Hope remmen, ervaringen tips & tricks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 20:44

Hierbij op verzoek van Luuk een Hope topic waarin ervaringen, goed of slecht gedeelt kunnen worden. Dit naar aanleiding van mijn verzoek tot het geven van info in een ander 'stoppentopic' die we niet willen bevuilen...

Uiteraard zijn tips over onderhoud, installatie en nevenonderdelen ook welkom!

Ik overweeg zelf in de toekomst deze Hope Tech X2 Evo's voor mijn xc mtb:

Afbeelding

Afbeelding
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Die heb ik ook op mijn bike.
Ik ben zeer tevreden over de Hope's vooral de remkracht die ze hebben.
Voor het ontluchten heb je geen dure set van Hope nodig, een simpel slangetje en een potje om de remvloeistof in op te vangen is genoeg :wink:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Heb twee sets Hope remmen, de oude(re) Race X2 en een nieuwe Tech M4/X2 combinatie, beide met 183/160 floating discs. De oude(re) X2's voldeden meer dan prima op de meeste plekken in Nederland maar ik vond ze, ondanks mijn 72kg op een 29-er, net niet genoeg remkracht (en dus vertrouwen) geven in snellere afdalingen (ala Limburg/Ardennen). Remkracht van de nieuwe X2's schijnt wel te zijn verbeterd, maar daarmee geen praktijkervaring. De nieuwe Tech M4 (voor) en X2 (achter) zijn super, ben erg te spreken over het gevoel van de remmen, hele lekkere en goede dosering en grote directe remkracht als je deze nodig hebt. Niet zo licht als de X2 en op het gemiddelde rondje wellicht overkill, maar liever wat meer kracht dan minder. Ander pluspunt is dat alle onderdelen beschikbaar zijn (en doorgaans blijven) zodat je deze (zelf) kunt vervangen als dat nodig is. Vind de remmen ook zeer makkelijk om af te stellen, en heb weinig nauwelijks last van piepen en schuren bij slecht weer. En als laatste.. het zijn gewoon erg degelijke en mooie remmen..

Voor mij voorlopig geen andere remmen meer, ik ben dik tevreden.

Nog wat linkjes.. fwiw

http://www.hopetech.com/webtop/modules/ ... ctorp1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hopetech.com/webtop/modules/ ... ctorp2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Knakker29 op wo 15 mei 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Interessant topic.
Ben zelf ook wel gecharmeerd van Hope remmen...zal er in de toekomst vast nog wel een keer van komen.
Misschien is het ook wel interessant als er wat vergelijkingen komen met andere remmen.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Hope en Shimano XT?
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik ben zelf 95kg en rijd met M4/M4 op de AM 29er en met M4/X2 op de XC 29er. Verschil tussen M4 en X2 is erg merkbaar qua remkracht, maar in beide gevallen meer dan voldoende.

Grote voordeel van Hope voor de Nederlandse XC modder is de grotere afstand tussen blokken en schijven, heb nu in 1 jaar een setje blokjes opgereden vergeleken met 1 setje blokken per maand voor de Avid Elixirs die ik hiervoor had. Verder zijn de Tech hendels super af te stellen op je handen.

Qua remkracht zijn de Hopes ook super, maar ze bijten minder agressief dan andere (aan-uit) remmen. Dat maakt ze voor mij ook doseerbaarder. Qua onderhoud is het ook top, ontluchten doe je met een gewone torx en steeksleutel en een huis-tuin-en-keuken slangetje, niet geen ingewikkelde bleed sets nodig. En werkelijk alle onderdelen en ringetjes van de remmen zijn los te koop mocht je een keer problemen krijgen.

Kortom, ik ben erg tevreden. Maar voor het geld zijn Shimano remmen natuurlijk ook super, no-thrills kwaliteit voor bijna de helft van het geld, eigenlijk niet goed te vergelijken.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ik rijd zelf met de X2's. Voorheen met de Elixer CR's gereden en dan zijn de Hope's echt een verademing! :) Remt vele malen krachtiger, makkelijker doseerbaar, minder snel aanlopen, niet constant moeten ontluchten én, ook niet onbelangrijk, ze zien er echt top uit als je het mij vraagt :-q


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Nu ben ik sowieso wel fan van de producten van Hope, dus had eigenlijk niets anders dan topremmen verwacht!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Moest wel even puzzelen met de plaatsing van de Tech hendels, paste niet lekker in combinatie met mijn XT shifters (..de indicators), uiteindelijk de shifterkapjes eraf moeten "slopen", nu zitten ze mooi op elkaar (en meteen van die lelijke kapjes af :-D ).
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ik vind mijn elixirs fijner remmen dan mijn hope's. Zal wel iets persoonlijks zijn, voordat iedereen gaat reageren dat er dan vast iets fout moet zijn met mijn hope's. Ben paar jaar geleden ook nieuwsgierig geworden door alle goede verhalen, maar moet zeggen dat ik toch eigenlijk wel enigszins teleurgesteld werd door de hoge verwachtingen.
Waarom ik de hope's dan niet prettig vind? Remt te gedoseerd. Ik wil m'n remmen kunnen blokkeren, dat lukt opzich wel, maar kost me te veel kracht in mijn vingers.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Nou goed, daar gaan we dan :P (had specifiek hiervoor een topic gevraagd, omdat het SLX vs Elixir topic wel een beetje uit de hand zou lopen en ik binnen de kortste keren legio Elixir gebruikers met fakkels voor mijn deur zou hebben staan *Hyperbool

