Fulcrum Red66 15QR, 622x19C

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Ik los het op door er extra vet in te doen als de omstandigheden dit vereisen.
Vorige week met de ronde van texel veel vet er bij en bij het schoonmaken het overtollige vet er voorzichtig af/uit gespoeld.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
roYa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:21
Mijn mountainbike: Reaction GTC SL kiwi´n´blue

Dat ga ik ook maar doen denk. Heb al naar geschikte afdichtingen zitten kijken maar nog niet iets geschikt kunnen vinden.

Ronde van Texel, was het leuk? Veel strand km's gemaakt zeker? Ik heb er weinig van meegekregen ondanks ik op het eiland woon.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Ronde van texel was zeker leuk.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Mijn achterwiel is eindelijk aan de beurt.
Ik heb nu toch al 3000 km gereden op de fiets, de body is dusdanig versleten dat de palletjes er niet meer goed in blijven zitten en ook is er 1 naaflager naar de ratsmodee.
Heb zitten twijfelen aan een nieuwe wiel set maar dat is toch wel prijzig, hij komt er ooit wel maar nu nog niet.
Morgen als het goed is de nieuwe spullen binnen.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Vorig jaar heb ik al eens aangegeven speling te hebben in het lagers van het voorwiel. Dat bleek niets meer en minder dan opnieuw afstellen te zijn. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en ontdekte ik speling op het achterwiel. Dat ook geprobeerd op te lossen door opnieuw afstellen. Maar helaas, het is niet meer geheel weg te krijgen en ook zijn de lagers inmiddels licht te horen. Kortom; lagers versleten. Ik heb inmiddels 2700 km onder de wielen door gereden in alle soorten weersomstandigheden. Eigenlijk heb ik geen idee of dat een slechte 'score' is met een setje lagers. De cassettebody is nog gewoon goed en daarmee dus geen problemen.

Ik heb de LBS gevraagd uit zien naar nieuwe lagers voor zowel voor- als achterwiel. De LBS geeft aan dat het in elk geval gewoon exact de Fulcrum Red Power HP wielen lijken te zijn, alleen in een andere kleurstelling speciaal voor Cube .
Laatst gewijzigd door jwolfkamp op di 19 januari 2016, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Nieuwe lagers zijn binnen bij de LBS. Nu vraag ik mij af hoe ingewikkeld (of eenvoudig) het zelf vervangen is. Heb al gelezen dat je voor het voorwiel geen speciaal gereedschap nodig hebt, maar hoe zit dat achter? Beperkt zich dat enkel tot een cassetteafnemer? Of heb ik meer nodig?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2228
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ik help je hopen dat die lagers passen. Volgens mij zijn die wielen namelijk geen red power's, maar een soort look alike met China naaf en lagers. Zie pagina 1...iemand die hetzelfde probleem had.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Die gaan wel passen. Check deze links: http://www.mantel.com/fulcrum-rt-004?r= ... N0YXJ0NQ==" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mantel.com/fulcrum-rp9-004?r ... N0YXJ0Ng==" onclick="window.open(this.href);return false;
Je ziet een verschil in maatvoering tussen voor en achter. Overigens lagers niet bij deze LBS besteld maar elders.

Oftwel; dat het voor Cube aangepaste Red Power HP wielen zijn lijkt wel een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Ik heb reeds eerder van Cube de bevestiging gekregen dat dit Red Power wielen zijn.
Gelijk aan de exploded view welke ook al op pagina 3 staat.

Zowel voornaaf en achternaaf heb ik tot in detail uit elkaar gehad en dit komt ook overeen met het plaatje

Afbeelding
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Heb je speciaal gereedschap nodig gehad om de naven open te maken? Ik heb er zelf nog niet aandachtig naar gekeken, dus stel deze vraag niet gestoord door enige kennis :winkie:
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ik heb dit topic even rustig met een kop koffie door zitten lezen. De bevindingen van forumleden verbazen me. Allereerst complimenten voor de oplossingen die bedacht zijn om tóch te kunnen rijden. Enduro lagers zijn gewoon goed, daar is weinig mis mee. Helaas is een goede set lagers nog geen duurzame oplossing voor de wielset in kwestie.

Lagerpassing en afdichting zijn minstens net zo belangrijk voor het behoud van de lagers. Daarbij kwam het ontbreken van de afdichtingen al eerder naar voren. In het kader van creatief oplossen, is het niet mogelijk om een passende o-ring te plaatsen met heul veel watervast lagervet? Nog steeds geen duurzame oplossing, maar het kan je wat euro's schelen in de portemonnee.

Verder ben ik van mening dat deze gebreken het gevolg zijn van een ontwerpfout. Je kunt op een mountainbike gewoonweg geen naven produceren waarbij de lagers niet beschermd worden door een fatsoenlijke afdichting. Het gaat gewoon helemaal nergens over. Ik was allang terug gegaan naar de verkoper met het verzoek voor een duurzame oplossing (met andere woorden, een andere wielset).

Ik hoop dat Cube/Fulcrum hier wat mee gaat doen, maar het feit dat ze deze wielen voor 2016 ook weer monteren doet mij vermoeden dat er nog veel meer mensen aan zullen kloppen met kapotte lagers.

Ongelofelijk zonde, want dit gaat ze gewoon klanten kosten.

Groeten,
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2228
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Luuc91 schreef: Ongelofelijk zonde, want dit gaat ze gewoon klanten kosten.

Groeten,
Zal wel meevallen, aangezien 99% van de mtbers niet op een forum zit, in de winkel verblind wordt door een xt achterderailleurtje en inmiddels heel wat zonnige 15 km tochtjes op zondag verder is als de problemen zich aandienen. Dat is nl waar het gros van de Cube's voor ingezet wordt.
Immers, hele volksstammen nemen al jaren genoegen met de belabberde OEM non-branded formula naafjes die in veel merkfietsen gepropt worden en waarvoor sowieso nergens spares te vinden zijn.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Ik heb er zojuist toch maar melding van gemaakt bij de LBS waar ik de fiets destijds heb gekocht (Mantel). Zeker omdat ik er amper 3 kwart jaar en 2750 km mee heb gereden. Daarvan slechts enkele slecht weer ritten, waarmee ik de slijtage wel heel snel vind. Met mijn racefiets laat ik jaarlijks meer kilometers onder de wielen door rollen en ook meer kilometers in slecht weer. Daar heb ik geen last van deze issues.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de LBS. Op zich al een teken aan de wand dat ze de betreffende lagers standaard in hun assortiment hebben opgenomen. Er is dus veel vraag naar, hoewel je natuurlijk niet per definitie kunt zeggen dat deze vraag is toe te wijzen aan de klachten waarover we hier spreken.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Nou, er is uitsluitsel. Cube zal de versleten lagers niet als garantie honoreren omdat het slijtagedelen zijn. Daar kun je inderdaad wel over spreken met een matige afdichting :o

Op mijn vraag of deze issues door de LBS bij Cube worden gemeld is het antwoord positief. Dat is dan ook het enige dat er nu aan gedaan kan worden. Helaas heeft Cube nog geen oplossing geboden of laten weten er iets aan te (willen) doen. Het aantal klachten zal nog wel niet hoog genoeg zijn... :-{ Uit coulance biedt de LBS aan de lagers kosteloos te monteren. Dat vind ik dan wel weer schappelijk, ook al zal de benodigde tijd voor het plaatsen van lagers niet al te hoog zijn.

Ondanks de issues met de wielen, blijf ik het een goede wielset vinden. Ze rollen goed, zijn relatief licht en zeker sterk! Ik blijf er voorlopig nog wel mee rijden.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Maurice-1981 schreef:Ik heb reeds eerder van Cube de bevestiging gekregen dat dit Red Power wielen zijn.
Gelijk aan de exploded view welke ook al op pagina 3 staat.

Zowel voornaaf en achternaaf heb ik tot in detail uit elkaar gehad en dit komt ook overeen met het plaatje

Afbeelding
Dit is op te lossen door Cube en Fulcrum, door een adaptor, de dopjes voor de snelsluiter (A zie tek.) en een snelsluiter te leveren.

Wat het probleem is, door de 15mm steekas vervallen de dopjes A op de tekening. Waardoor de lagers in het voorwiel vrij komen te liggen, voor zand en modder.
Plaats reactie