Velgbreedte en invloed op banden (update op pag. 8)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Eens, maar in jouw geval gaat het om een halve kilo! Dat is wel fors. Als je spreekt over een brede wielset die misschien 250 gram zwaarder is....dan wordt het spannend. En dan is het zeker bepalend waar je rijdt. Bosgrond zal in de regel niet veel opleveren maar zodra het wat losser wordt is breed zeker in het voordeel.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Ik heb hetzelfde verschil in gewicht, mijn 35mm set weegt meer dan 2 kilo terwijl mijn 30mm carbon set maar 1,5 kilo is. Ja, dat is een wereld aan verschil.
Back on topic: ik zal de 2.5 breakout eens meten op de 30mm set t.o.v. de metingen die ik gedaan heb op de 35mm set. Geloof niet dat dat heel veel scheelt. Wordt vervolgd.
Back on topic: ik zal de 2.5 breakout eens meten op de 30mm set t.o.v. de metingen die ik gedaan heb op de 35mm set. Geloof niet dat dat heel veel scheelt. Wordt vervolgd.
Gemeten op Edge 28 / 1,6 bar
Band / Breedte karkas / profiel / hoogte
Schwalbe Racing Ralph 2,25 / 58,5mm / 56,5mm / 53mm
Vittoria Goma 2.4 / 61,2mm / 62,0mm / 57mm
Conti X-king 2.4 protection / 59,6mm / 56mm / 61mm
Band / Breedte karkas / profiel / hoogte
Schwalbe Racing Ralph 2,25 / 58,5mm / 56,5mm / 53mm
Vittoria Goma 2.4 / 61,2mm / 62,0mm / 57mm
Conti X-king 2.4 protection / 59,6mm / 56mm / 61mm
Laatst gewijzigd door RuudRuud op za 27 augustus 2016, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Bekend? http://www.reifenbreiten-datenbank.de" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Dus wat koop ik nu als opvolger van mijn Atmosphere XL velg met 23mm intern.
- DT Swiss 481 a 495gr
- Ryde Edge 28 a 545gr
- FunWorks trailride +30 a 465gr
- Flow EX mk3 a 480 gram
Ik weeg zelf 72kg schoon... en rij op 27,5'' HT met 2.25'' bandjes. Ik zie door de bomen het bos niet meer hoor! Wat zouden jullie kiezen uit het huidige commerciele aanbod?
- DT Swiss 481 a 495gr
- Ryde Edge 28 a 545gr
- FunWorks trailride +30 a 465gr
- Flow EX mk3 a 480 gram
Ik weeg zelf 72kg schoon... en rij op 27,5'' HT met 2.25'' bandjes. Ik zie door de bomen het bos niet meer hoor! Wat zouden jullie kiezen uit het huidige commerciele aanbod?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 750
- Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
Ik moet ook nog een keuze maken. Heb als advies van Brian van bikewheels de dt Swiss 481 en de spank oozy 345 gekregen. Is gebaseerd op mijn gewicht van ruim 100kg. Ryde schijnt wat productie problemen te hebben gehad door het verhuizen van de productie naar het buitenland. Weet niet of dat nog steeds zo is. Mijn Ryde Edge 28 zijn ondertussen alweer een jaartje oud en bevallen zeer goed.
- heideveld
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
- Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem
Ben ook met dezelfde speurtocht bezig en zit sterk te denken aan de BOR XMD333 Wide+ velg.
375g voor een aluminium velg (!) 24.3mm interne breedte
iemand ervaringen met deze velg?
375g voor een aluminium velg (!) 24.3mm interne breedte
iemand ervaringen met deze velg?
HARD, HARDER HARDST
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Geen ervaring maar ik weet wel dat we afdwalen.
Ik spring even in deze discussie. Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier vooral van zwaar/smal naar (iets minder) zwaar/breed is gegaan. Dan geloof ik direct alle voordelen van de brede velg.
Maar zijn er ook (verwende) mensen van een lichte/smalle velg naar een zware maar brede velg gegaan?
Als je normaal een setje van 1550 gram rijdt dan kan ik me niet voorstellen dat je dit niet gaat voelen wanneer je overstapt op een wielset van ruim 1700 gram. Ben dan ook vooral benieuwd hoe dit is bevallen en waarom?
Maar zijn er ook (verwende) mensen van een lichte/smalle velg naar een zware maar brede velg gegaan?
Als je normaal een setje van 1550 gram rijdt dan kan ik me niet voorstellen dat je dit niet gaat voelen wanneer je overstapt op een wielset van ruim 1700 gram. Ben dan ook vooral benieuwd hoe dit is bevallen en waarom?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Natuurlijk voel je een paar honderd grammen meer. Maar ik denk dat dat ondergeschikt is aan het plus aan grip en het extra comfort van een lagere luchtdruk. Dat geeft meer vertrouwen waardoor je sneller kunt/gaat rijden wat dan weer meer plezier geeft en waardoor je die extra grammen voor lief neemt.
Zelf ben ik van 23mm 1865gr naar 35mm en 2065gr gegaan trouwens. Ondertussen wel weer een andere setup trouwens.
Zelf ben ik van 23mm 1865gr naar 35mm en 2065gr gegaan trouwens. Ondertussen wel weer een andere setup trouwens.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die paar gram meer (of minder) went snel, maar extra comfort en grip, dat blijft.
Grootste verschil dat ik merkte (van 19 naar 25, dus niet eens zo'n grote stap) was dat mijn fiets beter spoorde op off-camber in geulen en andere oneffenheden in de lengte richting.
Grootste verschil dat ik merkte (van 19 naar 25, dus niet eens zo'n grote stap) was dat mijn fiets beter spoorde op off-camber in geulen en andere oneffenheden in de lengte richting.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.