Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 december 2016, 08:38 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 14 januari 2013, 20:23
Berichten: 2685
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Ik heb net mijn 19mm xc wielset met Conti 2.4 xking-mountainking combi eens omgewisseld met 30mm inw trail wielset en 2.2 raceking-2.4 xking. Wereld van verschil, rolt lichter, veel meer grip en comfort, ,ongeveer 0.3 bar minder druk. Zeker geen lichtgewicht spul, ongeveer 2.0 en 2.3 kg. Conti vouwversies, ghetto tubeless.

Ik ben er intussen wel van overtuigd dat (veel) bredere velgen icm lagere druk en minder profiel de "way to go" is. "Plus" of "Fat" zijn misschien soms een stap te ver, maar ik vind een 29er met inw 30mm velg en 2.2 tot 2.4 (2.6?) banden toch wel erg allround bruikbaar.

_________________
Big Wig viewtopic.php?f=14&t=108966
Karate Monkey viewtopic.php?f=14&t=99583&start=45#p1744933


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 december 2016, 10:58 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 16 september 2003, 20:59
Berichten: 222
Mijn mountainbike: Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / RedBull Twinpower MTB Tandem / JULIN 29Ti
Frenksel schreef:
Ik spring even in deze discussie. Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier vooral van zwaar/smal naar (iets minder) zwaar/breed is gegaan. Dan geloof ik direct alle voordelen van de brede velg.

Maar zijn er ook (verwende) mensen van een lichte/smalle velg naar een zware maar brede velg gegaan?

Als je normaal een setje van 1550 gram rijdt dan kan ik me niet voorstellen dat je dit niet gaat voelen wanneer je overstapt op een wielset van ruim 1700 gram. Ben dan ook vooral benieuwd hoe dit is bevallen en waarom?


Dit is exact waar ik op dit moment nog m'n twijfels over heb... rij nu met een setje 19mm intern, 1500g
Met 24mm intern kan ik nog best een betaalbaar licht wielsetje samenstellen, bij 30mm wordt dit al anders....

_________________
HARD, HARDER HARDST


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 december 2016, 11:09 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: vr 23 mei 2008, 14:14
Berichten: 4433
We dwalen weer af....

Mijn voorstel zou zijn eens een keer een wielset met brede velgen te proberen (lenen voor een rondje?) om een oordeel te vormen. Als je de juiste band om een mooie brede velg plaatst dan zul je verbaasd zijn van het effect. Dat is veel groter dan een paar grammen. Trouwens: je kunt prima een 30mm setje onder de 1600gr maken met carbon velgen. Uiteraard zul je wel wat $$ mee moeten nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 december 2016, 14:20 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: zo 12 oktober 2014, 11:29
Berichten: 53
heideveld schreef:
Frenksel schreef:
Ik spring even in deze discussie. Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier vooral van zwaar/smal naar (iets minder) zwaar/breed is gegaan. Dan geloof ik direct alle voordelen van de brede velg.

Maar zijn er ook (verwende) mensen van een lichte/smalle velg naar een zware maar brede velg gegaan?

Als je normaal een setje van 1550 gram rijdt dan kan ik me niet voorstellen dat je dit niet gaat voelen wanneer je overstapt op een wielset van ruim 1700 gram. Ben dan ook vooral benieuwd hoe dit is bevallen en waarom?


Dit is exact waar ik op dit moment nog m'n twijfels over heb... rij nu met een setje 19mm intern, 1500g
Met 24mm intern kan ik nog best een betaalbaar licht wielsetje samenstellen, bij 30mm wordt dit al anders....


Buiten jij en ik nog vele anderen.
Ik wil het topic niet kapen. Daarom heb ik er zelf een gestart!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 8 april 2017, 09:50 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: di 3 augustus 2004, 22:25
Berichten: 298
Wat denken jullie van een Nobby Nic 2.6 voor het achterwiel van mijn Jeffsy 29"?

Het gaat iig passen maar mijn velg is 'maar' 24 mm breed intern.....

De Nobby Nic 2.6 is breder en lichter dan de Onza 2.4 die er nu op zit.

Of kan ik beter een 2.35 Nobby Nic of RockRazor nemen?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 8 april 2017, 11:01 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6399
Op de velg past het sowieso, maar 2.6 begint net de breedte te worden waar de bandenspanning erg bepalend is voor de prestatie van de band. En vanwege de smallere velg kun je net niet lekker naar de lagere spanning gaan waarbij de 2.6 echt optimaal wordt.

Je haalt er misschien dus wel een voordeeltje uit, maar echt optimaal is het niet. Als je echt agressief rijdt dan zou ik de Rock Razor nemen in 2.35. Ben je zelf lichter (<75 kg) en rijd je soepel, dan zou je die 2.6 kunnen proberen.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 8 april 2017, 15:33 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: di 3 augustus 2004, 22:25
Berichten: 298
Ik heb nog een achterwiel met 30 mm intern maar helaas niet Boost.
Vreselijk irritant zo'n nieuwe standaard, er schijnen wel adapters te bestaan maar daar hou ik niet zo van.

Voorvork van mijn Jeffsy is niet boost en daar heb ik nu wel een velg met 30 mm intern met een Dirt Wizard 3.0 (maar is ong 2.8 ) en dat bevalt goed met 1 bar

Ik ben 85 kg en ik hou niet van gezwabber achter, ga eerst maar eens een Rock Razor 2.35 proberen.

En dan langzaam op zoek naar een breder boost achterwiel ....


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 14:55 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: vr 23 mei 2008, 14:14
Berichten: 4433
Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 15:04 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: wo 11 juli 2012, 22:22
Berichten: 740
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
KleinPalomino schreef:
Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???


hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?

_________________
Trek Top Fuel 9 2016


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 17:06 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: di 3 augustus 2004, 22:25
Berichten: 298
luc basie schreef:
KleinPalomino schreef:
Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???


hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?


Dat lijkt me ook, maar dan zou het boost achterwiel in mijn niet boost HT moeten en dat gaat niet.

Dus heb ik nu een yeffsy met een achterwiel met een smalle velg en een HT met een achterwiel met een brede velg.

De voorwielen heb ik wel gewisseld.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 17:11 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6399
luc basie schreef:
KleinPalomino schreef:
Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???


hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?


Bij non-Boost ligt de ketting ook niet netjes in het midden van de cassette. Bij 3x10 al helemaal niet als je uitersten schakelt. Maakt dus niet zo heel veel uit en als je vaker in de zwaardere verzetten fietst is het juist een vooruitgang!

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 17:30 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: wo 11 juli 2012, 22:22
Berichten: 740
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
Lars TB schreef:
luc basie schreef:
hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?


Bij non-Boost ligt de ketting ook niet netjes in het midden van de cassette. Bij 3x10 al helemaal niet als je uitersten schakelt. Maakt dus niet zo heel veel uit en als je vaker in de zwaardere verzetten fietst is het juist een vooruitgang!


Ligt de lijn bij alles boost dan wel netter? Dus boost crankstel en boost naven?

_________________
Trek Top Fuel 9 2016


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 18:16 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6399
luc basie schreef:
Ligt de lijn bij alles boost dan wel netter? Dus boost crankstel en boost naven?


Net zo gunstig/ongunstig als bij non-Boost. Niet optimaal, maar wel zo bedoeld.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 10 april 2017, 19:20 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: wo 11 juli 2012, 22:22
Berichten: 740
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
Lars TB schreef:
luc basie schreef:
Ligt de lijn bij alles boost dan wel netter? Dus boost crankstel en boost naven?


Net zo gunstig/ongunstig als bij non-Boost. Niet optimaal, maar wel zo bedoeld.


Dus heel simpel gezegd is dat even de standaard 1* kettinglijn. Als je boostinator gebruikt wordt de ketting lijn "slechter" voor diegene die de hele cassette gebruiken en beter voor de gebruiker die vooral de zwaardere vertandingen rijd. Over het algemeen zal een boost adapter de kettinglijn dus wel verslechteren aangezien de 1* over het algemeen toch wel over de gehele cassette wordt gereden.

Dat is voor mij in ieder geval samen met de adapters die tussen de schijven moeten om die op de juiste plek te krijgen de reden geweest om een nieuw set te laten spaken.

_________________
Trek Top Fuel 9 2016


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 12 april 2017, 05:14 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2743
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
Non boost achterwiel moet de naaf opnieuw gezet/gecentreerd worden (officieel) (re-dish) om de kettinglijn weer te corrigeren.

Moest bij mijn Roval set ook in het nieuwe boost frame.

_________________
Mijn Camber

Strava: https://www.strava.com/athletes/1890561


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Fevo en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: