Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef:Camelbak levert meestal inclusief drinkreservoir, en de kwaliteit daarvan is ook goed.
Osprey meen ik ook, maar bijvoorbeeld Ergon wordt zonder reservoir geleverd dus dan moet je zelf nog wat kopen. Geeft je de keus, maar het totaal valt vaak net wat duurder uit.
Mijn osprey viper 9 kwam inderdaad met 2.5 liter reservoir. Deze bevalt nog erg goed overigens, maar om eerlijk te zijn heb ik geen vergelijkingsmateriaal en ik kan me voorstellen dat deze voor sommige te klein is, voor echt lange trips zou je een grotere moeten pakken.
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Prulleman schreef:
kermit schreef:Camelbak levert meestal inclusief drinkreservoir, en de kwaliteit daarvan is ook goed.
Osprey meen ik ook, maar bijvoorbeeld Ergon wordt zonder reservoir geleverd dus dan moet je zelf nog wat kopen. Geeft je de keus, maar het totaal valt vaak net wat duurder uit.
Mijn osprey viper 9 kwam inderdaad met 2.5 liter reservoir. Deze bevalt nog erg goed overigens, maar om eerlijk te zijn heb ik geen vergelijkingsmateriaal en ik kan me voorstellen dat deze voor sommige te klein is, voor echt lange trips zou je een grotere moeten pakken.
Over hoe lang heb je het dan? Trips tot een uur of 3 prima?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ligt ook aan de temperatuur.
Bij normale fietstemperaturen is 3l voor de meesten voeldoende voor een dagtocht.
Bij zomerse temperaturen moet je vaak halverwege de dag bijtanken.
En de een drinkt meer dan de ander.
Maar met 3l moet je toch wel 3uur kunnen biken, ook als het warm is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bedoelde meer de rest van de rugzak, 2.5 liter water + een bidon met wat extra's erin is wel prima (als je meer nodig hebt, moet je je ook afvragen of je de dag wilt starten met zoveel kg water op je rug..). Als je echter een jasje mee wilt nemen en een hoop eten, gereedschap, spares, verband trommel, ... dan zit is snel vol. Zelf heb ik er standaard wat gereedschap en spares inzitten:
- 1 biba
- wat plakkers
- fiets multitool met bandenlichters en ketting pons
- cheape tang/mes multitool (voor langere trips gooi ik mijn leatherman erin, voor een robustere multitool, maar die zit normaal in mijn andere tas)
- hand pompje
- co2 kopje en 2 patronen
- tiewraps
- wat cash

En dan wat eten voor de langere trips, een dun jasje ofzo zou er nog bij kunnen, als je je handschoenen uit wil kunnen die er ook nog bij en met wat proppen vast nog wel iets. Ik zou niet weten wat IK nog meer mee moet nemen als ik bv in de Ardennen ga fietsen, maar als je de Alpen in gaat, dan wil je misschien meer ruimte voor extra eten, spares, kleding etc.
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Ah check! Nja dat laatste zal voorlopig nog niet gaan gebeuren denk ik, dus ik zou er makkelijk mee weg kunnen komen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is het niet handiger om te beginnen met wat je wilt meenemen, of je daar ueberhaupt een rugzak voor nodig hebt en dan wat de beste oplossing is voor wat er eventueel in een rugzak zou moeten.

Ik heb meerdere rugzakken (o.a. CC10, FR20, ...) maar als het even kan, rijd ik toch het liefste zonder.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus niet drinken dan?

Op mijn frame past niet eens een bidonhouder, maar ik vind het ook helemaal niks, in het terrein drinken uit een bidon. Bovendien, een halve liter heb ik het eerste halfuur al op... :-)
Liever een rugzak(je) dan een bidon, een volgepropt zadeltasje en spullen in shirt- of broekzakken.

Je hebt toch minimaal drinken nodig, een binnenbandje, pomp, tooltje, telefoon en wat geld of pinpas. Maar zo denkt niet iedereen er over, getuige de mensen die ik al op weg geholpen heb omdat ze buiten een bidon en telefoon werkelijk niets mee hadden...

Ik help nog steeds iemand met pech, maar ik ben gestopt met het uitdelen van binnenbanden. Al twee keer gehad dat ik ondanks de belofte contact op te nemen en de binnenband te vergoeden cq terug te brengen niets meer gehoord heb. Dan maar lopen, hoort gewoon bij de leercurve ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef:Is het niet handiger om te beginnen met wat je wilt meenemen, of je daar ueberhaupt een rugzak voor nodig hebt en dan wat de beste oplossing is voor wat er eventueel in een rugzak zou moeten.

Ik heb meerdere rugzakken (o.a. CC10, FR20, ...) maar als het even kan, rijd ik toch het liefste zonder.
Scheelt wel wat en waar je rijdt.
-In een Bikepark bijvoorbeeld heb je de auto dicht in de buurt, en in de achterbak staat dan een krat met reserve/reparatiespul. Verder is er meestal een terras en een shop.
-Een dagtocht in de Ardennen of Alpen is een ander verhaal. Auto staat ver weg, geen shop en uren zonder terras.
-Een snel rondje na het werk is weer een compleet ander scenario. Gaat er iets kapot, dan bel je het thuisfront en die komen je halen.

Je kan dan 2 rugzakken kopen, of 1 die groot genoeg is (maar niet overdrijven) en de inhoud aanpassen.
Lege ruimte in een te grote rugzak weegt bijna niets.
En mijn persoonlijke ervaring is dat kleine rugzakken niet fijn dragen.
De kleinste (en meest onaangename) rugzak die ik heb gehad was een Camelbak Rogue. Die zat overal, behalve op mn rug. Het volle waterreservoir voelde als een dikke salami tussen je schouderbladen, niet fijn dus. Ik kan me voorstellen dat mensen compleet afknappen op een rugzak, als ze met deze hebben gefietst...
De grooste rugzak die ik heb is een Deuter Transalp 30. Die zit meteen het fijnste. Nadeel is dat je kritisch moet inpakken, anders ben je altijd met 30l bagage en 3l water onderweg :roll:
Voor de normale tripjes heb ik al een paar jaar een Deuter Race Lite. 2l water en 6l bagage. Da's genoeg, ook voor de meeste dagtrips.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef:Dus niet drinken dan?
Velen hebben een frame waar wel een bidon op past, of soms zelfs twee.
kermit schreef:Je hebt toch minimaal drinken nodig, een binnenbandje, pomp, tooltje, telefoon en wat geld of pinpas. Maar zo denkt niet iedereen er over, getuige de mensen die ik al op weg geholpen heb omdat ze buiten een bidon en telefoon werkelijk niets mee hadden...

Ik help nog steeds iemand met pech, maar ik ben gestopt met het uitdelen van binnenbanden. Al twee keer gehad dat ik ondanks de belofte contact op te nemen en de binnenband te vergoeden cq terug te brengen niets meer gehoord heb. Dan maar lopen, hoort gewoon bij de leercurve ;-)
Indien je de suggestie wilt wekken dat mensen zonder rugzak niet in staat zouden zijn om een lekke band of andere noodreparaties uit te voeren dan bewijst een half EWS veld in de regel toch het tegendeel.
ThaSingleTrackMastah schreef:Scheelt wel wat en waar je rijdt.
Ontegenzeggelijk... Waarmee je terug bent bij het begin: de 'ideale' rugzak maar zonder het bijbehorende scenario.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

cheeta schreef:
kermit schreef:Je hebt toch minimaal drinken nodig, een binnenbandje, pomp, tooltje, telefoon en wat geld of pinpas. Maar zo denkt niet iedereen er over, getuige de mensen die ik al op weg geholpen heb omdat ze buiten een bidon en telefoon werkelijk niets mee hadden...

Ik help nog steeds iemand met pech, maar ik ben gestopt met het uitdelen van binnenbanden. Al twee keer gehad dat ik ondanks de belofte contact op te nemen en de binnenband te vergoeden cq terug te brengen niets meer gehoord heb. Dan maar lopen, hoort gewoon bij de leercurve ;-)
Indien je de suggestie wilt wekken dat mensen zonder rugzak niet in staat zouden zijn om een lekke band of andere noodreparaties uit te voeren dan bewijst een half EWS veld in de regel toch het tegendeel.
Ik durf zelfs te stellen dat ik zonder een tas op mijn rug genoeg mee kan nemen om een dagtrip te maken, zonder dat ik ergens moet bijvullen :bier:
Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Van alle tassen die ik gehad heb, vind ik de camelbak kudu (de nieuwe) de prettigste. Een "close second" is toch echt een tas van de decathlon. Dan wel de "duurste" 920.
Linkje naar de decathlon tas

Past genoeg in , zo'n decathlon tas!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Ja ik wil er sowieso drinken in hebben zitten. Een bidon heb ik, wat Kermit ook al zegt, in no-time leeg. Daarnaast idd een extra binnenbandje, pompje en wat gereedschap. Met het oog op de toekomst, langere ritten, gaat er zeker eten in en wat extra droge kleding.

Op mijn frame is een bidonhouder niet heel praktisch ook moet ik zeggen.

Ga morgen even naar een shop toe hier in de buurt. Hopen dat ze de Camelbak Skyline LR hebben. Dat lijkt me een mooie tas!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

ThaSingleTrackMastah schreef:De kleinste (en meest onaangename) rugzak die ik heb gehad was een Camelbak Rogue. Die zat overal, behalve op mn rug. Het volle waterreservoir voelde als een dikke salami tussen je schouderbladen, niet fijn dus. Ik kan me voorstellen dat mensen compleet afknappen op een rugzak, als ze met deze hebben gefietst...
Hier rij ik dus al jaren mijn rondjes in NL mee. Gaat prima, sporadisch hangt-ie een keertje in je nek als je een erge steile afdaling induikt (en dat is niet op de officiele routes) vanwege het ontbreken van een heupband. Voor een dagtocht/buitenland gebruik ik een Camelbak MULE NV: door de 'pods' blijftie heerlijk los van je rug.
carbon bike, titanium collarbone...
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Ik wil ook een rugzak aanschaffen. Doel: bij een langere tocht 50+ km niet voor verrassingen komen te staan.
Wat ik meeneem: binnenband, multitool incl bandenlichters, gaspatronen, paar tiewrapjes, kettingtangetje en een missing link. Verder een paar reepjes en gelletjes en water/sportdrank.
Al het gereedschap past zelfs in een 750 ml bidon kom ik achter.

Ik wil het liefst een zo klein mogelijke rugzak mee hiervoor. Iemand ervaring of dit goed gaat met bv een Osprey Viper 3?
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

M@rTinB schreef:Ik wil ook een rugzak aanschaffen. Doel: bij een langere tocht 50+ km niet voor verrassingen komen te staan.
Wat ik meeneem: binnenband, multitool incl bandenlichters, gaspatronen, paar tiewrapjes, kettingtangetje en een missing link. Verder een paar reepjes en gelletjes en water/sportdrank.
Al het gereedschap past zelfs in een 750 ml bidon kom ik achter.

Ik wil het liefst een zo klein mogelijke rugzak mee hiervoor. Iemand ervaring of dit goed gaat met bv een Osprey Viper 3?
Ik heb onlangs deze gekocht. Erg te spreken over. Genoeg water en best wat opbergruimte, en toch een compacte rugzak. Zit stevig en slangetje gaat door lusje voor op de borst. Drinktuitje kan je op slot doen en je moet er in bijten om te drinken, dus gaat er nooit vanzelf uit. Denk dat alle andere rugzakken dat soort dingen ook wel hebben maar deze is wel scherp geprijsd :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

M@rTinB schreef:Ik wil ook een rugzak aanschaffen. Doel: bij een langere tocht 50+ km niet voor verrassingen komen te staan.
Wat ik meeneem: binnenband, multitool incl bandenlichters, gaspatronen, paar tiewrapjes, kettingtangetje en een missing link. Verder een paar reepjes en gelletjes en water/sportdrank.
Al het gereedschap past zelfs in een 750 ml bidon kom ik achter.

Ik wil het liefst een zo klein mogelijke rugzak mee hiervoor. Iemand ervaring of dit goed gaat met bv een Osprey Viper 3?
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en gelukkig voor de viper 9 gekozen, de 3 heeft naast het 2.5l reservoir dus nog maar een halve liter over voor andere zaken, dat is serieus weinig. De 9 (2.5l +6.5) is nog steeds heel erg compact, maar er pas tenminste nog wat bij :)
Plaats reactie