Fulcrum Red66 15QR, 622x19C

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Locatie: Cube Reaction GTC Race 29 2015
Contacteer:

do 15 juni 2017, 14:54

Ik ben er inmiddels klaar mee. Ik kan bijna 2 keer per jaar de lagers vervangen en dat ben ik zat. Zo ook op dit moment en daar komt bij dat de body inmiddels ook versleten is. Al met al een kostenpost van ongeveer 150 euro (vervang lagers niet zelf door ontbreken gereedschap). Omdat de frequentie van vervangen lagers zo hoog is, heb ik vorige week een set handgespaakte wielen besteld bij BikeWheels.

Als het goed is met een set fatsoenlijke DT Swiss naven en dito velgen. Dus vermoedelijk minder slijtage en een veel lichter setje wielen. Ik hoop ook stijver, waardoor dat een grote vooruitgang moet zijn :roll:
Gebruikersavatar
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3242
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Locatie: Cotic BFe | Trek Slash 9 | Salsa Mukluk | BMC Pro Machine SLC01 | Brompton Raw
Contacteer:

vr 16 juni 2017, 12:10

Ga daar maar vanuit, goede beslissing en oplossing. :-q
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Locatie: Cube Reaction GTC Race 29 2015
Contacteer:

vr 7 juli 2017, 14:12

Waar ik eerder schreef dat de Fulcrum Red66 een redelijk goede wielset is, moet ik daar toch een beetje op terugkomen. Gisteravond heb ik de eerste rit gemaakt op m'n nieuwe, handgespaakte wielset (DT Swiss XR361 velgen met DT Swiss 350 naven) en dat is werkelijk een wereld van verschil! De nieuwe wielset is vele malen stijver en het lijkt alsof ik over rails rijd. Zoveel meer controle. Waar ik met de Fulcrum's regelmatig het gevoel had dat ik een afloper of leegloper had, is dat gevoel nu geheel verdwenen. De wielen gaan precies naar waar ik dat wil. De grenzen liggen dus veel verder...

Misschien zijn de Fulcrum's ook zo stijf te krijgen door ze naar een goede wielbouwer te brengen en ze na te laten spannen, maar dan blijft de belabberde afdichting van de naven een gegeven. En die afdichting is voor mij de belangrijkste reden geweest om iets nieuws te kopen... De bouwer (BikeWheels) gaf aan dat de DT Swiss naven ongeveer eens per jaar even open gemaakt moeten worden, schoon gemaakt en nieuw vet erin. Dat zou moeten volstaan. Ik ben benieuwd, maar de eerste ervaringen zijn geweldig.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14458
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

vr 7 juli 2017, 22:24

Dat gevoel "als op rails" komt vooral door de bredere velg.
Die is van zichzelf al zijdelings stijver én de band wordt breder ondersteund waardoor het zijdelings wegrollen vd buitenband pas veel later optreedt.
Tel daar dan ook nog de juiste spaakspanning bij op, en je hebt een wereld van verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Locatie: cube reaction hpa 2017

zo 5 november 2017, 00:53

Geldt dit ook voor de fulcrum red 44 !?.....
Plaats reactie