trickstuff exzentriker

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Hallo, heeft iemand ervaring met de trickstuff exzentriker? Hoeveel kettingslijtage kan deze opvangen.
Mijn probleem: ik heb een santos scc 03 met rohloff naaf welke een scheurtje in het frame had op de overgang van zitbuis naar bottem bracket. Deze zat aan de aandrijfzijde en heb ik gerepareerd dmv met een 2 componenten lijm een schaaltje van RvS eroverheen te lijmen. Dit ging goed totdat ik laats een nieuw scheurtje zag in de linker kant (non drive side) van het frame. Hier heb ik weinig body om te repareren, dus op zoek naar een andere oplossing.
Nu zit ik er aan te denken om eventueel een 2e hand frame/ fiets met BSA BB aan te schaffen icm deze excentrische as. Maar ik betwijfel of ik hiermee mijn ketting voldoende kan spannen.
De santos is mijn 2e (winter) bike en wil er eigenlijk niet al te veel geld aan kwijt.
Enig idee of dit kan gaan werken of mischien nog andere suggesties?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Werkt niet echt, zonde vh geld.
De driveside komt wel eens los en dan komt je ketting slap te hangen. Bovendien belast het je lagers dan schuin, waardoor je BB flink slijt.

Als je toch een ander frame gaat kopen, ga dan op zoek aar een frame met horizontale patten, verstelbare patten, of een fatsoenlijk excentrisch bottombracket.
Geen half werk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik heb er ook wel eens onderzoek naar gedaan, maar er toch een goede excenter in laten zetten. Je kunt ook excenter bussen voor bb30 krijgen die daarna gewoon een bsa as nemen. Dat is misschien een makkelijk alternatief.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Of deze. Ik heb er geen ervaring mee maar zat te zoeken omdat mijn brackett aan de lage kant is.
https://www.justpedal.nl/en/eccentric/2 ... -24mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar je zal bsa nodig hebben.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Werkt allemaal niet.
Je hebt één blok alu nodig van L naar R, anders gaan de helften onafhankelijk van elkaar bewegen en zijn je lagers toast. (en hangt jenketting weer slap)
Dat rvs stangetje gaat dat niet tegenhouden.
Conclusie: je hebt een frame nodig dat is gemaakt voor een excentrisch BB, niet een excentrisch BB dat is gemaakt voor een normaal frame.
Een frame met sliding dropouts kan ook.

Als je een frame koopt dat specifiek is gemaakt voor een Rohloff naaf, dan is er ook een geschikte manier gebruikt om de ketting te spannen.
De rest zijn lapmiddeltjes, moet je niet willen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Hier was ik zelf al een beetje bang voor, de onderling verdraaiende lagers had ik zelf nog niet aan gedacht.
Verstelbaar achterpad gaat denk ik niet werken ivm de hydraulische velgremmen.
Ik zal er nog is goed over nadenken wat ik met de fiets wil.
Bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Er komt natuurlijk veel kracht op als je op je pedalen staat en een sprongetje maakt bv. Goed om te lezen dat het af te raden is. Dan kan dat ook weer geschrapt worden.
"This species has amused itself to death"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Of gebruik een simpele kettingspanner die rohloff zelf ook verkoopt. Zo'n ramp is dat niet..
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef:Of gebruik een simpele kettingspanner die rohloff zelf ook verkoopt. Zo'n ramp is dat niet..
Dat is wel een ramp! :bier: Rohloff is een bewuste keuze en dat doe je goed of je doet het niet, geen idee of je bij Santos een coulance deal kan maken maar koop anders i.i.g. een Rohloff specifiek frame (liefst gelijk Belt Drive compatible ;) ). Dan is je kabelgeleiding netjes geregeld en ook de "stop" voor je OEM plaatje.
Genoeg goedkoop aanbod van Poison etc tot high end spul van titanium :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, ik kon er niet op komen, maar Poison is het merk dat betaalbare Rohlof frames maakt.
Voor de prijs van zo'n excentrieker heb je al 3/4 vh frame...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Ik heb een soortgelijke oplossing van problem solvers. Ik herken het verschuiven totaal niet, dat spul gaat echt niet zomaar aan de wandel. Wat voor mij wel een probleem is is de kwaliteit van de gebruikte lagers, deze hebben na zo'n 3000km speling en zijn (volgens PS) niet te wisselen... beetje dure hobby zo.

Ik ga binnenkort ombouwen naar 1x11 dus dan mag de BB weg voor een klein prijsje :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

guntherrex schreef: do 8 november 2018, 14:33 Ik heb een soortgelijke oplossing van problem solvers. Ik herken het verschuiven totaal niet, dat spul gaat echt niet zomaar aan de wandel. Wat voor mij wel een probleem is is de kwaliteit van de gebruikte lagers, deze hebben na zo'n 3000km speling en zijn (volgens PS) niet te wisselen...
Zou het heel misschien kunnen zijn dat die lagers zo snel slijten omdat het spul niet 100% recht tov elkaar blijft zitten... ;-)

Vwb gebruiken van een kettingspanner, dat is natuurlijk een mening en geen feit. Vooral als ts niet teveel geld wil uitgeven aan zijn winterfiets kan het best een optie zijn. Beperkt budget + perfectie is meestal geen haalbare combi ;-)

Ik heb ooit zo'n Poison Rohloff frame gehad (in 2008), met een EBB.
Een dik jaar mee gereden, gaf geen problemen mbt kraken of zo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

nee dat heb ik uitgesloten door met een sticketje te controleren of de schalen verdraaien tijdens gebruik, en dat was absoluut niet het geval.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mazzel gehad?
Hoe dan ook, met een beetje geluk scoor je een singlespeed frame voor de prijs van zo'n Excentrieker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

https://www.heli-bikes.com/Fahrradteile ... 0_108.html

Goedkope alu frames uit Duitsland. Ik heb geen ervaring met deze site maar prima frames zo te zien. Intec heeft ook mooie frame (staal) voor niet te veel geld en Rohloff geschikt.
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Plaats reactie