Velgbreedte en invloed op banden (update op pag. 8)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kan me voorstellen dat een zwaardere rijder iets meer profijt heeft van een buitenband die goed door de velg wordt ondersteund.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Supertje
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 11:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS

Erg interessant topic dit! Heb het doorgelezen en het lijkt erop dat breder inderdaad beter is in aan aantal situaties. Nu overweeg ik de aanschaf van een andere wielset maar ben benieuwd of dit een upgrade zal zijn op meerdere vlakken. Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie oordeel/advies.

Ik heb een Trek Superfly en rij vooral routes in de omgeving Arnhem – Nijmegen, Zeddam en heb de routes in de Utrechtse heuvelrug sinds kort ook ontdekt. En in de herfst en winter probeer ik regelmatig een toertocht hier en daar te rijden. Ik heb nu en setje Bontrager Mustang Elite 29" wielen met een interne breedte van 19mm en een totaal gewicht volgens de fabrikant van 2075 gram. Hierop zitten voor en achter Rocket Ron 2.25 banden tubeless gemonteerd. Meestal heb ik een bandenspanning van 1.4 – 1.5bar.

Nu kwam ik op een webshop de DT Swiss E 1900 wiel set voor een mooie prijs tegen. https://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Whee ... -Spline-29" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze velgen hebben een interne breedte van 25mm welke dus een stapje breder is dan mijn huidige. Ook van belang bij de keuze is dat ik in de toekomst een overstap wil maken naar de Sram GX 1x11 groep en verwacht dat dit met DT swiss eenvoudiger kan i.v.m. de beschikbare bodies.
Maar heb ik iets aan de upgrade naar deze velgen met de routes die ik rij?
Sometimes I wonder if my bike
....is thinking about me too
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Is het niet verstandiger om iets meer door te sparen en een brede maar vooral ook lichtere set uit te zoeken?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Heb je er iets aan om over te gaan naar 25mm? Ja!
Ik weet niet wat jouw budget is maar met 25mm velgen kun je inderdaad een aardig lichte wielset (laten) bouwen. Sla je twee vliegen in één klap.
Gebruikersavatar
Supertje
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 11:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS

Het budget had ik inderdaad ook even moeten noemen. De DT Swiss wielset kost rond de 240,- wat ik een erg nette prijs vindt voor een wielset van DT Swiss. Op moment wil ik niet boven de 300,- uitgeven eigenlijk.

Ik begrijp dat dit een (te) beperkt budget is maar wil het gewoon niet te gek maken. Dus eigenlijk moet de vraagstelling zijn. "Is dit een mooie en merkbare upgrade voor deze prijs?"
Sometimes I wonder if my bike
....is thinking about me too
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dan is dit een prima set. Een set met bijvoorbeeld de WTB i25 KOM is nog duurder dan 300 euro.Vergeet niet dat je straks ook nog een XD body moet kopen als je over wil op 1x11. Tenzij je natuurlijk de NX cassette neemt. Die past op een Shimano body.

Maar we dwalen van het onderwerp af.

25mm is voor iedereen aan te bevelen, waar je dan ook rijdt.
Gebruikersavatar
Supertje
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 11:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS

Real Epic '89 schreef:Is het niet verstandiger om iets meer door te sparen en een brede maar vooral ook lichtere set uit te zoeken?
Ik begrijp dat t beter zou zijn inderdaad om ook op gewicht te besparen, maar als je moet kiezen waar zou dan de keuze op vallen? Gewicht of breder?
Sometimes I wonder if my bike
....is thinking about me too
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Het is een beetje een dooddoener, maar het is maar net wat je zelf belangrijker vind. Ik weet ook niet wat je weegt, dat kan ook nog een argument zijn om voor het één of het ander te kiezen. Ben je wat zwaarder wordt een significant lichtere set al snel wat duurder en ben je op basis van je budget misschien bij voorbaat al beter af met de DT's.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Supertje schreef:
Real Epic '89 schreef:Is het niet verstandiger om iets meer door te sparen en een brede maar vooral ook lichtere set uit te zoeken?
Ik begrijp dat t beter zou zijn inderdaad om ook op gewicht te besparen, maar als je moet kiezen waar zou dan de keuze op vallen? Gewicht of breder?
Beide. Je zit nog in een gewichtsklasse waarin je relatief veel winst kunt pakken op beide vlakken. Als ik kijk naar de bandenspanning die je rijd. Ga ik er van uit gaande dat je rond de 75/ 80kg weegt? (Corresponderende met je opgegeven spanning.)

Ik denk dat je een goede wielset kunt bouwen van rond de €400/ 500, die 1600g weegt en ook nog relatief breed is. (25mm intern.)
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Als je met een beperkt budget moet kiezen tussen lichter en smal en hetzelfde gewicht en breed dan zou ik voor breed gaan (zijnde een biker die voor lol i.p.v. prestaties rijdt). Meer grip, meer comfort en meer lol dus!
Gebruikersavatar
Supertje
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 11:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS

Ik weeg 78kg dus dit inderdaad de range die je noemt. Ik ga er nog even over na denken of ik mijn budget kan oprekken want de fun factor is erg belangrijk voor me maar mijn eigen pr's probeer ik ook wel steeds te verbeteren.

Bedankt voor het meedenken!
Sometimes I wonder if my bike
....is thinking about me too
Heisenberg
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 23 september 2015, 10:56

Zwaardere rijder hier. (105 kilo adamskostuum). Ik ben van 19mm naar 25mm (Ryde Edge 25) overgestapt, ik rij met 2.2 inch continentals, breder past niet in het frame.
Ik kan inderdaad merken dat de banden minder snel 'kantelen' en dat ik met lagere druk kan rijden en toch veel grip heb. Daarnaast vind ik het optisch ook mooier.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik ben van 19mm naar 25mm interne breedte gegaan, Ryde Edge 25, en ik rijdt nu ook tubeless en het rijdt zeker comfortabeler vanwege de lagere druk die je kan rijden. Meer grip. Op het gewicht van de hele set ben ik er niet bijzonder op vooruit gegaan. Bijna zelfde gewicht, scheelt niet echt veel. Maar qua rijplezier wel. Mijn soortelijk gewicht is ook rond de 94 kilo. In mijn set zitten wel Acros .54 naven en die zijn niet echt zwaar.
Met jou 78 kilo hoef je niet voor de Edge velgen te gaan, die kunnen tot 120 kilo dacht ik. Dus lichtere velgen kan ook.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Supertje schreef:Ik weeg 78kg dus dit inderdaad de range die je noemt. Ik ga er nog even over na denken of ik mijn budget kan oprekken want de fun factor is erg belangrijk voor me maar mijn eigen pr's probeer ik ook wel steeds te verbeteren.

Bedankt voor het meedenken!
Denk eraan dat meer grip en comfort ook kan leiden tot betere pr's. Dat hangt niet alleen samen met gewicht! Het setje wat jij op het oog hebt is toch 75 gram lichter en breder. Dus heb je op het ene vlak (gewicht) een beetje en op het andere vlak (breed) veel te pakken.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat ligt er weer aan waar je fiets KP, ik ben van 1450gr smal naar 2kg breed gegaan, dat merk je op het vlakke echt wel, bergaf is het weer een heel ander verhaal ;)
Plaats reactie