Nieuwe Yari of 2e hands Fox 34 Factory (2016)?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Even ouderwets meningen peilen. :bier:

Voor de opbouw van de Mondraker ben ik onderdelen bij elkaar aan het harken en sta nu voor een keuze..
In de budgettering ben ik uitgegaan van een nieuwe RockShox Yari, Maar nu kom ik voor een vergelijkbare prijs een tweedehands Fox 34 Factory (2016) tegen met volgens verkoper minder dan 500km 'ervaring'. Foto's zien er prima uit, geen zichtbare beschadigingen. En verkoper lijkt redelijk MTB fanaat (vork komt uit een Liteville H3 en er behoren ook o.a. nog een 301 en een Pine Mountain ofzo tot zijn verzameling MTB's) dus lijkt redelijk betrouwbaar. Maar zoals het met tweedehands gaat: geen garantie natuurlijk...

Wat zou jullie keuze zijn en vooral: waarom? :-q
Laatst gewijzigd door Merijn. op di 20 juni 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben zelf erg tevreden met m'n Pike.
Omdat de Yari een uitgeklede Pike/Lyric is, en omdat de Yari nieuw is, zou daar mijn voorkeur naar uit gaan.

Fox heeft de afgelopen jaren wel wat uitglijders gehad, dus puur op onderbuik gevoel staat Fox een puntje achter.
Daar komt dan nog bij dat je op de Fox geen garantie krijgt, want 2e hands (en OEM uit de Liteville ?).

EricB heeft/had een Yari 27.5+ in z'n Norco.
PB hem eens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

2016 Factory is FIT4, dus geen problemen. Echt een fijne vork, heb hem zelf ook. Ik zou daar voor kiezen.
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

De Yari is een goede vork ,zonder problemen,zeer geschikt voor het grovere werk,zit in mijn plus hardtail.Rij nu met een DVO Diamond in mijn plus fully,deze staat toch wel met kop en schouders boven de Yari uit,is natuurlijk ook een stuk prijziger.Met Fox heb ik geen ervaring,gingen vroeger wel vaak lekken.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik ben zelf ook erg tevreden met de Yari!

Ik heb hiervoor een F34 (evolution 2014) gehad, dus niet echt een vergelijk met de F34 Factory FiT4, maar dan doet de Yari het een stuk beter. Met de FiT4 heb ik geen ervaringen.


Wat misschien nog wel uitmaakt, is dat de nieuwe Yari alleen in boost te leveren is. Dat maakt de keuze voor een wielset wellicht wat lastiger, aangezien je frame geen boost is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In je hardtail? Gewoon de Yari.

Wat de FOX beter is, ga je er echt niet uithalen zonder achtervering. Die verschillen zijn klein en alleen op de limiet te vinden. Tenzij je van het kaliber 'Phil Atwill' bent:
https://dirtmountainbike.com/videos/wat ... t-cam.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mark m schreef:Ik ben zelf ook erg tevreden met de Yari!

Ik heb hiervoor een F34 (evolution 2014) gehad, dus niet echt een vergelijk met de F34 Factory FiT4, maar dan doet de Yari het een stuk beter. Met de FiT4 heb ik geen ervaringen.


Wat misschien nog wel uitmaakt, is dat de nieuwe Yari alleen in boost te leveren is. Dat maakt de keuze voor een wielset wellicht wat lastiger, aangezien je frame geen boost is.
Gewoon geen confectie wielset kopen, maar custom ;)
En ik meen dat dit voor z'n Mondraker is, en die is achter ook boost, dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Volgens mij gaat er een 157mm naaf in aan de achterzijde.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Dank zover, altijd goed om wat dingen in perspectief te zien. :-q

Om op een aantal opmerkingen te reageren:
Ja, de vork is bedoelt voor de Mondraker. 27,5+ met achter een 157 naaf. Dus 99% kans dat de wielset custom gaat worden. (tot nu toe alleen Hope en Spank naven in 157 gevonden)
Nee, ik zal de Fox waarschijnlijk nooit op zijn limiet gebruiken. Zelfs de Yari misschien niet... Maar datzelfde geldt denk ik voor de Magura MT5 remmen die nu klaar liggen en het hele frame, want ik zie mezelf niet direct zoals die Phil Atwill naar beneden knallen in een bikepark.
Tweedehands / garantie blijft een dingetje, dus de Fox zou dan voor de zekerheid denk ik wel even voor controle uit elkaar gaan. (Is dat goed zelf te doen?)

Van de 'oude' generatie Fox34 heb ik inderdaad veel negatieve recensies gevonden. De nieuwe generatie (vanaf 2016) heeft dus dat "FiT4" en leentjebuur gespeeld bij de 36 serie en schijnt daarmee wel aan de verwachtingen (van recensenten :roll: ) te voldoen. Ik heb in ieder geval overwegend positieve oordelen gelezen.
Zelf nu een Fox 32 Evolution (120mm) in de Trek en daarvoor een RS Reba (80mm) in de Sensa en beide vorken doen gewoon prima hun ding dus wat dat betreft niet direct een voorkeur voor een merk.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Yari... Gewoon omdat die nieuw is en absoluut een goede vork.
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

mud mate schreef:Yari... Gewoon omdat die nieuw is en absoluut een goede vork.
F34 (FIT4)... Gewoon omdat die net niet nieuw is, maar ook absoluut een goede vork is :winkie:

Er is van beide vorken wat te zeggen, het hangt af van je persoonlijke smaak.
(nieuw is altijd goed toch?)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Nieuw is niet altijd beter.
Jongens, ervaringen met Fox vorken van voor 2016 heeft de beste man niks aan. 'Ze lekten vroeger vaak'. Ik ga ook geen oude reviews van auto's vergelijken als ik een recentere auto wil. Of lees jij Kever reviews om een Golf te kopen?
Ik had on mijn vorige fiets een 2015 CTD vork. Deed ie zijn werk? Ja, geen probleem. Ging wel eens kapot als je las op internet, maar bij mij 0 problemen. Is de nieuwe Fit4 cartridge fijner? Ja, wereld van verschil. Problemen? Geen enkele. Lees op internet ook niets eigenlijk over problemen met Fit4.

Allebei de vorken zullen prima presteren, maar nieuw is niet altijd automatisch beter. Ik zou voor een Pike gaan ipv Yari, of anders de Fox.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Thanks Dennis, inmiddels had ik de keuze gemaakt om de Fox in ieder geval te kopen en die verwacht ik deze week in huis.
Of hij daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor de Mondraker zie ik vanzelf, die is toch voor het eind van het jaar niet klaar.. (en ik ben nog wel eens grillig in mijn ideeën, dus wie weet gaat hij dan toch weer in de bingo :lol: )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt de keus al gemaakt, maar er is nog een voordeeltje aan de Fox: hij is een paar ons lichter dan de Yari. Hij is zelfs duidelijk lichter dan een Pike, mocht je dat belangrijk vinden. En het is absoluut een erg fijne vork, dus als je er geen pech mee krijgt heb je naar mijn idee een prima keuze gemaakt.

Nieuw zijn het twee vorken in een totaal andere prijsklasse, zo'n 34 Factory is behoorlijk wat prijziger dan een Yari. Dus in dit geval zou imo het enige voordeel van de Yari de garantie zijn, met een beetje mazzel heb je die niet nodig ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over een tijdje kan ik wellicht een vergelijking gebaseerd op eigen ervaring maken... De Fox 34 factory had ik al in mijn fully zitten, nu komt er ook een Yari aan voor in de hardtail :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie