Remmen voor zware mensen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

jacobsentertainment schreef:
Ik zie het nut van een zwevende schijf wel in, maar denk meer dat het een te lichte schijf is voor mijn gebruik. Ik weeg zelf ook voldoende en mag graag hier en daar wel eens maximaal remmen (stoppie) tja dat geeft natuurlijk wel wat impact op zo'n schijf, ook langdurig stevig remmen. Al zou je verwachten dat het er voor gemaakt is. Momenteel de originele magura storm schijf er op zitten en we zien wel hoe lang die mij overleeft :wink:
ja precies. Denk inderdaad dat het zwevende wel iets kan schelen maar een enorm verschil zal het niet maken. Heb ze vooral gekozen omdat ze er mooi uit zien. Ik zag ze ergens en dacht die wil ik op mn volgende fiets.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:In je rem wordt energie omgezet in warmte (= ook energie).
Fading is niet afhankelijk vh gewicht van de rijder, of de snelheid waarmee gereden wordt, maar van de hoeveelheid energie die het systeem kwijt kan in een bepaalde tijd.
De warmte moet worden afgevoerd (niet opgeslagen, want dan stijgt de temperatuur).
Warmte afgeven aan de omgeving (lucht) gaat beter met grote oppervlaktes.
Dus grote schijven en bijv. de koelvinnen op de Ice-tech remblokjes.
Ik moet toegeven dat ik die koelvinnen ook wat vreemd vond, maar in de praktijk getest en ik ben overtuigd.
Het nut van Ice-tech remschijven vind ik twijfelachtig, je geleidt de warmte in een richting waar je het niet wilt hebben, namelijk de lagers van je naaf.
En een remschijf die uit 3 delen bestaat introduceert ook nieuwe problemen, juist als 't erg warm wordt.

Met meer massa in je remklauw duurt het langer voor je systeem op de fadingtemperatuur is. Een en andere los van de warmteafvoer. En ja, van fading hebben zwaardere mensen eerder last dan lichtere mensen volgens dhr Newton....
Je mist m'n punt.
Fading ga je te lijf door warmte af te voeren, even los van hoeveel warmte (hoge snelheid of zware rijder, lange afdaling of combinatie) je er in stopt.
Meer massa toevoegen is jezelf voor de gek houden. Er komt een moment (vrij snel) dat die extra massa is opgewarmd en dan ben je terug bij af.
Warmte opslaan werkt dus niet, je moet warmte afvoeren.
Of materialen toepassen die beter bestand zijn tegen hoge temperaturen, maar ook dat houdt op en ook dan ben je aangewezen op warmte afvoeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Redbulletje
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 11 november 2013, 12:10
Mijn mountainbike: Redbull NPL Altanium 6013 Marathon + Cross Hybride

Fading is m.i. ook afhankelijk van type remvloeistof en hoe oud deze is (hygroscopisch werking)

Remschijven hebben overigens ook een services-limiet (slijtage indicatie). Bereik/overschrijd je deze grens dan zullen je schijven eerder krom/bol trekken.

Maw het materiaal heeft ook een bepaald/beperkt duurzaamheid.
''If you don't know where you going, any Road Will take you there''
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Je hebt ook verschillende soorten fading.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef:
baron062 schreef:Met meer massa in je remklauw duurt het langer voor je systeem op de fadingtemperatuur is. Een en andere los van de warmteafvoer. En ja, van fading hebben zwaardere mensen eerder last dan lichtere mensen volgens dhr Newton....
Je mist m'n punt.
Fading ga je te lijf door warmte af te voeren, even los van hoeveel warmte (hoge snelheid of zware rijder, lange afdaling of combinatie) je er in stopt.
Meer massa toevoegen is jezelf voor de gek houden. Er komt een moment (vrij snel) dat die extra massa is opgewarmd en dan ben je terug bij af.
Warmte opslaan werkt dus niet, je moet warmte afvoeren.
Of materialen toepassen die beter bestand zijn tegen hoge temperaturen, maar ook dat houdt op en ook dan ben je aangewezen op warmte afvoeren.
Nu ben ik ik half blind, maar ik snap wel wat je bedoeld. Ik geef alleen aan dat je fading uit stelt doordat er meer materiaal te verwarmen is. Zware downhillremmen zijn er niet voor niets. Uiteraard is snel afvoeren de beste oplossing, maar dat kon ook voor Icetech en dat soort marketing geneuzel....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Meer massa warmt minder snel op, klopt, maar eenmaal warm koelt het ook minder snel af, en dat wil je niet. Tenzij je remmen hebt die bloedheet moeten zijn om te presteren, maar das ander verhaal(carbon/keramische remmen)
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef:Nu ben ik ik half blind, maar ik snap wel wat je bedoeld. Ik geef alleen aan dat je fading uit stelt doordat er meer materiaal te verwarmen is. Zware downhillremmen zijn er niet voor niets. Uiteraard is snel afvoeren de beste oplossing, maar dat kon ook voor Icetech en dat soort marketing geneuzel....
Precies.
Gewoon grote schijven gebruiken. meer omtrek is meer oppervlakte. Omtrek is pi x d dus een beetje extra diameter geeft veel extra oppervlak, dus veel extra koeling.
En remt ook nog eens harder, dus je hoeft je knokkels niet wit te knijpen.
Je kan dan gewoon met 1 vingertje heel gedoseerd remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

^ grotere schijven inderdaad, heeft meer invloed dan het merk of type. en voor 40 euro of minder ben je klaar.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Axium schreef:^ grotere schijven inderdaad, heeft meer invloed dan het merk of type. en voor 40 euro of minder ben je klaar.
Vergeet niet de adapters mee te nemen.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Ik kreeg net een mailtje van 12go, de XT remmenset is bij hun in de aanbieding: €159,95
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Rose zit daar nog weer wat onder .... (148,-)
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
GertjanO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 augustus 2013, 22:58

ToFast schreef:Ik kreeg net een mailtje van 12go, de XT remmenset is bij hun in de aanbieding: €159,95
Bij Bike Components zijn deze remmen zonder korting altijd voor ongeveer deze prijs te koop. Tot zover deze 'korting' bij 12Go.

Verder zal ik mijn ervaringen delen. Ik jojo zelf rond de 100Kg. Verder ben ik relatief bang en rem dus vaak/veel en (te) hard.

Ik ben begonnen met simpele mechanische velgremmen en heb daar nooit het idee gehad te kort aan te komen. Echter deze heb ik alleen in Nederland gebruikt, nooit in het buitenland bij 'echte' afdalingen. Op mijn nieuwe MTB zaten standaard Avid Elixir 5 (180mm voor en 160mm achter). Ook daarmee nooit het idee gehad te kort te komen. Echter omdat ik niet aan de rem karakteristieken kon wennen heb ik deze vervangen voor een Shimano XT BR-M785 set in combinatie met 180mm IceTech remschijven voor en achter. Hiermee ben ik wel al meerdere keren in het buitenland geweest en serieuze afdalingen gemaakt. En ja, na een serieuze rempartij (continue bijremmen bij 60Km/h omdat je niet harder naar beneden durft, en tenslotte van 60 terug naar 0) ruik je eventjes een brandlucht, maar ze blijven perfect werken.

Mijn mening is dat je echt niet per sé een 4 zuiger rem hoeft te hebben omdat je iets zwaarder bent. Hier in Nederland is ook een 'normale' rem voldoende om veilig te kunnen fietsen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vier zuigers an sich zegt ook weinig over de hitte-afvoerkwaliteiten van een rem.

Wat ik al eerder zei: wil je gewoon goede remmen neem dan een bewezen rem (bv Shimano, Hope) icm een voldoende grote schijf. En bedenk, grote schijven hebben veel voordelen en amper nadelen ;-)
Wil je nog meer reserves, neem dan een meer gravity georiënteerde rem icm diezelfde grote schijf.

Echt, voor ieder gewicht zijn er prima remmen te vinden. Het enige dat je moet loslaten is op grammen letten en voor grote schijven kiezen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

idee? https://www.bike-components.de/de/Shima ... 20-p35557/" onclick="window.open(this.href);return false;

109 euro/stuk Shimano Saint, exclusief schijf. Kosten normaal zo 150 p/stuk bij BC.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

JW schreef:idee? https://www.bike-components.de/de/Shima ... 20-p35557/" onclick="window.open(this.href);return false;

109 euro/stuk Shimano Saint, exclusief schijf. Kosten normaal zo 150 p/stuk bij BC.

Oeps, dat doet mij ook twijfelen.... Zo mooi die saints (onnodig, maar wel mooi )
Plaats reactie