Zoals een aantal bikers hier wel weten, heb ik twee sets in huis. De configuraties zijn:
- Hope Tech X2 Braided, 183/183 Floating discs
- Hope Tech X2 EVO braided, 183/160 Floating discs

Merk ik verschillen in beide sets? Toen de Tech EVO uit kwam, was ik behoorlijk sceptisch. "Wat hebben ze er dan aan veranderd?" Ik moest echt goed kijken om de verschillen te zien. Ze zijn er, en dat is met name op technisch gebied. Hope claimt 15% meer remkracht en dat is inderdaad te merken. Of het echt 15% is kan ik natuurlijk niet meten terwijl ik aan het rijden ben, maar er is meer remkracht aanwezig.

Punten van aandacht
De remhendels dusdanig ontworpen dat het een vereiste is dat je de remhendels enkele cm's van het handvat af monteert. Eigenlijk komt het er dan altijd op de volgende setup neer:
Afbeelding

Dus handvat, shifter, remhendel. Bij mij zit de remote er nog tussen, maar dat laat ik even buiten beschouwing (niet bij iedere remote is het handig om hem op deze plek te monteren).

Dan is er nog een opmerking wat betreft compatibiliteit van de floating schijven. In principe gaan fox vorken en floating schijven niet samen, het aluminium hart loopt tegen de remklauw aan, waardoor dit om een praktische reden dus niet past (zie foto). Wil je toch Hope schijven monteren? Monteer dan de Saw schijven, die passen zonder problemen.

Afbeelding

Waarom het dan op mijn Top Fuel wel gaat? Ik heb een Hope naaf, en dan past het wel. De floating disc is in combinatie met een Pro 2 (EVO) naaf is net wat meer richting de flens van de naaf gericht, dus ik heb meer ruimte tussen de remklauw en het aluminium hart van de floating disc.

Remkarakter
Hier kan ik weinig meer aan toevoegen wat betreft de eerdere posts. Het remkarakter is voorspelbaar, heeft een direct drukpunt, hoge dosering met ruim voldoende remkracht. Geen ankers à la Formula R1, maar de power is aanwezig. De remkracht is hoger dan de XTR 970 serie (Trek 8000) die ik parallel gebruikt heb met de X2 Tech op mijn BMC.

Onderhoud
Wat betreft onderhoud kan ik deze remmen in drie woorden omschrijven: Fit and forget.
These brakes are solid. Fact! Van ontluchten is na anderhalf jaar gebruik nog geen sprake van. Sticky pistons kent deze rem niet. Ook de slijtage van remblokken is lager dan andere remmen. Als vergelijkingsmateriaal heb ik de volgende remmen:
- Avid Juicy 5
- Avid Elixir CR
- Shimano XTR 970
- Shimano Deore XT M770
- Formula RX
- Magura Julie HP
- Magura Louise
- Magura Marta

Mijn remblokken hebben nu 1500 km overleefd en ik heb het vermoeden dat ze nog wel 1500 km mee kunnen als het zo door blijft gaan. Dit is met originele remblokken (organisch?).

In het Show your stuff topic van Eiri kwam al naar voren dat hij niet helemaal tevreden was over de remkracht van zijn set Hope Tech M4. Ik herken deze problemen zelf niet, maar wellicht wil hij hier zijn ervaringen hier delen. Hij heeft de pre EVO serie overigens.

@ Myrte, ik neem aan dat je de 'niet' EVO remmen hebt? Mocht je ooit nog eens de behoefte te hebben om de EVO's te testen, doe dat eens. Wellicht voldoen ze nu wel aan je eisen/verwachtingen (zie bovenin mijn post).

Groeten,
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Luuc, op het plaatje zie ik dat je de remhendel nog steeds vrij ver naar buiten lijkt te monteren. ik schuif hem juist nog verder naar binnen en breng de hendel dichter bij het stuur, zodat ik met mijn wijsvinger de hendel kan bedienen. Dan heb ik meer dan voldoende ruimte om shifter en remote controls er tussen te zetten.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Luuc91 schreef: @ Myrte, ik neem aan dat je de 'niet' EVO remmen hebt? Mocht je ooit nog eens de behoefte te hebben om de EVO's te testen, doe dat eens. Wellicht voldoen ze nu wel aan je eisen/verwachtingen (zie bovenin mijn post).

Groeten,
Voor de prijs van 1 paar Hope's kan ik 2 paar Elixirs kopen. Tenzij ik ooit rijk wordt geen Hope's meer voor mij :)
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Ik heb zelf de Race Evo X2 in 180 / 160. Hiervoor o.a. Formula Oro, R1 en XTR Race (recent model) met zelfde schijfdiameters gereden.
R1: meer aan/uit, weinig ruimte tussen blokken (nieuwe versies aangepast), vaak lekkage tpv afdekkapje tegen stuur
XTR race: goed doseerbaar, meer ruimte tussen blokken, goede ergonomie
Race Evo X2: mooi ;-) , goed doseerbaar, eenvoudig onderhoud, ergonomisch.

Alle 3 de remmen ontlopen elkaar vrijwel niet qua absolute remkracht, wel qua doseerbaarheid.
In de bergen met R1 en XTR wel eens oververhit (weg druk...) met X2 nog niet (na 3 vakanties in de alpen). Ik weeg 72 kg.

Voordeel van Hope remmen is tevens onderhoud en beschikbaarheid van alle losse onderdelen.
Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 20:44

michel3vb schreef:Interessant topic.
Ben zelf ook wel gecharmeerd van Hope remmen...zal er in de toekomst vast nog wel een keer van komen.
Misschien is het ook wel interessant als er wat vergelijkingen komen met andere remmen.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Hope en Shimano XT?
Ik heb geen ervaring met Hope, maar wel met de laaste XT's en ben hier erg van gecharmeerd. Het aan/uit gevoel moet je even aan wennen, echter de remkracht is echt van ongekend niveau. Als je achterop je fiets gaat zitten en gewoon stevig knijpt kun je nog een stoppie maken. Lange afdalingen heb ik er niet mee gedaan. Maarrr.... De Hope's zijn gewoon een 9.5 en de XT's zeventje kwa uiterlijk, wat niet onbelangrijk is.... Ik ben er gewoon weg van!

Het onderhoudsvrije karakter wat Luuc omschrijft klinkt ook goed. :-q
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Luuc91 schreef:Nou goed, daar gaan we dan :P (had specifiek hiervoor een topic gevraagd, omdat het SLX vs Elixir topic wel een beetje uit de hand zou lopen en ik binnen de kortste keren legio Elixir gebruikers met fakkels voor mijn deur zou hebben staan *Hyperbool
Ik heb juist af en toe het idee dat hier een don't ask don't tell beleid geldt als je wel tevreden bent over je Avids. :wink:
Stuntman Mike schreef:[De Hope's zijn gewoon een 9.5 en de XT's zeventje kwa uiterlijk, wat niet onbelangrijk is.... Ik ben er gewoon weg van!
Gelukkig mogen smaken verschillen. Ik vind de Tech hendels optisch een mindere ontwikkeling bij Hope. Het is een mooi stukje CNC werk, maar imo eigenlijk gewoon lelijk, ook die geperforeerde hendel. :~ De hendels van de oude Mono/Moto series, die vond ik veel mooier.

Wat mij tegenvalt van Hopes:
- Ik houd van bijtende remmen, die ik bij Hope niet terug vindt.
- Zoals maaf al aangeeft, de prijs van een set Hopes...
- Mijn Elixirs, maar zeker ook de huidige generaties Shimano remmen zijn gewoon goed. (Heb meerdere sets Avids gehad.)

En nee, ik werk niet bij een lbs, krijg niet dagelijks tig sets remmen in handen, maar heb genoeg schijfremervaring met diverse merken om er hier wat over te zeggen.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dat is inderdaad een feit Fanman, over smaak valt niet te twisten. Is de Race hendel dan niet wat voor je?

@ Gertjant
Klopt, de foto's waren net van na de bouw en vertekenen daarbij ook nog een beetje door de remote. De afstand is ongeveer gelijk als bij de foto's van Job. Ben momenteel nog aan het fine-tunen van de fiets dus dikke kans dat de hendels nog verder naar binnen gaan.

@Myrte
Je hoeft ze niet te kopen, als je ze ooit tegenkomt een keertje testen.
Fanman schreef:Ik werk niet bij een lbs, krijg niet dagelijks tig sets remmen in handen, maar heb genoeg schijfremervaring met diverse merken om er hier wat over te zeggen.
Weet het niet zeker, maar het zou zomaar kunnen dat je op mij doelt met deze opmerking. Het grappige is dat een hoop sleutelervaring en reparatie van schijfremsets vaak niet alles over de sets zegt. Ja je weet wat het remkarakter is, wat het drukpunt is, een indicatie van hoe vaak blokken slijten (er zijn nog steeds mensen die remblokken bij de LBS laten vervangen), hoe gevoelig remmen zijn voor sticky pistons en of de sets vaak ontlucht/gerepareerd moeten worden. Maar je hebt geen duidelijk beeld van wat het materiaal heeft doorgemaakt.

Wanneer je zelf verschillende sets in je bezit hebt is het veel makkelijker om remmen met elkaar te vergelijken. Je weet hoeveel kilometers je ermee hebt gemaakt (en in welke omstandigheden). Ook weet je hoe de remmen presteren in verschillende omstandigheden. Dat is wat anders dan wanneer de monteur een rondje rijdt om te testen of de remmen naar wens zijn.

Eigen schijfremervaring van diverse merken? Hele nuttige toevoeging.
Plaats reactie