Dt swiss xr 361 23mm of ryde trace 25mm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Hallo bikers,

Ik ben van plan om een nieuwe wielset te laten spaken. In eerste instantie had ik de crest in gedachte. Al vele jaren een goede velg. Maar ik zie de laatste tijd een trend ontstaan in bredere velgen, wat zou zorgen voor meer grip op lagere banden spanning. Je krijgt een iets zwaardere wielset maar voelbaar stijver. Mijn oog is nu gevallen op de 23 mm dt swiss xr361 en de 25 mm ryde trace. Met een dt swiss 240s straightpull naaf.

Moet ik voor de 23 mm gaan of al instappen op t echt bredere werk 25 mm?

Ik heb op mijn 26 inch altijd ztr aplines gehad. Een mooi licht setje. Een groot verschil met de standaard dt set die er op lag.

En mijn gewicht is 78kg mocht dat nog mee spelen.
Red een boom. Eet een bever!
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Er is een nieuwe crest uit die 23mm is, dus mogelijk komt die toch weer in beeld?
Zelf heb ik de trace 25.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Waar rijd je? Hoe rijd je?

25 mm is in mijn ogen een beetje de huidige ondergrens. (Een beetje gravelracer met 35 mm banden heeft ook al een 23 mm velg!). Misschien als marathon biker of XC-wedstrijdgerichte gewichtsfreak dat je smaller zou kunnen nemen. Maar als je geen PR's neer hoeft te zetten, pak dan zo breed mogelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb geen ervaringen met DT velgen maar wel met de Ryde Trace.
Mocht je voor de laatste kiezen pas op met het omleggen en verwijderen van de buitenbanden. Zelfs met een kunststof bandenlichter druk je binnen no time door de velgbodem.
Tubeless kun je daarna wel vergeten en bij Ryde hoef je niet aan te kloppen. Die geven niet thuis.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ryde is kak....
Bor333 Wide+
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had geen enkel probleem met het omleggen en tubeless maken van mijn banden op de Ryde velgen (voor een NN 2.35 op een Ryde 29 velg, achter een Rock Razor 2.35 op een Ryde 25 velg).
Overigens voel ik geen verschil tussen mijn wielen met 23mm velgen en mijn wielen met 25mm velgen. Pas bij de 29mm Ryde heb ik het idee wel wat aan grip gewonnen te hebben (rij nu dan ook met 0.2 bar minder dan eerst).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb 2 setjes wielen met ryde 25mm velgen maar als ik nu een nieuw setje zou laten spaken dan maken die Dt Swiss xr361 velgen veel kans, ze waren mij ook al opgevallen. Van die 2mm ga je overigens niet veel merken hoor.
Lang geen fan meer geweest van de velgen van Dt Swiss maar tegenwoordig maken ze wel mooi spul.

Ik heb een jaar met Crest velgen gereden maar daar blijf ik ver van weg nu ik beter weet, te smal en vooral te slap voor mij. De nieuwe Arch velg is misschien ook nog wel wat als je breder wilt.
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

@ Lars:
Ik hou ervan om flink door te rijden en af en toe een fun klasse wedstrijd te doen. Ik probeer bijvoorbeeld vaak om zo snel mogelijk een rondje LDD te rijden. Ik denk dat ik een redelijk snelle recreant ben.. in hoeverre ik dat van mijzelf kan zeggen ;)
Red een boom. Eet een bever!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

DT heeft ook net de XM421 uit, is 25mm id, verkrijgbaar bij Wheel-Tec
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dvdsteen schreef:@ Lars:
Ik hou ervan om flink door te rijden en af en toe een fun klasse wedstrijd te doen. Ik probeer bijvoorbeeld vaak om zo snel mogelijk een rondje LDD te rijden. Ik denk dat ik een redelijk snelle recreant ben.. in hoeverre ik dat van mijzelf kan zeggen ;)
Dan rijd je waarschijnlijk ook niet met te brede banden en zit er wel aardig wat luchtdruk in. In dat opzicht kun je iets smallere velgen pakken, maar zelfs van 23 mm naar 25 mm zou je 1-2 tienden bar minder druk kunnen rijden, met alle voordelen van dien, zonder de nadelen!!

Maar als je toch sterk naar gewicht kijkt, pak dan inderdaad de 23 mm DT's. Die nieuwe velgen zijn wel erg strak.

Begin je nu toch te twijfelen, met de Trace 25 heb je wel een mooi setje allrounders. Maar inmiddels hebben meer merken iets in die richting.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Ik heb nieuwe racekings 2.2 klaar liggen voor op mijn nieuwe wielset. Zomerbandje voor de warme dagen.

Ik denk dat ik voor de DT's ga. Als de overstap van 23 naar 25 niet zo heel goed merkbaar is dan ga ik voor een iets lager gewicht.
Red een boom. Eet een bever!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dvdsteen schreef:Ik heb nieuwe racekings 2.2 klaar liggen voor op mijn nieuwe wielset. Zomerbandje voor de warme dagen.

Ik denk dat ik voor de DT's ga. Als de overstap van 23 naar 25 niet zo heel goed merkbaar is dan ga ik voor een iets lager gewicht.
Trust me, 25id word je toch blijer van ;)
Zeker als je in het buitenland nog een keer een 2.4 bandje oid wilt gaan gebruiken.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

yo-eddy schreef:
Dvdsteen schreef:Ik heb nieuwe racekings 2.2 klaar liggen voor op mijn nieuwe wielset. Zomerbandje voor de warme dagen.

Ik denk dat ik voor de DT's ga. Als de overstap van 23 naar 25 niet zo heel goed merkbaar is dan ga ik voor een iets lager gewicht.
Trust me, 25id word je toch blijer van ;)
Zeker als je in het buitenland nog een keer een 2.4 bandje oid wilt gaan gebruiken.
Dan moet die 2.4 op een 25mm velg ook nog passen in je frame passen natuurlijk hé, veel xc frames zijn daar niet op voorzien (mijn Niners al zeker niet om maar wat te zeggen).
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

2.4 zal ik niet snel gaan gebruiken. Ook in de alpen wil ik toch zo hard mogelijk omhoog rijden.. :) ook naar beneden maar voor echt hard downhill werk is mijn fiets toch niet voor gemaakt. dus niet te zware, brede banden.
Red een boom. Eet een bever!
jaspertaurine
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 24 oktober 2008, 19:05

Meneertje Dvdsteen;

Met 53:56 op een rondje LDD met een schuivertje ben je inderdaad een" redelijk snelle recreant"..
Bezit fiets!
Plaats reactie