knie- en elleboogprotectors voor all day use

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik draag de IXS flow, dus daar heb je weinig aan :lol:

Heb bij bike2build wel eens raceface protectoren zien liggen, maar dat is denk ik net wat te ver rijden voor jou?
(Vlaardingen)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Ik heb deze week de ambush and IXS flow elleboog beschermers besteld via internet om te kijken welke het best past en lekkerst zit. Zodra ik ze binnen heb, kan ik je meer vertellen over de maatvoering en mijn ervaringen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

KevinBel schreef:Even een grote kick.
Ik ben op zoek naar knie- en elleboogbeschermers omdat ik telkens meer het ruigere werk op zoek.
Nu neig ik heel erg naar de Race Face ambush, ivm de goeie ervaringen hier en ook de tests op internet.
Maar zijn er winkels in Brabant waar ze te passen zijn? Tilburg/Breda/Roosendaal/Bergen op Zoom zegmaar.
Want in zeeland ga ik ze zowiezo niet vinden.

Of kan iemand me vertellen of de maatvoering goed klopt met wat op de site staat.
Ik heb de RF Ambush D30 knee protectors nu ruim een jaar/bijna 2 jaar, en ben er blij/tevreden mee.
Gekocht na een val in de Tros Maret waarbij ik m'n knie heb gebroken.

Ik had wel problemen met de maattabel van RF.
Volgens RF moet je op je kuit en op je bovenbeen meten, ik had direct boven en onder de knie gemeten (dus op de plek waar de boven en onderkant vd protector zit).
Gevolg een te kleine protector, terugsturen, discussie over eigen schuld, dus dubbele verzendkosten enz.
Tot overmaat van ramp moest mijn maat toen besteld worden en dat kon niet voor de prijs van de aanbieding (Exit CRC :evil: )
Daarna bij mijn favoriete leverancier Bike-Components besteld, samen met hun een educated guess gedaan dat het maat XL moest zijn.
Perfect!
Ik kan er de hele dag mee fietsen, ruige XC, lichte AM-Enduro (let op, vraagt uiteraard wel gewenning).
Al een paar keer de grond geraakt, niets aan de hand, deden hun werk en zowel m'n knieën als de protectors zijn onbeschadigd uit de strijd gekomen.

Wel een paar kanttekeningen.
-de elastieken banden die als extra sluiting dienen zijn te kort. Inmiddels ook een setje voor m'n vrouw, zelfde probleem, dus structureel.
wanneer je deze elastieken met het klittenband vastzet knel je de zaak af, niet comfortabel en misschien zelfs slecht voor de doorbloeding van je onderbenen.
wellicht rekt het elastiek nog op, maar vooralsnog is daar niets van te merken.
->Opgelost met een verlengstukje van klittenband. (hier op 't werk hebben we dubbelzijdig klittenband op de rol)
-in de gebruiksaanwijzing las ik dat je het magische D30 schuim (EVA?) maar 30 keer lauw mag wassen, daarna neemt de werking af.
beetje lastig voor iets waarin je zweet en waarmee je door de modder rijdt, op de grond valt enz.
->Ik spoel ze nu na iedere rit uit met koud water, zonder zeep en pas als ze echt vies zijn gaan ze in de wasmachine op 30C.

Bijkomend voordeel, je knieën blijven lekker warm :)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Bedankt voor de reacties :-q hier heb ik wat aan

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik had wel problemen met de maattabel van RF.
Volgens RF moet je op je kuit en op je bovenbeen meten, ik had direct boven en onder de knie gemeten (dus op de plek waar de boven en onderkant vd protector zit).
Gevolg een te kleine protector, terugsturen, discussie over eigen schuld, dus dubbele verzendkosten enz.
Oke dus je moet eigenlijk het midden van je bovenbeen en het midden van je onderbeen de omtrek meten.
Ipv dus bij je knie in de buurt (wat dus dunner is). Want anders kies ik dus een te kleine protector.
Ik vermoed dat ik M of L nodig heb. Vanavond is even meten.

Edit: Ik zie dat ik 10cm boven mijn knieschijf moet meten dan meet ik ongeveer 47, en bij mijn kuit het breedste stuk 37 a 38cm.
Dus dat zou betekenen dat ik L moet bestellen (46-38)?
Voor jou gemeten komt het overeen met wat je bestelt heb? Dus voor de XL 51cm en 43cm?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dunste stuk boven m'n knie is 46cm, dunste stuk onder m'n knie is 38cm.(Kuit 39cm)
Maar als ik op 10 cm boven mn knieschijf meet dan kom ik op 56cm... valt buiten de chart van RF en op die plek zit de protector ook niet, vrij onzinnig dus.

Ik zou vanavond de protector (maat XL) eens kunnen meten, dan kan jij op dezelfde hoogte de omtrek van jouw benen meten.

Dit is de RF maat tabel 2016: http://www.raceface.com/media/FitandCare_Guards.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Heb na wikken en wegen de knie- en elleboogbeschermers besteld in Large.

Ik heb nog gemeten, bij mij op dunste stuk direct boven mijn knie is het 42cm, ga ik 7cm omhoog (dat is 10cm vanaf het midden van mijn knieschijf ongeveer) is het 46a47cm.
10cm boven de knie meet ik al 49cm.
Bij mijn kuit onder mijn knie is het 35cm, en dikste punt is 37,5cm.

Nou zie ik bij RaceFace zelf dat L 46-38 is, maar op de site waar ik nu besteld heb gaven ze aan 44-38.
Denk dat ik daarmee de beste beslissing heb gedaan dat ze niet te strak komen te zitten, maar ook niet te los.

Voor de arm ook gewoon L, ookal zijn mijn armen iets dikker dan de opgegeven maten eigenlijk..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit een flink bereik in de klittenbandsluiting en ook de elastieken kan je flink strak trekken, dus als ze iets te ruim zitten is dat geen probleem.
Net even opgemeten, XL = 44 boven en 39 onder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Vanwege de spikes op de flatpedals heb ik voor mijn vriendin de Race Face Charge gekocht
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... at=product" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze heeft namelijk al een paar keer de spikes in haar kuiten gekregen. Dat levert geen mooie benen op (toch belangrijk voor een vrouw ivm rokken en dergelijke). We zagen de Charge bij een bikeshop bij een 7stanes park, maar die hadden alleen XL liggen en die waren te groot.
Keuze voor de Charge is dat ze niet dik zijn en toch ook een beetje de kuit bedekken. We zullen zien of het ook daadwerkelijk de wondjes van spikes tegen gaat. Ze moet nog wel uitproberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die zijn voor het onderbeen, toch ?
(doen dus niets voor de knie?)
Heb een setje Charge Arm Guards, die helpen alleen tegen schaafwonden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik heb deze jongens (wel in het zwart, dat fluor geel was too much):
Afbeelding

Zit heerlijk, als een tweede huid, verschuift niet tijdens het fietsen, zijn wasbaar en ook belangrijk: kunnen goed tegen een stootje. Het dempmateriaal is gemaakt van zacht, schuimachtig Poron XRD. Het idee achter deze technologie is dat de moluculaire structuur van het schuim veranderd als het een klap krijgt, en dan hard wordt. Daarom zijn deze beschermers comfortabel en licht. Ik was eerst wat sceptisch over het schuim, maar omdat ik deze ook voor het skaten gebruik kan ik beamen dat best goed werkt.

Er bestaat een hele reeks uit diverse padding, waaronder ook een knie&scheen combo:

Afbeelding

Wellicht voor de hardcore enduro racers en downhillers iets te weinig, maar goed spul voor elke dag.
Ohja, het spul valt wat klein uit, er wordt dan ook aangeraden om in elk geval een maat groter te nemen dan je normaal zou nemen. Ik heb redelijk forse kuiten dus ik moest een XXL nemen ipv XL.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had toch die fluor gekozen :tong

De Ambush heeft ook van dat schuim, Race Face noemt het 30D.
Geeft tijdens het fietsen gewoon mee, maar bij een impact verhard het (enigszins).

Maar volgens mij heeft Kevin al besteld...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

ThaSingleTrackMastah schreef:Die zijn voor het onderbeen, toch ?
(doen dus niets voor de knie?)
Heb een setje Charge Arm Guards, die helpen alleen tegen schaafwonden.
Ze vallen net over de knie en zijn inderdaad langer zodat ook het onderbeen (deels) bedekt wordt.

Ze hoefde ook niet echt een full-on knie protectie te hebben, zulke gevaarlijke dingen doet ze niet op de fiets, die laat ze aan mij over. Vandaar ook de keuze voor de Charge van Race Face. Andere merken boden toch meer knie protectie an sich of waren gewoon te bulky.

Heb zelf bijvoorbeeld voor het bmx-en de bekende Race Face FR knee-shinguard, maar daar zou ik toch niet mee gaan mountainbiken. Zelfs met bmx-en gebuik ik ze alleen tijdens de wedstrijd, je zweet je rot in die krengen.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

KevinBel schreef:Heb na wikken en wegen de knie- en elleboogbeschermers besteld in Large.
Ik heb de RaceFace Ambush beschermers binnen trouwens, thuis gepast enzo, was wat onwennig, maar vooral omdat ik nooit die dingen draag.
Zaten qua maat voor mij gewoon goed, niet te groot en ook weer niet te klein.

Afgelopen zaterdag de kniebeschermers gebruikt bij een rondje Spa.
De elastiek banden op hun strakst gezet, met de gedachte dat ze dan beter uit rekken.
Heb eigenlijk alleen gehad dat de bovenste elastieken over de stof heen richting mijn knieholte trekken en dan beetje irriteren, maar een simpele correctie verhelpt dit.
Heb ze de hele dag aan gehad, was even wennen in het begin maar zaten eigenlijk gewoon goed. :-q
Geen erge irritaties gehad en qua comfort zaten ze goed, ook met klimmen enzo, beetje warm maarja dat hou je altijd wel.
De bescherming niet uitgetest :P
lost_traveller
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon SL 2005

Ik heb de RaceFace Ambush knie beschermers deze zomer aangeschaft bij Bike-Components (na een email dat ze bij evans cycles goedkoper waren, betere prijs gekregen). Volgens maat tabel tussen S en M, Medium genomen en past goed.
Inzet bij mij is ruig XC, lange tochten met veel klimmen.
Fijne beschermers, ook met veel klimmen en warm weer geen hinder. Ideaal om ze aan te doen, schoenen hoeven niet uit.
Als elleboog protectie de RaceFace Indy gekozen, maat M. Voor mijn bovenarm iets te ruim maar niet hinderlijk, voor onderarm perfect daar zou een S te krap zijn. Ook een comfortabele, fijne beschermer.
Voor mij een goede combinatie waarbij ik niet meer nadenk of ik bescherming aan doe bij, voor mij, uitdagend terrein.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het verbaast me een beetje dat ik hier niks over ION lees.
Ik heb deze in het zwart en vind ze echt geniaal.
Afbeelding

Ja je moet je schoenen uit doen om ze aan te doen, maar na 5min merk je niet eens meer dat je ze om hebt en de bescherming is ronduit goed en ik fietse er in de vakantie hele dagen mee.
Ik ken ION van het windsurfen waar het echt een A merk is dat bekend staat om zijn afwerking en goede pasvorm, dus vandaar dat ik dat het voor mij op de fiets meer een A merk status heeft als wellicht voor de doorgewinterde fietsers hier. De binnenbroek van ze is ook met afstand de beste die ik heb.
Als relatieve beginner op de bergtrappert ben ik duidelijk beter in vallen als in fietsen :roll: , en zonder die dingen had ik bij een afdaling bij Fort Wiliam zeker mijn knieschijf gebroken, nu geen schrammetje.
Ik heb in Schotland van div andere merken elleboog beschermers geprobeerd maar niks zat als die knie dingen van ION dus die moet ik hier maar eens bestellen van ze.

Overigens een reden om WEL Elleboog beschermers te willen dragen terwijl ik geen Enduro doe, maar gewoon lekker sportief toer in het buitenland is dat de jaren als traumatologie verpleegkundige me hebben geleerd dat als je elleboog sloopt die krengen erg lastig te fixen zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie