschil in slijtage tussen de GX en de XX1 ketting. Zijn advies: rij de GX eerst een stuk op en dan een XX1 ketting erop.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

walters schreef:
jandeman schreef:Ik heb ook even een vraagje..
Hoe is het met de GX ketting vs XX1 ketting wat betreft duurzaamheid en slijtage?
Is het beter de duurdere XX1 kettingen te gebruiken of kun je prima met de stukken goedkopere GX ketting uit de voeten?
Dit wel op de XX1 cassette dan natuurlijk.
Volgens de lokale fietsenmaker die veel zelf met de mtb fietst is er een groot verschil in slijtage tussen de GX en de XX1 ketting. Zijn advies: rij de GX eerst een stuk op en dan een XX1 ketting erop.
Ik heb al 2000 km met twee XX1 kettingen gedraaid, en dat werkt nog zo goed....Wil nu een nieuwe GX ketting mee te laten rouleren. Als dat werkt dan hoop ik de levensduur wat te verlengen. In dit geval is het niet zo erg als de GX ketting wat sneller slijt.
Hoop dat het zo werkt. :)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hmm, met een versleten ketting slijt ook je cassette harder. Ik zou het bij XX1 houden geloof ik
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

walters schreef:Volgens de lokale fietsenmaker die veel zelf met de mtb fietst is er een groot verschil in slijtage tussen de GX en de XX1 ketting. Zijn advies: rij de GX eerst een stuk op en dan een XX1 ketting erop.
Heel nieuwsgierig naar de onderbouwing (van de LBS) om stukje met GX te rijden en over te stappen op XX1.
Ik hou het lekker bij 2 kettingen XX1 die ik om de 500 km wissel, nu op 6.500km en ziet er top uit. Straks (op 10.000 km?) gewoon alles in 1x wisselen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Betekend dat ook om 500km nieuwe powerlock erop of kan je die hergebruiken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hergebruiken.
Wel iedere ketting zn eigen sluiting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie