Velgbreedte en invloed op banden (update op pag. 8)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2690
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Locatie: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Contacteer:

di 6 december 2016, 08:38

Ik heb net mijn 19mm xc wielset met Conti 2.4 xking-mountainking combi eens omgewisseld met 30mm inw trail wielset en 2.2 raceking-2.4 xking. Wereld van verschil, rolt lichter, veel meer grip en comfort, ,ongeveer 0.3 bar minder druk. Zeker geen lichtgewicht spul, ongeveer 2.0 en 2.3 kg. Conti vouwversies, ghetto tubeless.

Ik ben er intussen wel van overtuigd dat (veel) bredere velgen icm lagere druk en minder profiel de "way to go" is. "Plus" of "Fat" zijn misschien soms een stap te ver, maar ik vind een 29er met inw 30mm velg en 2.2 tot 2.4 (2.6?) banden toch wel erg allround bruikbaar.
Big Wig http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=108966" onclick="window.open(this.href);return false;
Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1744933" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Locatie: Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / RedBull Twinpower MTB Tandem / JULIN 29Ti
Contacteer:

di 6 december 2016, 10:58

Frenksel schreef:Ik spring even in deze discussie. Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier vooral van zwaar/smal naar (iets minder) zwaar/breed is gegaan. Dan geloof ik direct alle voordelen van de brede velg.

Maar zijn er ook (verwende) mensen van een lichte/smalle velg naar een zware maar brede velg gegaan?

Als je normaal een setje van 1550 gram rijdt dan kan ik me niet voorstellen dat je dit niet gaat voelen wanneer je overstapt op een wielset van ruim 1700 gram. Ben dan ook vooral benieuwd hoe dit is bevallen en waarom?
Dit is exact waar ik op dit moment nog m'n twijfels over heb... rij nu met een setje 19mm intern, 1500g
Met 24mm intern kan ik nog best een betaalbaar licht wielsetje samenstellen, bij 30mm wordt dit al anders....
HARD, HARDER HARDST
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4463
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

di 6 december 2016, 11:09

We dwalen weer af....

Mijn voorstel zou zijn eens een keer een wielset met brede velgen te proberen (lenen voor een rondje?) om een oordeel te vormen. Als je de juiste band om een mooie brede velg plaatst dan zul je verbaasd zijn van het effect. Dat is veel groter dan een paar grammen. Trouwens: je kunt prima een 30mm setje onder de 1600gr maken met carbon velgen. Uiteraard zul je wel wat $$ mee moeten nemen.
Frenksel
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 11:29

di 6 december 2016, 14:20

heideveld schreef:
Frenksel schreef:Ik spring even in deze discussie. Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier vooral van zwaar/smal naar (iets minder) zwaar/breed is gegaan. Dan geloof ik direct alle voordelen van de brede velg.

Maar zijn er ook (verwende) mensen van een lichte/smalle velg naar een zware maar brede velg gegaan?

Als je normaal een setje van 1550 gram rijdt dan kan ik me niet voorstellen dat je dit niet gaat voelen wanneer je overstapt op een wielset van ruim 1700 gram. Ben dan ook vooral benieuwd hoe dit is bevallen en waarom?
Dit is exact waar ik op dit moment nog m'n twijfels over heb... rij nu met een setje 19mm intern, 1500g
Met 24mm intern kan ik nog best een betaalbaar licht wielsetje samenstellen, bij 30mm wordt dit al anders....
Buiten jij en ik nog vele anderen.
Ik wil het topic niet kapen. Daarom heb ik er zelf een gestart!
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

za 8 april 2017, 09:50

Wat denken jullie van een Nobby Nic 2.6 voor het achterwiel van mijn Jeffsy 29"?

Het gaat iig passen maar mijn velg is 'maar' 24 mm breed intern.....

De Nobby Nic 2.6 is breder en lichter dan de Onza 2.4 die er nu op zit.

Of kan ik beter een 2.35 Nobby Nic of RockRazor nemen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7671
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

za 8 april 2017, 11:01

Op de velg past het sowieso, maar 2.6 begint net de breedte te worden waar de bandenspanning erg bepalend is voor de prestatie van de band. En vanwege de smallere velg kun je net niet lekker naar de lagere spanning gaan waarbij de 2.6 echt optimaal wordt.

Je haalt er misschien dus wel een voordeeltje uit, maar echt optimaal is het niet. Als je echt agressief rijdt dan zou ik de Rock Razor nemen in 2.35. Ben je zelf lichter (<75 kg) en rijd je soepel, dan zou je die 2.6 kunnen proberen.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

za 8 april 2017, 15:33

Ik heb nog een achterwiel met 30 mm intern maar helaas niet Boost.
Vreselijk irritant zo'n nieuwe standaard, er schijnen wel adapters te bestaan maar daar hou ik niet zo van.

Voorvork van mijn Jeffsy is niet boost en daar heb ik nu wel een velg met 30 mm intern met een Dirt Wizard 3.0 (maar is ong 2.8 ) en dat bevalt goed met 1 bar

Ik ben 85 kg en ik hou niet van gezwabber achter, ga eerst maar eens een Rock Razor 2.35 proberen.

En dan langzaam op zoek naar een breder boost achterwiel ....
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4463
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

ma 10 april 2017, 14:55

Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Locatie: Trek Top Fuel 9 2016

ma 10 april 2017, 15:04

KleinPalomino schreef:Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???
hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

ma 10 april 2017, 17:06

luc basie schreef:
KleinPalomino schreef:Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???
hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?
Dat lijkt me ook, maar dan zou het boost achterwiel in mijn niet boost HT moeten en dat gaat niet.

Dus heb ik nu een yeffsy met een achterwiel met een smalle velg en een HT met een achterwiel met een brede velg.

De voorwielen heb ik wel gewisseld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7671
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 10 april 2017, 17:11

luc basie schreef:
KleinPalomino schreef:Hoezo vind je een adapter niets? Dat is niets meer of minder dan een 'vulbus'. Je mist dan wel de 'voordelen' van boost maar ach...merk je daar eigenlijk wel iets van???
hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?
Bij non-Boost ligt de ketting ook niet netjes in het midden van de cassette. Bij 3x10 al helemaal niet als je uitersten schakelt. Maakt dus niet zo heel veel uit en als je vaker in de zwaardere verzetten fietst is het juist een vooruitgang!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Locatie: Trek Top Fuel 9 2016

ma 10 april 2017, 17:30

Lars TB schreef:
luc basie schreef: hoe zit het met je cassette dan? die zit dan toch 3mm te ver naar binnen?
Bij non-Boost ligt de ketting ook niet netjes in het midden van de cassette. Bij 3x10 al helemaal niet als je uitersten schakelt. Maakt dus niet zo heel veel uit en als je vaker in de zwaardere verzetten fietst is het juist een vooruitgang!
Ligt de lijn bij alles boost dan wel netter? Dus boost crankstel en boost naven?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7671
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 10 april 2017, 18:16

luc basie schreef:Ligt de lijn bij alles boost dan wel netter? Dus boost crankstel en boost naven?
Net zo gunstig/ongunstig als bij non-Boost. Niet optimaal, maar wel zo bedoeld.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Locatie: Trek Top Fuel 9 2016

ma 10 april 2017, 19:20

Lars TB schreef:
luc basie schreef:Ligt de lijn bij alles boost dan wel netter? Dus boost crankstel en boost naven?
Net zo gunstig/ongunstig als bij non-Boost. Niet optimaal, maar wel zo bedoeld.
Dus heel simpel gezegd is dat even de standaard 1* kettinglijn. Als je boostinator gebruikt wordt de ketting lijn "slechter" voor diegene die de hele cassette gebruiken en beter voor de gebruiker die vooral de zwaardere vertandingen rijd. Over het algemeen zal een boost adapter de kettinglijn dus wel verslechteren aangezien de 1* over het algemeen toch wel over de gehele cassette wordt gereden.

Dat is voor mij in ieder geval samen met de adapters die tussen de schijven moeten om die op de juiste plek te krijgen de reden geweest om een nieuw set te laten spaken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2984
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

wo 12 april 2017, 05:14

Non boost achterwiel moet de naaf opnieuw gezet/gecentreerd worden (officieel) (re-dish) om de kettinglijn weer te corrigeren.

Moest bij mijn Roval set ook in het nieuwe boost frame.
Plaats reactie