rock shox monarch r / rl / rt3 verschillen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik zoek een beetje betaalbare demper voor een scott spark 26er. er zit nu een scott nude dt swiss demper in (uit 2010) fox is mij te duur, andere merken ook wel. de roch shox monarch rt3 heb ik al eens eerder gehad, erg fijne demper maar best prijzig. a 180 euro als je heel goed zoekt. ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen de R / RL / RT3. wat ik weet:

R = alleen rebound
RL = rebound + lockout
RT3 = platform demper met 3 standen en rebound

de scott is van mijn zus, en zal tijdens het biken nooit aan de lockout zitten om makkelijker naar boven te fietsen (verschil is toch veel te klein als je soepel trapt) nu is mijn vraag, zal de RL / RT3 dezelfde fijne eigenschappen hebben dan de R ? uiteraard wanneer de dempers voledig open staan.

alvast bedankt !!
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Uitgaande van dezelfde tune.

Weet je al wel welke tune het best bij het frame (en berijder) past?
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

dat ook nog niet, dat moet ik nog uitzoeken :-q
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als je dat doet kan je al best aardig je eigen vraag beantwoorden. Of nog specifieker stellen.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik wil graag weten of er nog verschillen zijn tussen de 3 dempers, met dezelfde tune, rebound, en alle 3 volledig open. misschien zit er iets in de rt3 dat de demping nog soepeler maakt dan in de R of RL.

ik ben nu opzoek naar de juiste tune, valt niet mee. rijder met bepakking nog geen 70 kg. GEEN jumps of heftige afdalingen met +60 km/h
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Rockshox heeft tabelletjes om de tune voor jouw bike te bepalen. Is afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de ophanging (veerweg / shock stroke).

Zo snel kon ik deze vinden voor de Monarch Plus, zal niet veel verschillen van de Monarch (niet Plus) qua tune:

Afbeelding

Ik denk niet dat in de open stand de R / RL / RT3 veel verschillen, als ze al verschillen. Ik heb zelf sinds kort een Monarch RT (OEM, 2 standen: 'open' en 'pedal'). In de open stand is hij heel actief. Ik heb dezelfde bike ook met een Monarch Plus RC3 getest en die voelde in de open stand hetzelfde aan.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Laatst gewijzigd door nielsvk op zo 3 mei 2015, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

hier heb ik zeker wat aan, bedankt !! :bier:

zo te zien zal medium tune wel voldoen, gelukkig is dat de meest voorkomende. bij rose lekker goedkoop, incl demperpomp en setje rubbers 150 euro. pompje weer verkopen, scott nude demper verkopen, bushings bestellen. al met al een goede upgrade voor een 70 euro + - :P
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Wat is nu meer rebound (ik heb in de medium uitvoering en maar 1 klikje over in de rebound setting )
Is dat de high of de low compression tune?
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat staat eigenlijk los van elkaar. En daar heb je wat meer informatie voor nodig.
Heb je een medium compressie tune of rebound tune. Hoeveel druk/sag rijd je? 1 klikje over, vanaf snel of vanaf langzaam?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel Rockshox het waarschijnlijk zal ontkennen, heb ik de indruk dat de hoogwaardigere dempers (die met meer afkortingen dus) meer gesofisticeerd zijn, een allround betere afstelling hebben.

Hoewel ik bij de RT3 alleen de open stand gebruik, heb ik toch het idee dat deze onder vrijwel alle omstandigheden beter gecontroleerd werkt: soepeler bij lagere snelheden, meer controle bij hogere snelheden.

Dus alleen dat zou al een reden kunnen zijn een duurdere demper te nemen. Maar let inderdaad ook goed op de tune van de demper, want dat kan bij Rockshox erg grote verschillen opleveren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Nimbus schreef:Dat staat eigenlijk los van elkaar. En daar heb je wat meer informatie voor nodig.
Heb je een medium compressie tune of rebound tune. Hoeveel druk/sag rijd je? 1 klikje over, vanaf snel of vanaf langzaam?
RL / 165mm / medium tune (meer staat er niet op)/ Giant Anthem
Als ik zeg te weing rebound is dus vanzelfsprekend 1 klikje vanaf langzaamste reboud instelling.
Geef ik hem meer duk dan ik nodig heb voor een perfecte afstelling moet ikvanzelfsprekend het volgende en laatste klikje gebruiken.
Ik heb deze vraag vaker gesteld ook op andere forums en krijg eigenlijk nooit een antwoord.....
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zonder dat ik me erin verdiept heb (dus wellicht praat ik poep), maar wat heeft rebound met de compressie-tune te maken? Rebound is uitgaande, compressie ingaande demping. Als het goed is zijn dat gescheiden circuits.
Het kan zijn dat RS bij een bepaalde compressietune standaard een bijbehorende reboundsetting heeft, dan hangen ze op die manier wel samen.

Maar als je echt op het eind van de reboundschaal zit qua instelling lijkt het er idd op dat je geen demper met de juiste basissetting voor jouw frame/gewicht hebt. Is het een door Giant meegeleverde demper, of achteraf gekocht?

Wat altijd kan is je demper laten tunen door een specialist als TFtuned.com
Kost wel wat, dus het beste te combineren met een service als die toch op de agenda staat. En bij hele simpele dempers misschien ook niet de beste optie.
Maar mijn 7,5 jaar oude RP23 kwam als herboren terug uit Engeland :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Staat er 'medium tune' op bedrukt? Soms wil men het er ook wel eens zo op zetten:
Afbeelding
Rood is vrijwel altijd Rebound en in dit geval dus M(edium), blauw vrijwel altijd compressie en in dit geval L(ow).
Zo een neem ik aan: https://www.bike-components.de/de/Rock- ... 15-p39626/" onclick="window.open(this.href);return false;

De tune die hier ter sprake werd gebracht samen met de tabel voor demper keuze bij een frame gaat bijna altijd over compressie, in dat geval is dat een van de belangrijkere zaken. Waarom rebound niet? Heb het idee dat medium, mocht er al een tune aan meegegeven zijn vrijwel altijd toereikend is, vaak heb je wel een bereik dat het hele spectrum afdekt en ook genoeg 'clicks' ertussenin voor de gewenste afstelling.

Dus je vraag staat hier enigszins los van, als dat op die andere fora ook zo was kan ik me enigszins voorstellen waarom je geen antwoord kreeg (of een waar je wat mee kon). Maar goed, dat kan als nog wel.
Aha, te weinig rebound, dat zei je niet op die manier in je eerste post. De vraag om meer rebound is redelijk ambigue, meer rebound demping of meer rebound. ;)

Qua compressie heb je de juiste tune volgens de tabel (38mm 'stroke' van de demper, 100mm veerweg van het frame is 2.63 -> geel -> medium, maar goed dat mag je ook wel verwachten van een gerenommeerd merk).
Met hoeveel druk en sag je rijd had je nog niet gezegd. Hoeveel is dat? Als je zegt te weinig rebound demping te hebben en je dus vrijwel maximaal zit qua demping, heb ik het vermoeden dat je of met aardig wat druk rijd of wellicht dat je gewoon van een langzame rebound houdt. De veer is er om de rijder te ondersteunen en de demper om de veer te ondersteunen grof gezegd. En de veer (luchtdruk in dit geval) zorgt voor de mate van rebound, de demper houdt die binnen de perken als het goed is.
Hoe dat met compressie tune/overbrengingsverhoudingen verband zou kunnen houden? Als het zo is dat je met veel druk rijd om een goed veer- en rijgedrag te bewerkstelligen (ik noem maar wat, omdat je wat aan de zware kant bent), of om niet te snel door de veerweg heen te gaan of om te frequent 'bottomen' tegen te gaan, is het een mogelijkheid een High compressie tune te nemen. In zo'n geval zou je luchtdruk weer wat naar beneden kunnen en de rebound demping dus ook. Maar dit blijft redelijk wat giswerk zonder wat meer informatie en data aangaande waardes, instellingen, etc.

Mocht je bedoelen welke tune uit die tabel meer of minder rebound (demping) geeft, omdat die over compressie gaat is dat daar niet uit af te lezen en zal je zo een over rebound moeten zien te vinden. Net als kermit al aangeeft, in principe staan die los van elkaar.
In dat geval, in het kort: Low is standaard minder demping, Medium is standaard standaard demping en High is standaard meer demping. Dus als je meer rebound (demping) wilt zou je voor een High kunnen gaan.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij gaat het bij de tune voor de rebound om de high speed rebound, afgeregeld voor de hogere of lagere drukken voor de demper afhankelijk van het veersysteem. Het bereik van de low speed rebound - het gedeelte wat je dus zelf kunt regelen met de rode knop - is gelijk voor alle dempers (voor zover ik terug kan vinden) en meer dan breed genoeg om het bereik aan drukken aan te kunnen.

Dus net als Nimbus vermoed ik dat je over aan de heel erg stevige kant bent, of je met teveel rebound rond rijdt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Daar zeg je wat, dat zou ook nog wel eens kunnen inderdaad, High Speed Rebound. Vaak iets dat niet zelf in te stellen is en alleen af fabriek of als je zelf handig bent met sleutelen en/of shims.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie