Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

JRS schreef:Twijfel tussen de Osprey Escapist 25 of 30. Koop deze met name voor een meerdaagse Alpentocht. Is de 30 als hij niet helemaal vol is goed in te snoeren bij bijvoorbeeld een weekend in de Eifel waar je wat langere tochten maakt en wat meer materiaal meeneemt dan voor een ritje op de Heuvelrug? Of heb je het idee dat de 25 volstaat. Ben zelf van het motto, liever mee dan om verlegen.
Ik heb vorig jaar een 2daagse trip van 160km gemaakt op de Hermansweg, waarbij mijn 30L tas niet echt vol zat... Is me prima bevallen. Ook had ik hem met de Bart Brentjes Challenge, afgelopen editie op mijn rug zitten met de 110km onder modderige omstandigheden. Werden er uiteindelijk maar 75km. Dat kwam niet door de grote rugtas, maar door mijn bikemaatjes...

Hij bevalt mij goed, en je kan hem inderdaad aansnoeren. Toch oogt een 30L tas wat lomp bij minder vulling, al heb ik daar eigenlijk geen last van... (op de opmerkingen na dan, aangezien ik zelf ook niet zo groot ben). Ik vind hem gewoon onwijs lekker zitten en twijfel of ik toch niet mijn Osprey tas meeneem naar de Alpen i.p.v. mijn nieuw aangeschafte kleinere Topeak tas...

nimbus heeft een kleinere Osprey Escapist tas als het goed is. Maar die is geloof ik kleiner dan 25L. Voor de Eiffel volstaat waarschijnlijk 25L ook wel. En als je in de Alpen niet al je zooi hoeft mee te nemen, zal die 25L ook wel voldoen. Het is dat ik al een 30L tas heb, anders had ik voor mijn komende Alpentrip ook wel een kleinere tas willen hebben. Dit keer hoef ik ook alleen maar mijn dagspullen mee te nemen en niet meer spullen voor de hele week...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb dezelfde ervaring als Suntoro, maar dan met Deuter Transalpine 30 liter.
Een (te) grote rugzak is zelden/nooit een probleem.
Leeg weegt een grote rugzak nauwelijks meer dan een middelgrote.
Maar je kunt veel meer meenemen.
Bij een wedstrijd is dat niet nodig / niet gewenst, maar voor dagtochten of langer is het ideaal.
Ik rij vaak met de halfvolle 30 liter rugzak.
Verder is het mij opgevallen dat halfvolle grote rugzakken veel prettiger dragen dan volgestauwde kleine.

En je vrienden zullen jaloers zijn op alle droge shirts, windstoppers en regenjassen die jij bij je hebt.
En ze zijn blij met al het gereedschap wat er in past.
En jij bent weer blij met de biertjes die je verdient wanneer je hen uit de brand helpt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:En jij bent weer blij met de biertjes die je verdient wanneer je hen uit de brand helpt.
Zit er ook een koelvak in die Deuter? 8)
Work... the eight hours between bicycle rides.
JRS
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck

Heren, jullie bevestigen mijn gedachte. Die volgepropte kleine tassen zijn m.i. geen pretje. Ga nog eens kijken en passen. Vind de Osprey echt vele malen prettiger zitten dan de Deuter. Bedankt voor jullie input!
nadine35
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: di 2 april 2013, 12:34

Ik heb een aantal Deuter rugzakken geprobeerd, ook een damesmodel, maar geen van allen zaten lekker. Zo zie je maar hoe persoonlijk de 'fit' is.

Camelback Mule vond ik prettig maar te prijzig.

Toen een Wildebeast (Perry) tegen het lijf gelopen en die zat wel lekker. Dus nu voor 50 euro een fijn rugzakje van 12L waar ook een drinkzak in kan
Groentje wat betreft biken
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik gebruik zelf een Vertical-8 FRD 8.2, gekocht bij NextBikeParts.
Kon kiezen tussen 2l of 3l drinkzak, heb zelf de 3l.
Zeer fijne tas, voor korte maar ook lange (4a5 uur) ritjes.
Heeft 3 compartimenten, 1 voor de drinkzak (met isolatiemateriaal erin), 1 groot vak met allemaal vakjes en nog een klein compartiment voor bijvoorbeeld je telefoon. Aan de voorkant nog een rekbaar mesh vakje om bijv een regenjasje tussen te stoppen.

Kan voor zon kleine tas echt ontzettend veel in!
En als er juist niet veel in zit, blijft ie nog goed op je rug zitten.
dodojuice1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 26 september 2012, 19:04
Mijn mountainbike: Canyon Yellowstone AL 6.9 2013

Tot nog toe geen, maar ik overweeg wel een Camelbak vanwege het drinken en een opbergvakje voor de telefoon en huissleutel
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Ik heb een Camelbak Asset met een 2 liter drinkzak. Het is meer een downhill/AM rugzak, maar hij bevalt mij prima. Ik kan er genoeg in kwijt.
Laatst gewijzigd door Buchie op di 18 juni 2013, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Ik maak sinds kort gebruik van de Vaude Wizard 18+4 is echt een super tas, zit erg lekker ruimte voor een drinkzak en wat iedereen al zegt: liever een te grote dan een kleine tas
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Onlangs de Osprey Escapist 25 backpack aangeschaft voor langere (meerdaagse) tochten. Heb 'm nog niet echt gebruikt waar 'ie voor bedoelt is, maar ben onder de indruk van de kwaliteit. Gewoon echt een mooie rugzak waar goed over na is gedacht. Ook het waterreservoir is top :-q
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Camelback Mule (niet NV) gekocht/gisteren gekregen voor vaderdag :-D

Gisteren even mee proefgereden - erg lekker geen gedoe meer met bidons...... maar helaas wel met droogmaken etc na het fietsen.....

Lang getwijfeld over het formaat, maar dit is wel de juiste gelukkig... genoeg ruimte voor wat spulletjes (bibas, reparatiesetje etc), wat eten/drinken en een extra laagje!

Het enige wat een beetje wennen was, was het geklots toen de CB wat leger raakte :tong
Gebruikersavatar
Jager
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 15 oktober 2012, 16:52
Mijn mountainbike: is een fiets gemaakt om offroad te rijden, op onverharde wegen of paden.

Op de kop houden en alle lucht eruit zuigen. Ben je van het geklots af.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Kijk dat is een nuttige tip! Bedankt!

Over het schoonmaken/bewaren - heb het volgende gedestilleerd uit alle opmerkingen op de vorige 4 pagina's:
- Zak schoonspoelen/drogen, eens in de zoveel tijd met Steradent/chlooroplossing. Droog bewaren
- Slang schoonspoelen. In de vriezer bewaren
Klopt dit? Of nog betere tips

PS gebruik m alleen voor water. Voor energiedrank (Isostar poeder) blijf ik een bidon gebruiken!
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Tymon schreef:Kijk dat is een nuttige tip! Bedankt!

Over het schoonmaken/bewaren - heb het volgende gedestilleerd uit alle opmerkingen op de vorige 4 pagina's:
- Zak schoonspoelen/drogen, eens in de zoveel tijd met Steradent/chlooroplossing. Droog bewaren
- Slang schoonspoelen. In de vriezer bewaren
Klopt dit? Of nog betere tips

PS gebruik m alleen voor water. Voor energiedrank (Isostar poeder) blijf ik een bidon gebruiken!
Bewaar hem al een paar jaar in de vriezer. Direct na het fietsen uitspoelen, zoveel mogelijk water eruit laten lopen en in de vriezer gooien. Gaat prima. Stinkt niet en er zit geen aanslag in.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voor het drogen prop ik er door de opening altijd een dot papier in, daarna hang ik 'm op tot-ie droog is'(dan kleven de binnenkanten niet aan elkaar). Maar ik gebruik 'm lang niet dagelijks.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie