Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

@Vander; dat is inderdaad een voordelige rugzak. Kwaliteit ook goed?

@Prulleman; als ik max 1,5 liter te drinken mee neem dan zou ik mijn genoemde spulletjes toch zat mee kunnen nemen? Is het niet zoals bij een auto; hoe groter, hoe meer meuk je gaat meezeulen?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Voor zover ik kan zien heeft de viper 9 een extra compartiment (over de hele hoogte van de tas). De 3 heeft alleen 2 kleinere vakjes aan de voorkant (die de 9 ook heeft). Een jasje of een wat langere pomp kan je er dus niet zomaar insteken. Als je het reservoir vak vol gaat proppen, gaat dat wel tenkoste van het draagcomfort en misschien is het ook minder duurzaam voor je reservoir..

Maar je hebt wel gelijk, hoe meer ruimte hoe meer je meeneemt, maar ik vind het wel prettig om wat ruimte over te hebben. Als je echt van plan bent om water + een paar tools en spares mee te nemen en heel beperkt eten en geen kleding, dan moet het met de 3 ook lukken. Echter minder in de 9 stoppen kan makkelijk, meer in de 3 gaat gewoon nooit passen ;)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MacReal schreef: Ik durf zelfs te stellen dat ik zonder een tas op mijn rug genoeg mee kan nemen om een dagtrip te maken, zonder dat ik ergens moet bijvullen :bier:
Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Van alle tassen die ik gehad heb, vind ik de camelbak kudu (de nieuwe) de prettigste. Een "close second" is toch echt een tas van de decathlon. Dan wel de "duurste" 920.
Linkje naar de decathlon tas

Past genoeg in , zo'n decathlon tas!
Deze heb ik sinds een paar weken ook in gebruik, ik mis enkel een mooi plekje om het drinktuitje aan vast te zekeren, waar ik hem ook makkelijk los kan halen. Ik zag een keer bij Seth's Bike Hacks dat hij zo'n badge roller gebruikte om dit makkelijk op te lossen. Hoe doe jij het? Voorlopig stop ik hem onder de band die naar mijn schouder gaat, maar ideaal is het niet. Badge rollers zijn besteld op Ali :bier:

Verder bevalt hij mij ook prima, zit prima, kan veel in en komt ook degelijk over. Vorige Decathlon tasje heb ik nog steeds in gebruik, inmiddels jaar of 5 verder en enkel het drinktuitje vervangen afgelopen maand.
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

M@rTinB schreef:@Vander; dat is inderdaad een voordelige rugzak. Kwaliteit ook goed?
Heb hem nog niet zo lang, en pas 2 keer mee gefietst, maar van wat ik nu kan zeggen is de kwaliteit prima. Lange termijn weet ik dus niet, zal denk ik wel wat minder stevig zijn dan de duurdere merken. En rugventilatie is niet super, dus wel natte rug.
floris500 schreef:
MacReal schreef: Ik durf zelfs te stellen dat ik zonder een tas op mijn rug genoeg mee kan nemen om een dagtrip te maken, zonder dat ik ergens moet bijvullen :bier:
Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Van alle tassen die ik gehad heb, vind ik de camelbak kudu (de nieuwe) de prettigste. Een "close second" is toch echt een tas van de decathlon. Dan wel de "duurste" 920.
Linkje naar de decathlon tas
Past genoeg in , zo'n decathlon tas!
Deze heb ik sinds een paar weken ook in gebruik, ik mis enkel een mooi plekje om het drinktuitje aan vast te zekeren, waar ik hem ook makkelijk los kan halen. Ik zag een keer bij Seth's Bike Hacks dat hij zo'n badge roller gebruikte om dit makkelijk op te lossen. Hoe doe jij het? Voorlopig stop ik hem onder de band die naar mijn schouder gaat, maar ideaal is het niet. Badge rollers zijn besteld op Ali :bier:

Verder bevalt hij mij ook prima, zit prima, kan veel in en komt ook degelijk over. Vorige Decathlon tasje heb ik nog steeds in gebruik, inmiddels jaar of 5 verder en enkel het drinktuitje vervangen afgelopen maand.
Bedoel je nu dat je de tas van Decathlon hebt? Want op deze foto zit ie in het 'houdertje' op die borststrap. Daar blijft ie prima zitten. Soms wilt ie een heel klein stukje omhoog schuiven maar kwestie van ff terugduwen :p
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn losse magneetclipjes te koop, magneetje wat je om de slang kunt doen en een "plaatje" wat je om een van de bandjes van de rugzak kunt doen (borstband is het makkelijkst). Ik heb zo'n ding maar geen idee meer waar ik die vandaan heb en wat het merk is...

Die Decathlon 520 tas heb ik dus ook gehad, ooit voor 12,95 uit een aanbieding meegegrist. De kwaliteit van de afwerking is best goed, maar het draagcomfort kan echt niet tippen aan een "a-merk" rugzak. Ik heb -als kleine rugzak- nu een Deuter Race in gebruik en die draagt een stuk prettiger. Wel wat duurder ja, maar als je jarenlang elke rit een rugzak draagt, wat is dan een paar tientjes meer...

Afbeelding

Vergelijk dit rugpand even met dat van die Decathlon tas...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat hebben Osprey tassen standaard (een magneetje om de slang op zijn plek te houden en heel makkelijk te kunnen pakken en terugplaatsen)
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

kermit schreef:Er zijn losse magneetclipjes te koop, magneetje wat je om de slang kunt doen en een "plaatje" wat je om een van de bandjes van de rugzak kunt doen (borstband is het makkelijkst). Ik heb zo'n ding maar geen idee meer waar ik die vandaan heb en wat het merk is...

Die Decathlon 520 tas heb ik dus ook gehad, ooit voor 12,95 uit een aanbieding meegegrist. De kwaliteit van de afwerking is best goed, maar het draagcomfort kan echt niet tippen aan een "a-merk" rugzak. Ik heb -als kleine rugzak- nu een Deuter Race in gebruik en die draagt een stuk prettiger. Wel wat duurder ja, maar als je jarenlang elke rit een rugzak draagt, wat is dan een paar tientjes meer...

-knip-

Vergelijk dit rugpand even met dat van die Decathlon tas...
-knip-
Ik had nog nooit met een rugzak op de mountainbike gezeten en wilde dat eens uitproberen. Voor het geval ik het helemaal niks vond en dus met een dure rugzak zat, heb ik de goedkope Decathlon-variant gehaald. Ga in de toekomst ook zeker voor een duurder en beter exemplaar, want ben het zeker met je eens dat een goede, stevige en ademende rugzak wel wat waard is :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ergon BA3. Nog nooit zo’n prettige rugzak gehad!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Kapitein Iglo schreef:Ergon BA3. Nog nooit zo’n prettige rugzak gehad!
Dat geloof ik ook wel. Maar deze lijkt me voor mijn doeleinden te groot. Wil m zo klein mogelijk houden. Hij zal er wel niet in een kleinere maat zijn?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

M@rTinB schreef:
Dat geloof ik ook wel. Maar deze lijkt me voor mijn doeleinden te groot. Wil m zo klein mogelijk houden. Hij zal er wel niet in een kleinere maat zijn?
Kleiner zijn ze er, maar je kunt ook nog kijken naar de BE serie van Ergon.

Ik heb de BE2 en om Kapitein Iglo te quoten:
Kapitein Iglo schreef:Nog nooit zo’n prettige rugzak gehad!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mbt de Viper 9:
De 13 is bijna hetzelfde qua afmetingen (1cm breder) en kost hetzelfde als de 9 bij Bigtree (waar ik de mijne ook vandaan heb). In een grotere pack hoef je niet vol te stoppen maar je kan je meer meenemen indien gewenst. Extra ruimte erbij toveren gaat helaas niet.

En nee, er zit bij mij altijd een standaard setje in en meestal neem ik ook maar meestal 1,5l drinken mee. Dus afhankelijk van het weer, de tocht en omstandigheden kan ik er altijd nog een windbreaker, regenjas, buitenband en/of een volle dag proviand inproppen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Vander schreef:
floris500 schreef:
Deze heb ik sinds een paar weken ook in gebruik, ik mis enkel een mooi plekje om het drinktuitje aan vast te zekeren, waar ik hem ook makkelijk los kan halen. Ik zag een keer bij Seth's Bike Hacks dat hij zo'n badge roller gebruikte om dit makkelijk op te lossen. Hoe doe jij het? Voorlopig stop ik hem onder de band die naar mijn schouder gaat, maar ideaal is het niet. Badge rollers zijn besteld op Ali :bier:

Verder bevalt hij mij ook prima, zit prima, kan veel in en komt ook degelijk over. Vorige Decathlon tasje heb ik nog steeds in gebruik, inmiddels jaar of 5 verder en enkel het drinktuitje vervangen afgelopen maand.
Bedoel je nu dat je de tas van Decathlon hebt? Want op deze foto zit ie in het 'houdertje' op die borststrap. Daar blijft ie prima zitten. Soms wilt ie een heel klein stukje omhoog schuiven maar kwestie van ff terugduwen :p
Ik heb inderdaad de tas van Decathlon, maar ik had MacReal gequote dus jouw afbeelding is een andere tas. Die van mij zie je ook wel op de site dat ze het tuitje ergens achter haken, maar even makkelijk/snel loshalen om wat te drinken terwijl je rijd wens ik je succes mee :)
kermit schreef:Er zijn losse magneetclipjes te koop, magneetje wat je om de slang kunt doen en een "plaatje" wat je om een van de bandjes van de rugzak kunt doen (borstband is het makkelijkst). Ik heb zo'n ding maar geen idee meer waar ik die vandaan heb en wat het merk is...
Dat is ook makkelijk inderdaad, maargoed nu is gewoon zo'n badge roller voor 20 cent naar me onderweg.. Worth a shot :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

floris500 schreef:
MacReal schreef: Ik durf zelfs te stellen dat ik zonder een tas op mijn rug genoeg mee kan nemen om een dagtrip te maken, zonder dat ik ergens moet bijvullen :bier:
Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Van alle tassen die ik gehad heb, vind ik de camelbak kudu (de nieuwe) de prettigste. Een "close second" is toch echt een tas van de decathlon. Dan wel de "duurste" 920.
Linkje naar de decathlon tas

Past genoeg in , zo'n decathlon tas!
Deze heb ik sinds een paar weken ook in gebruik, ik mis enkel een mooi plekje om het drinktuitje aan vast te zekeren, waar ik hem ook makkelijk los kan halen. Ik zag een keer bij Seth's Bike Hacks dat hij zo'n badge roller gebruikte om dit makkelijk op te lossen. Hoe doe jij het? Voorlopig stop ik hem onder de band die naar mijn schouder gaat, maar ideaal is het niet. Badge rollers zijn besteld op Ali :bier:

Verder bevalt hij mij ook prima, zit prima, kan veel in en komt ook degelijk over. Vorige Decathlon tasje heb ik nog steeds in gebruik, inmiddels jaar of 5 verder en enkel het drinktuitje vervangen afgelopen maand.
Inmiddels heb ik een kudu (camelbak) in gebruik vanwege de rugprotector.

Ik had van camelbak een magneet clipje, maar zo'n badge roller heb ik bij verschillende clubgenoten al heel goed zien werken.

De drinkzak van m'n decathlon zak gebruik ik trouwens wel nog steeds, voor in m'n protectie vest.
(hieronder ben ik de linker)
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Iemand ook ervaring met de zakken van Leatt? Zien er ook erg degelijk uit, ken ze verder niet...

http://www.wiggle.nl/leatt-hydration-db ... eem-rugzak" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wiggle.nl/leatt-hydration-db ... eem-rugzak" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Prulleman schreef:Voor zover ik kan zien heeft de viper 9 een extra compartiment (over de hele hoogte van de tas)...
De Viper 9 heeft inderdaad 2 grote vakken en 1 kleiner vak (met daarin 2 kleine vakjes). Aan de buitenkant links en rechts nog 2 steekvakken. Ook zit op 1 schouderband nog een klein zakje voor een reepje oid. Bovenop zit nog een klein vakje met zachte padding voor je telefoon.
In het grote vak past een 3l reservoir (die je erbij krijgt), in het tweede grote vak heb ik wat tools en biba's.
Verder nog wat handigheidjes zoals een 'klem' waar je je helm aan kan vastmaken en een magneetje aan de drinkslang zodat deze netjes op je borst blijft zitten. Al een paar jaar in gebruik; ideaal ding.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie