Velgbreedte en invloed op banden (update op pag. 8)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Omdat het proberen van het één en ander mijn interesse heeft, wil ik hier af en toe wat overzichten van mijn bevindingen plaatsen. Brede velgen is de laatste tijd helemaal hot, maar waar hebben we het eigenlijk over? 20-25 jaar geleden was de standaard bandenmaat min of meer 26x2.0, zeg maar 50 mm breed, soms nog wel smaller... .. Velgen varieerden van 15 tot pakweg 20 mm binnenmaat (buitenmaat hebben we het niet over, heeft geen invloed op hoe de band op de velg zit en er is geen lijn te trekken tussen de binnen- en buitenmaat) en niemand reed met minder dan 3 bar in zijn banden omdat niet de vering, maar de banden de klappen (doorslaan!) op moesten vangen. Waarom dit voorbeeld? Het gaat een beetje om de verhoudingen. Een band op een mountainbike is rond (in tegenstelling tot 'hoekig' op stads- en racefietsen!!) omdat de band in verhouding tot de velg erg breed is. De band wordt onderop dus naar binnen geknepen. Omdat de zijkant bol is in dat geval, wil de band heel makkelijk vervormen. Dit geeft een stuk comfort, maar in de bochten wil de band verder 'rollen' dan het wiel en zorgt dit voor een vaag gevoel of zelfs verlies aan grip. Dit 'rollen' kun je tegen gaan door de druk in de banden te verhogen. Omdat iedereen toch al met zeer hoge druk rond reed, viel het niemand echt op dat er iets 'mis' was. Maar met de trend naar bredere banden én 29ers, waar je bij beide met lagere druk kunt rijden, werd het wel een probleem. De oplossing is bredere velgen, meer in verhouding met de velg, zoals bij auto's, motorfietsen en omafietsen! Twee plaatjes van de Syntace website voor verduidelijking van het effect en de oplossing door bredere velgen te gebruiken:

AfbeeldingAfbeelding

Notubes was één van de eerste die 6-7 jaar geleden een brede en toch lichte velg ging leveren (Velocity en American Classic verdienen ook wat lof). Want licht en breed gaat niet zo gemakkelijk samen omdat je gewoon meer materiaal nodig hebt. Vijf jaar geleden zag ik al wat logica in bredere velgen - omdat ik ook al een paar jaar fan was van bredere 2.35 banden - en kocht een setje Notubes Flow, 23 mm breed. De voordelen waren voelbaar, maar het was niet het verschil als tussen 26" en de op dat moment zeer snel populair wordende 29". Ik ben er dan ook niet helemaal op ingedoken.

Toen Syntace eind 2011 hun nieuwe wielen toonde was ik meteen helemaal wakker: breed, het moet breder, Syntace heeft gelijk! Met de komst van de Ryde Trace Enduro ben ik meteen aan het experimenteren gegaan (Flow EX, 25 mm had ik al lang, maar een kleine € 1000,- voor een set Syntace wielen waar ik ook mijn Rohloff naaf voor moest omspaken zag ik niet zitten. Inmiddels ook weer andere fietsen er bij...). Waar ligt de grens, hoe breed is breed genoeg of te breed? Daarom vorige maand een setje Velocity Dually aangeschaft. (voor de hoge prijs een belachelijk slecht afgewerkte velg: hobbels en bobbels bij de joint en de insert blokkeert de spaakgaten er naast dusdanig dat ik langere nippels moest gebruiken voor die 2 gaten. Complete afrader in dat opzicht...).

Heb dus nu 3 wielen naast elkaar gezet: Notubes Flow, 23 mm, Ryde Trace Enduro, 29 mm en Velocity Dually, 39 mm. Alle drie in 26" (559 ETRTO) en als referentie band heb ik een Schwalbe Nobby Nic 2.25 genomen. Expres een iets smallere band, omdat ik op zoek ben naar een limiet. De ondergrens is wel duidelijk: tot voor kort reden we regelmatig met 2.4 banden op 17 mm velgen en dat werkte redelijk. Mavic ziet 19 mm nog steeds als bruikbaar voor enduro, maar het is al wel duidelijk dat dat compleet achterhaald is.

De tekening van Syntace geeft het al aan, maar voor de duidelijkheid heb ik (geprobeerd) een foto te maken van het effect wat ik zoek: de zijwand die dus rechter staat. Hieronder de foto van de NN op de Dually, waarbij je duidelijk ziet dat de zijkant verder naar buiten staat dan de noppen:

Afbeelding

Eerst wat meetfeitjes bij 1.5 bar in de band op de drie verschillende wielen:

Flow
breedte karkas: 52 mm
max. breedte noppen: 52,5 mm
hoogte band: 57 mm

Enduro
breedte karkas: 56 mm
max. breedte noppen: 54 mm
hoogte band: 56 mm

Dually
breedte karkas: 58 mm
max. breedte noppen: 54,5 mm
hoogte band: 55 mm

Je ziet dus dat de gehele breedte van de band toeneemt en daarmee meteen de hoogte iets afneemt. Maar wat meer opvalt is dat de noppen alleen bij de 23 mm velg nog buiten het karkas steken en bij de 29 en 39 mm velg al binnen het karkas liggen. Wel valt op dat er tussen 23 en 29 mm een grotere sprong gemaakt wordt dan tussen 29 en 39 mm. En hoewel het maar kleine verschillen zijn, is de uitwerking in de praktijk enorm!!

Wat je daarnaast nog ziet is dat de vorm van het profiel flink verandert - en nu wordt het echt interessant - en dat de band veel 'vierkanter' wordt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

(ik krijg de foto's niet klein (digibeet...), dus ik kan ze niet mooi naast elkaar zetten. Moderator?)

Nu de buitenste noppen dus hoger staan, bijten die eerder in de grond en zou je dus op lossere ondergrond meer grip moeten hebben.

In de praktijk heb ik 2 zaken geprobeerd: de minimale luchtdruk en de grip.

Eerst de luchtdruk. Rijdergewicht met gevulde Camelbak is bijna 95 kg. Meetpunt: het voorwiel. NN heeft standaard karkas, geen SnakeSkin.
Die 1.5 bar voor de meting is voor de Flow te weinig. Op zanderige ondergrond (Schoorl) is het goed te doen, maar bij springen (landen vanaf pakweg 40 cm) merk je al dat de band verdraait en op harde ondergrond (stukken bospad Utrechtse Heuvelrug) geeft de band bij sturen ook geen zuiver gevoel. 1.7 bar is de ondergrens, 1.9 gaf pas een echt het gevoel dat de band de instructies van het wiel volgde op asfalt.
Op de Enduro was 1.3 op zand de ondergrens. Ook bij het landen deed de band niet raar, maar op het bospad gaf 1.4 het betere gevoel. Ook op asfalt was 1.4 voldoende. Daarbij merk je dan wel dat de band vervormt, maar niet dat deze 'rolt'.
Bij de Dually lagen de waarden op respectievelijk 1.2 op zand, 1.3 op bospad en springen en 1.4 voor op straat.

Grip.
Flow. Omdat ik eigenlijk alleen nog maar minimaal 2.35 aan de voorkant heb in het dagelijks leven, viel de beperking van de smallere NN meteen op: de band is erg rond en je moet op zand iets sterker leunen willen de zij-noppen echt grip gaan leveren. Op hardere ondergrond merk je ook dat de band iets eerder 'weg valt' als je de bocht in leunt. Het voordeel is wel dat het Flow voorwiel erg licht stuurt.
Enduro. Het stuurgevoel ligt nu weer op niveau wat ik gewend ben: meteen grip als je iets in de bocht leunt. Maar met een versterkt effect: door de lage druk vervormt de band veel beter over obstakels en heb je om die reden nog eens meer grip. Met als frappant bij-effect dat de fiets in het terrein gewoon lichter lijkt te rollen. Ook op hardere ondergrond stuurt de Enduro nog prima, alleen een fractie zwaarder dan de Flow, maar dit zal vooral met de luchtdruk te maken hebben.
Dually. Op zand merk je eigenlijk geen verschil met de Enduro, alleen dat je nog een fractie beter 'drijft' door los zand door de lagere druk. Maar je moet wel iets meer aan je stuur rukken om precies daarheen te sturen waar je naar toe wilt, de Dually laat zich moeilijker van koers halen. Ook dit is grotendeels de luchtdruk. Maar je merkt dat de buitenste noppen ook echt wat hoger staan en tegenwerken bij sturen. Meer grip leveren ze ten opzichte van de Enduro nauwelijks op. Op harde ondergrond merk je zelfs een negatief effect van de iets hogere noppen. Je rijdt opeens echt op een dunner randje noppen omdat de radius van de band niet meer mooi rond is. Daardoor wil je iets gaan glijden over vervormende noppen. Dit zorgt voor een beetje angstig stuurgevoel.

De stap van Flow naar Enduro is dus vooral voelbaar een heel behoorlijke vooruitgang. Je haalt duidelijk meer uit je banden en je krijgt extra vertrouwen. Van Enduro naar Dually is voor 2.25 op papier een kleiner verschil, maar in de praktijk een stap terug. In sommige opzichten ten opzichte van de Flow is de Dually nog steeds een vooruitgang, maar in andere opzichten gewoon een stap terug. Met een andere band kan dat anders zijn, maar op de Dually klopt de vorm van de band niet meer.

Het effect wat bij de Dually optreed, kan ook met een 2.0 band op de Enduro optreden, dat heb ik nog niet getest. Maar er is dus wel een grens die overschreden kan worden. Nog breder is niet altijd beter.

Ik rijd overigens met een 2.4 NN SnakeSkin met 0.9 bar rond in Schoorl. Op de Enduro. Het kan dus nog veel gekker. En nu ga ik de 2.4 op de Dually leggen, dat zou zomaar eens een optimum kunnen zijn. Hoewel de meetgegevens van hierboven suggereren dat een 35 mm velg (Syntace W40, Ibis carbon...) misschien wel de meest perfecte maat is voor 2.4.

Overigens heb ik ook het idee met een combi Enduro/2.25 sneller te zijn in vrijwel ieder terrein dan met een Crest/2.1. Ja, dat is pakweg 150 gram verschil per wiel. Maar ik kan harder bochten in en uit met de bredere opzet en hoef dus minder te accelereren. En ik ervaar in het terrein minder weerstand (hobbels, steentjes, wortels). Daarbij is het wiel zelfs in 26" uitvoering voelbaar stijver en dus zekerder wat sturen betreft. (ga je minder ervaren als je 75 kg weegt)

Gezien de verschillen die de banden maken ben ik ook erg benieuwd naar de '+' banden (29"+, 26"+, dus de 2.75 of zelfs 3.0). En daar heb je dan dus wel bredere velgen nodig om het maximale uit de banden te halen.

En als de trend naar breder doorzet (waarom niet, het is duidelijk beter), dan zullen fabrikanten waarschijnlijk ook met iets andere banden komen om deze weer de juiste radius te geven. Maar dit is speculatie van mijn kant... .

Vragen? Opmerkingen? Kom maar op!
Laatst gewijzigd door Lars TB op wo 24 februari 2016, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Helmpie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 20 maart 2013, 22:06
Mijn mountainbike: Scott scale 940 2013

Heel mooi verhaal! Ik sluit mijn eigen dan ook hier achteraan.

Heb zelf een 2 maanden geleden een setje hope pro evo 2 met ztr flow ex (29er) velgen gekocht met voor rocket ron 2.25 met snakeskin en achter racing ralph 2.25 met snakeskin.

Ik had de standaard velg onder mijn scott scale 940 (2013)
Een syncross velg met rocket ron 2.0 voor en achter.

In de velgen zelf zit dacht ik een 8 mm verschil in breedte.
Ik rijd zelf 90 % van de tijd in de loonse en drunense duinen.

Ik ervaar zelf vooral dat met rijden er veel meer comfort is en veel makkelijker kan sturen. Grip in de bochten is echt veel meer.
In combinatie met de lagere druk 2.0 kom je ook veel makkelijker door het zachte duinzand.

Hierdoor heb ik ook snel 3 minuten van mijn rondetijd af kunnen snoepen zonder extra inspanningen te hoeven leveren. :D :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Interessant :-q

Extra info: site met gemeten breedtes op div velgen http://www.reifenbreiten-datenbank.de/r ... x2.25.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Puur op basis van gemeten breedte, maakt het dus allemaal niet zo veel uit. Het door jou beschreven effect op druk en grip wordt helemaal buiten beschouwing gelaten en zou wel eens veel belangrijker kunnen zijn bij het kiezen van velgbreedte.

Ik rijdt zelf nu met fatbike band (Knard 26x3.7) op Dually 45 als fat-front wiel. Juist erg smal voor fatbike begrippen, maar ik vind dat beter sturen door het rondere profiel (Knard heeft trouwens geen echte zij noppen)
Dat "scherp sturen" met 2.4 banden op brede velgen, geeft in fatbike breedtes vlgs mij juist veel "zelfstuur" effect op hardere ondergronden.....en dat vond ik persoonlijk niks.
In deze test blijkt dat smallere velgen het op fatbikes het juist wel goed doen op wat minder "softe" ondergronden
http://twentynineinches.com/2014/02/16/ ... al-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder rijdt ik met 19mm inw velgen op 29ers, tubeless rond 1.6 bar met ruim 90kg schoon aan de haak. Op zand nog wel minder tot 1.2-1.3. Gaat wel goed.....maar ik weet ook niet beter :-D (lees: heb nog geen geld aan bredere velgen willen/kunnen/durven uitgeven)

Ik volg ook met belangstelling de bandenontwikkeling tussen 2.4 en 3.8 breedte. 29+ (29x3.0 knard, evt 29x2.75 dirt wizzard) 26+ (Dirt wizzard 26x2.75) en WTB komt nu blijkbaar met 650+ (27.5 x 2.8 )
Er komt straks dus een hele range met wieldiameters, velgbreedtes en bandenbreedtes ter beschikking.......nu nog een frame regelen waar het allemaal in past :-D
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Mooi topic voor de regenachtige zondagmiddag. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Regen? Keiharde zonnestralen hier in het 'zuiden' van het land :)
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Beh. :(
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het mooiste mtb-weer hier......maar "dienst" dus verplicht niet-op-de-fiets :-{
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mooi verhaal het is alleen jammer dat we nog steeds met dezelfde banden rondrijden als twintig jaar geleden. Dan bedoel ik de opbouw van de band niet het profiel. Wat dat betreft is er in de motorfiets wereld en zelfs scooters wel wat veranderd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik lees even mee ;)
Laatst gewijzigd door yo-eddy op zo 27 april 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Mooi verhaal het is alleen jammer dat we nog steeds met dezelfde banden rondrijden als twintig jaar geleden. Dan bedoel ik de opbouw van de band niet het profiel. Wat dat betreft is er in de motorfiets wereld en zelfs scooters wel wat veranderd.
Leuk onderwerp, nou ben ik geen expert op dit gebied maar wat bedoel je met de opbouw van de band?
Andere materialen of de vorm?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Hoogte van de wang en de opbouw van het karkas. Dit kan met een andere vorm van de velg een heel ander rijgedrag geven. De enige echte vernieuwing in twintig jaar is de UST velg geweest en dat is al weer 15 jaar geleden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Moet die wang dan hoger? Of lager??

En de opbouw van het karkas verschilt per band. Dus ook die varieert.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Mooi research werk TS,
Ik ben niet zo thuis in deze materie, maar ik dacht dat Mavic een andere strategie heeft tav de velg breedte.
Ga dit wel volgen.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:Hoogte van de wang en de opbouw van het karkas. Dit kan met een andere vorm van de velg een heel ander rijgedrag geven. De enige echte vernieuwing in twintig jaar is de UST velg geweest en dat is al weer 15 jaar geleden.
Punt is dat dit waarschijnlijk niet echt kon met de smallere velgen. De winst zou te beperkt zijn of de constructies die voordeel op zouden leveren juist onmogelijk.

Ibis roept het nu al bij de introductie van hun 35 mm carbon velg: auto's, motorfietsen (en fatbikes) hebben een verhouding velgbreedte-bandbreedte van 1:1 tot 1:1,3, de band is vrijwel even breed als de velg. Bij fietsen is dit dus nog lang niet het geval.

Schwalbe heeft trouwens wel een nieuw DH karkas geïntroduceerd, waarbij de wangen juist stugger zijn en het loopvlak soepeler. Dit is iets uit de motorwereld.

De nieuwe lichting brede velgen maken veranderingen mogelijk en als we verder willen optimaliseren, dan zullen banden- en velgenfabrikanten waarschijnlijk meer samen moeten gaan werken. Schwalbe en Syntace hebben dus al een project tegen stootlekken lopen, wie weet komt er daarna nog meer uit!

Overigens vind ik de velgen van Notubes een grotere stap vooruit dan de UST standaard. Het goed kijken waar een band nu in de velg ligt levert de Notubes velgen heel wat voordelen op. Een andere ontwikkeling is de 'hookless' Roval velgen, wat ook een eye-opener is, maar wat alleen voor carbon velgen zinnig is. (en wat overigens iedere omafiets met stalen velgen al eeuwen heeft...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Het is een leuk theoretisch verhaal, maar in de praktijk gaat het niet op.

Auto's en motoren is namelijk niet eerlijk vergelijken, daar is de motor de aandrijving, op een mtb ben jij de aandrijving. Als je bij een mtb naar dezelfde velgbreedte gaat als de band, laat ik zeggen een 2.1 bandje, eigenlijk vrij smal tegenwoordig. Dan moet je dus naar een velgbreedte van 53mm, dat wordt simpelweg veel te zwaar, je rotatiegewicht wordt veel te hoog, en je acceleratievermogen wordt nul. Voor een racefiets gaat het wel op, omdat je met smalle bandjes rijdt.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie