knie- en elleboogprotectors voor all day use

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Ik heb de poc vpd1 een keer hier vh forum geplukt. Waren eigenlijk iets meer dan ik zocht dacht namelijk ook aan iets lichters/dunners/tourbaars. Maar mooie deal dus om te proberen... Zitten super compact en comfortabel. vd zomer in zuid Frankrijk veel plezier van gehad. Wel belangrijk om goed op zijn plek te zetten. De eerste keer in de Ardennen iets te laag gedaan en er een flinke schuurplek door de antislip rand aan over gehouden. Daarna niet meer voorgekomen. De versie 2 is volgens mij nog iets lichter/flexibeler. Wel duur maar het is het waard omdat je eigenlijk geen compromis hebt tussen protectie en comfort.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb weleens 661's geprobeerd die erg op die gelinkte lijken. Ben toen na 50m terug naar de auto gereden om ze uit te doen, echt onfietsbaar.
Maar dat zal dan toch een ander type geweest zijn gezien jullie ervaringen ;-)

Waar ik toen meteen al veel last van had waren die "zijkussentjes". Die waren te dik om mee te bewegen met de trapbeweging waardoor ze zeer irritant tegen je knie schuurden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

kermit schreef:Ik ben eruit, heb net de IXS flow pads besteld.
Nu maar afwachten of ze aan de verwachtingen gaan voldoen (qua draagcomfort dan, de bescherming hoop ik niet uit te gaan testen ;-))
jammer, want Bliss komt met de minimalist, die zelfs ook goed zou zijn voor XC.
zie hier (als je een beetje frans kan lezen :wink: )
http://www.vojomag.com/bliss-les-1eres- ... res-de-xc/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik zelf heb de poc vpd2, daar kan je goed mee trappen, het is wel een beetje warm aan het einde van de rit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb vanmiddag de IXS binnengekregen. Eerste indruk is oké, netjes afgewerkt en de ingewerkte protector voelt stevig. Ze lijken me ook goed te passen, maar je merkt natuurlijk pas op de fiets of dat ook echt zo is. En ik heb er nog niet mee gefietst :)

Binnenkort maar eens proberen, zal tzt nog even laten weten hoe ze voelen tijdens het trappen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen...
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Wil nog wel ff dit topic een schopje geven. Mede ook omdat ik los van de knie stukken ook twijfel over wat bescherming over de elleboogjes. (wellicht kan Kermit de topic titel een klein beetje aanpassen? :wink: )

Voor de knie heb ik de volgende opties waar ik vrijwel zeker uit ga kiezen:
Race face Ambush http://www.raceface.com/guards/legs/ambush-knee/" onclick="window.open(this.href);return false;
en de 661 Evo http://sixsixone.com/bike/gaurds/evo" onclick="window.open(this.href);return false;
Twijfel nog erg tussen die 2.

Voor de elleboog lijkt me minimale bescherming voldoende voor wat Enduro wedstrijden, toch?
Dan kom je snel uit op:
Race Face http://www.raceface.com/guards/arms/charge-arm/" onclick="window.open(this.href);return false;
en 661 Rhythm http://sixsixone.com/bike/gaurds/rhythm" onclick="window.open(this.href);return false; (welke me overigens erg oncomfortable lijkt :-{ )

Hebben de bovenstaande beschermers voor je ellebogen echt zin? Leuk tegen een schaafwondje zou je zeggen, maar lees ook wel dat door het elastische vermogen van de beschermer je vervelende wondjes kan overhouden. Je huid zou er tussen komen?

Of kan je beter voor een stapje meer gaan bij je ellebogen en bijvoorbeeld kiezen voor:
Race Face Indy http://www.raceface.com/guards/arms/indy-elbow/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wil best wat meer uitgeven voor comfort, vandaar de keuze voor soft/3D0 beschermers en niet hardcap.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daan, titel aangepast ;-)

Zouden elleboogprotectoren net zo kritisch komen als kniepads? Je ellebogen bewegen natuurlijk minder.

Moet zeggen dat zelfs het trappen met onderstaande TSG's prima ging, maar ik vind ze te lomp om een hele dag mee te slepen. Vandaar de keuze voor wat lichters.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef:Zouden elleboogprotectoren net zo kritisch komen als kniepads? Je ellebogen bewegen natuurlijk minder.
Als je naar boven peddelt allicht maar op het moment dat je naar beneden gaat zit er volgens mij niet zo veel verschil meer in de frequentie en de variatie in hoek is groter; van bijna dubbelgevouwen als je je klein moet maken tot (bijna) volledig gestrekt op het moment dat je je voorwiel van de grond wil houden.

Het beste bevalt me eigenlijk die dingen gewoon niet de dragen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

cheeta schreef:Als je naar boven peddelt allicht maar op het moment dat je naar beneden gaat zit er volgens mij niet zo veel verschil meer in de frequentie en de variatie in hoek is groter; van bijna dubbelgevouwen als je je klein moet maken tot (bijna) volledig gestrekt op het moment dat je je voorwiel van de grond wil houden...
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Waar je met klimmen juist veel je knieen gebruikt, gebruik je juist meer je armen met afdalen. Dus comfort lijkt me wel degelijk aan de orde. Tijdens het klimmen kan de bescherming trouwens gewoon aan de rugzak hangen, dus veel last heb je dan niet.

Het is duidelijk dat elke vorm van protectie (negatief) invloed heeft op comfort en zonder is natuurlijk prettig, maar niks dragen is geen optie. Zowel niet voor m'n eigen vertrouwen als voor het reglement.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

kermit schreef:Daan, titel aangepast ;-)
bedankt :-q
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 6 augustus 2006, 16:57
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

Kermit, heb je al gefietst met de IXS Flows? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen! Lees het graag.
Klimmen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, nog niet. De laatste tijd alleen maar lokale rondjes gereden en dan heb je ze niet nodig. Bovendien passen ze niet onder de lange (lycra) broeken die ik in de winter draag, moet even wachten op "short-time" ;-)
Maar ik zou ze natuurlijk wel een keer moeten proberen voor het tijd voor de "echte bergen" is... misschien maar even op de rollenbank aantrekken :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Ik gebruik de Ambush nu twee jaar met volle tevredenheid. Hebben al meerdere malen m'n knieën gered. Ze zijn licht, soepel en comfortabel. De stof aan de zijkanten is niet zo heel erg slijtvast, dus na een paar crashes zitten daar wat scheurtjes in. Voor de rest zeer degelijk.
Ze zijn wel warm dus ik peddel eerst naar boven voordat ze aan gaan. Super dat je ze zo aan kan trekken zonder je schoenen uit te doen.
Je hoeft ze trouwens niet per sé aan je rugzak te binden voor transport. Erg los om je scheenbeen heen en het kniestuk tegen je kuit werkt ook goed. En dan heb je niet zo'n kerstboom om je rug. :-D
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 6 augustus 2006, 16:57
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

kermit schreef:Nee, nog niet. De laatste tijd alleen maar lokale rondjes gereden en dan heb je ze niet nodig. Bovendien passen ze niet onder de lange (lycra) broeken die ik in de winter draag, moet even wachten op "short-time" ;-)
Maar ik zou ze natuurlijk wel een keer moeten proberen voor het tijd voor de "echte bergen" is... misschien maar even op de rollenbank aantrekken :-)
Nee, daar zul je ze niet nodig hebben inderdaad. Hopelijk is het snel korte broeken weer! Is per definitie beter biken met een zonnetje erbij... :bier:

Als je dan gelijk even van de rollenbank af wil donderen weten we niet alleen of ze goed zitten, maar tegelijk ook of ze doen waarvoor ze gemaakt zijn :-D

Voor de paar buitenland tripjes die we jaarlijks doen lijkt knie bescherming mij ook wel een prettig idee. Hoewel we op een xc fully rijden kan ook dat vrij hard gaan en/of over rotsen waarbij je tijdens een val lelijke blessures kan oplopen. Voorwaarde is inderdaad dat ze comfortabel zitten en je er een dag mee rondjes kan trappen.

Er zijn ondertussen genoeg opties genoemd, maar als iemand nog tips heeft (voornamelijk voor 'licht' gebruik) dan hoor ik het graag.
Klimmen...
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Ik heb ze hier nog niet voorbij zien komen, de Alpinestars Alps. Heb ze nu zelf iets meer dan 1 jaar in gebruik en zitten (meestal) erg goed, ook bij langere dagtrips.
Gebruik ze zelf voor ritjes in de Ardennen tot aan bikepark, waarbij ik ze zo goed als de hele rit aan heb zonder dat er iets echt irriteert of dat ze te warm worden. Ze zakken niet af, zijn niet te hard door de gebruikte kevlar cups en je kunt er scheenbeschermers onderaan hangen met klittenband. Het enige nadeel is dat ze soms iets in de knieholte kruipen en gaan irriteren, dit is meestal het gevolg van het te haastig aantrekken en daardoor zitten ze dan vaak net te laag.

Als elleboogbeschermers heb ik de Kali Veda maar deze zijn me eigenlijk net wat te groot waardoor ze afzakken tijdens de afdalingen en omhoog schieten met valpartijen... daar moet ik nog wat anders voor vinden maar voor de enkele keer dat ik ze nu aan heb vind ik het nog wel ok.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Plaats reactie