flats versus SPD-SL versus SPD

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Yep :)
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 30-p16564/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Nope, die zijn glad, omdat het reliëf dat er op zit veel te braaf is. (Dit kan ook geen lekkere grote wonden veroorzaken op benen enzo. :lol: )

Ik wil graag mega-killer spikes zoals op gewone flats, dan heb ik tenminste wel grip, dus zoiets als deze maar dan met een spd-stukkie erin:
http://www.img.enligo.com/images/170407 ... 2003760309" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Geen SPD maar is de Cranckbrothers Mallet misschien iets.

En die combi's zoals van Shimano moet je met een grote boog omheen fietsen, doorgaans hangt altijd de verkeerde zijde boven, zit je in het heetst van de strijd mooi te kloten.

Gewoon de keuze maken voor SPD of flats, ik ben volledig over op flats, met een goede techniek kan je daar net zoveel mee en met een bijzonder goede techniek misschien zelfs nog wel meer.... :wink:

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

* HT components (X1, X2, ...)
* PD-M820
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wil je wel aan beide kanten kunnen klikken, of juist niet?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Beide kanten heeft de voorkeur.

Dank voor de tips tot nu toe. Klikken en pinnen op 1 pedaal: super!
Ik denk dat het Cranck Brothers Mallet E worden of HT components X1 of2. Even napluizen waar ze te krijgen zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik lees ergens in het oude begin van dit topic de opmerking "iedereen rijdt op de gravelracer met SPD dus het zal wel een voordeel hebben".

Ga eens 1x met je SPD-SL schoentjes goed in de modder staan, grote kans dat je een kwartier met je multitool je cleats staat schoon te hakken voor je weer kunt inklikken.

Ik raad iedereen SPD aan t.o.v. SPD-SL. Het inkliksysteem is gewoon duurzamer en praktischer. SL zou je alleen nodig hebben als je pijn aan de bal van je voet krijgt door SPD. Ik krijg dat zelf bijvoorbeeld wel. Bijna elke pro zit op SPD-SL of Look, maar die maken dan ook ritjes van 300km waarbij de kans op hotspots wel wat groter is. Er zijn verder geen echte voordelen aan race-specifieke pedalen. Op bijv. Shimano race pedalen kun je bijv. ook gewoon SPD plaatjes knallen, als je een stijvere schoen zoekt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zou die opmerking niet bedoelt zijn over het waarom geen flats verhaal? Zo interpreteerde ik het in ieder geval, al weet ik niet of ik juist zat natuurlijk..
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ah misschien heb je daar gelijk in! Deze disccussie staat vast al ergens maar er is iig geen wetenschappelijke grond voor het efficienter zijn van clipless pedalen. Je kunt alleen wat meer piekvermogen leveren in een sprintje. Dus als je op flats wilt rijden, lekker doen!
Waar woke is, is vuur
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Taucha schreef:Ok, oud topic, maar misschien kan iemand me helpen. Ik ben op zoek naar SPD in combi met een soort van flat-profiel. Dus niet met die ouderwetse tandjes en zodat je niet van je pedalen glijdt zoals wel bij bovenstaande makkelijk kan gebeuren. Weet iemand of zoiets wel bestaat?
Maat van me heeft deze besteld en hij is er erg blij mee, zien er ook gaaf uit. Hij heeft 2FO's van Specialized en die werken er goed mee. Gaat ook mijn vervanger worden voor de XT trail pedal die ik nu heb.

http://www.wiggle.co.uk/nukeproof-horiz ... dh-pedals/" onclick="window.open(this.href);return false;

2 varianten met 2 of 3 pinnen op rij, vooral het onderhoud en de vervangingskit voor de lagers zijn top.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod40145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod35702" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb die met twee pinnen. Twijfel nog, want ik merk maar weinig voordeel tov m'n shimano pedalen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

MacReal schreef:Ik heb die met twee pinnen. Twijfel nog, want ik merk maar weinig voordeel tov m'n shimano pedalen.
In de zin van trappen ? Je zit in beide vast dus dat maakt niet uit zoveel uit. Pinnen geven meer grip als je moet uitklikken en niet zo snel meer kunt in-klikken, op XT trail pedals heb je ook meer oppervlakte tov de race spd's maar geen grip als je niet ingeklikt bent. Ik vind het ook een voordeel dat je er snel een nieuwe set lagers in drukt voor weinig geld.

Je kunt de washers er ook nog tussenuit halen om de pinnen hoger te zetten mocht je grip missen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb ze gekocht met het idee dat ik dan wat ondersteuning zou hebben als ik echt op de pedalen aan het staan ben.
Daar is echter het platform net te laag... Ik heb nog steeds duidelijk het gevoel dat m'n schoen een stukje buigt. Ik had gehoopt dat het platform dus steun zou geven..
Misschien ligt het aan de combinatie van schoen en pedaal, maar ik merk weinig voordeel.

De extra grip tegen het uitklikken zoek ik trouwens juist niet, dus de washers heb ik er lekker tussen laten zitten.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

MacReal schreef:Ik heb ze gekocht met het idee dat ik dan wat ondersteuning zou hebben als ik echt op de pedalen aan het staan ben.
Daar is echter het platform net te laag... Ik heb nog steeds duidelijk het gevoel dat m'n schoen een stukje buigt. Ik had gehoopt dat het platform dus steun zou geven..
Misschien ligt het aan de combinatie van schoen en pedaal, maar ik merk weinig voordeel.

De extra grip tegen het uitklikken zoek ik trouwens juist niet, dus de washers heb ik er lekker tussen laten zitten.
Heb je een spacer plaatje tussen je schoen en je cleat? Als je die ertussen hebt dan kan je eens proberen zonder. Maar als je niet de grip zoekt van pinnen is inderdaad een XT trail pedal misschien lekkerder.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nee, geen spacer er tussen.

Van een shimano trail pedaal voelde ik ook niets..
Maar laten we niet het topic kapen ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie