Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Sindskort een Camelbak Mule NV. Bevalt erg goed. Ik merk nauwelijks dat ik hem om heb, zelfs als het water maximaal gevuld is en ik nog de nodige spullen erin heb gestopt. Ook erg blij met de vele zakjes.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ik gebruik de camelbak fourteener.
Op de eerste plaats om lekker veel water mee te kunnen nemen.
Daarnaast gaat er standaard een fleecejack in, mijn pomp, telefoon, wat gereedschap en reserveband.

Het gevolg is dat ik bij korte ritjes, van een uurtje of minder, de rugzak thuis laat..

Bij langere ritten is er dan ook nog plek voor wat eten, of verlichting enz.
Ikzelf ben vooral van de grote watervoorraad gecharmeerd, met de temperaturen van de afgelopen dagen drink je al snel 2 liter of meer op een paar uur.
Zie dat maar met bidons voor elkaar te krijgen..

Ook het feit dat je dat water via een slangetje altijd bij de hand hebt vind ik erg fijn.
Tip koop een mil-grade waterzak, betere kwaliteit, dopje op je drinktuitje en net zo duur als de standaard zakken..


Het is er niet voor gemaakt maar zo'n rugzak beschermt ook nog eens je rug bij een val, moet je natuurlijk geen scherpe of puntige zaken erin stoppen...

Deze rugzak heeft ook nog hele goede ventilatie, dat is met dit weer nog een absoluut pluspunt.
Hij draagt ook nog eens fijn omdat de lengte groot genoeg is en zo dus op heupgordel kan rusten, dit is bij veel kleine rugzakken vaak een probleem, passen dus voordat je koopt.
Al is het dragen op de fiets minder van belang, door je houding ligt de rugzak vanzelf op je rug, de lengte is wel van belang omdat bij een te korte rugzak je heupgordel dan ergens hoog op je maag of zelfs bij je ribben uit komt, dit is niet fijn ademhalen en dus gaat de heupgordel dan losser en zweeft de rugzak over je rug en dat is weer niet fijn.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Voor de kleine ritten in Nederland een Dakine waar een camelbak inpast en nog het één en ander aan pompjes, bandjes en gereedschap.
Voor de lange alpenritten heb ik de EVOC fr Enduro blackline. 16 liter inhoud, enorm goed af te stellen, zelfs volgeladen voel je nog nauwelijks dat hij op je rug zit, erg stabiel.
De camelbak past er gewoon in, zit ook een doorvoer voor de slang achterin.
De extra ingebouwde rugbescherming was mede een reden om deze tas te kopen. Niet de goedkoopste, maar wel erg goed.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Na een Camelbak Mule en een Deuter heb ik sinds vorig jaar een Shimano Unzen 6.
Fijnste rugzak so far. Past voldoende in voor lange ritten.
Het grootste voordeel vind ik de sluiting aan de voorkant. Deze is duidelijk anders dan hoe Camelbak en Deuter het doen, en voelt zeer prettig.
lost_traveller
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon SL 2005

Ik gebruikte tot sinds kort alleen de CamelBak Lobo (uit 2006) en ik heb nu de CamelBak KUDU 18 erbij voor de lange tochten (o.a. in buitenland). Beide bevallen erg goed.
Lobo: licht, compact, bergruimte voor essentiële zaken. Met de Lobo heb ik ook lange tochten gereden maar de zak bood te weinig plaats om alles mee te nemen wat ik eigenlijk mee wilde nemen.
KUDU 18: zwaar (o.a. door verwijderbare rug protectie) maar veel ruimte voor een complete dag fietsen (tools, reserve onderdelen, voedsel, protectie zoals knie/elleboog beschermers, in de zak (past makkelijk) of eraan gesnoerd).
Zeer comfortabel ook bij hoge temperaturen (30+, maakt een rugzak dan nog verschil? :lol: )
Als je niet veel meeneemt is de KUDU compact te maken (als je het mij vraag en twijfelt tussen de 12l en 18l variant, neem de 18l) en daarom voor mij zelfs regelmatig vervanger van de Lobo.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Paar verschillende rugtassen allemaal bij de decathlon vandaan, vooral quechua en twee kalenji (eigenlijk voor traillopen maar dat boeit dus ook niets). Waarschijnlijk voor dezelfde prijs allemaal als waarvoor je 1 van de dure bovengenoemde tassen hebt :P
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Bij Decathlon BE is nu de Btwin 520 waterrugzak in de aanbieding voor 12,99€ (louter in het donkerblauw, typische Decathlon-tic): totale inhoud 6 liter, waterzak 2 liter. 3 vakken, waarvan de middelste ingericht is met allerlei kleine vakjes bestemd voor multitool, verlichting, fietspomp e.d.
¯\_(ツ)_/¯
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Hebben jullie geen last van een zweetrug als je met een rugzak fietst ? Altijd als ik met een rugzak fiets is m'n rug nat , daarom heb ik een flinke zadeltas om gereedschad enz in te doen , is veel fijner.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Eerlijk gezegd heb ik ook zonder rugzak al een zweetrug...
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik rijdt bij langere toertochten, op vakantie in het buiteland en in de winter (geen modder in je vanwege vieze bidons) rond met een Deuter Hydro 2.0 (oud model).
2 liter drinken mee. Kleine vakje bovenop voor telefoon, pasje en geld.
"Groter vak" voor peperkoek/banaan, extra gereedschap/co2/binnenband/smeermiddel of regenjack.

De rugbescherming/ventilatiemogelijkheid is lekker stevig(soort tempex-achtigspul) en blijft goed in vorm, waardoor de rugzak niet op je rug plakt en mijn rug minder nat wordt. Want nat worden doet ie toch wel.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Evoc FR Trail op het moment dat ofwel:
a) een rugwervelbeschermer vereist/gewenst is en er te veel mee moet om aan het frame te tapen,
b) er behoorlijk wat ruimte benodigd is.

Evoc CC-10 voor de momenten dat:
a) er geen reden is om de FR Trail mee te pakken,
b) er wel meer mee moet dan in broekzakken en aan een fiets is kwijt te raken.

Zadeltasje gebruik ik niet, bevestiging is niet geweldig met een dropper.
(zit wel een binnenband onder het zadel gestrapt)

Moet wel zeggen dat ik er een beetje van aan het terug komen ben om altijd met rugzak te rijden, als het kan probeer ik het te vermijden. Zonder rijdt qua bewegingsvrijheid toch fijner en biedt wat voordelen als het dicht bebost is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Hier de Camelbak Mule NV in gebruik , met de "kuch" Racer, gebruik ik hem vaak wel, eten erin , reserve banden, wat gereedschap en ander dingen, en voor de inhoud qwa water , voor de MTB gebruik ik hem eigelijk sporadisch(≥45km) , vindt het niet zo prettig fietsen met iets op mijn rug , idee is dat de bewegingsvrijheid wordt belemmerd.
Op de tochten van 45Km MTB en meer neem ik hem wel mee, eten/ repen/band/gereedschap/pompje/ect.
Dan is de mule voor mij perfekt , echter blijf ik het niet echt prettig vinden een tas op je rug, netzoals zadeltasje of sleutelbidons ,of externe pompjes(meer noodzaak) .. bah .....:-)
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ortovox Powder Rider 18.

Eigenlijk heb ik 'm om mee te skiën, maar ik draag 'm weleens op de fiets en daarvoor voldoet-ie ook prima.
Vorsprung durch Pedantik.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Vorig week in Ischgl de Camelbak Mule nv weer gebruikt. Hier fiets ik altijd met de Lobo. Viel me op dat de Mule "steviger" zit en veel minder beweegt.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik heb pas geleden een POC VPD 2.0 Spine pack 25 gekocht. Nog niet gebruikt, maar dat gaat over 2 weken gebeuren als ik op de gravel bike de Vennbahn ga fietsen (en retour). Ik wil deze ook gebruiken voor de langere dagtochten op de MTB. De indeling is overzichtelijk en het voelt allemaal erg degelijk. De rugprotector is een stukje extra veiligheid voor de ruigere tochten.
Voor mijn vrouw die meefietst een Deuter Trans Alpine 25 gekocht. Ook deze nog niet gebruikt, maar ook deze voelt heel degelijk.
Verder heb ik al sinds 2006 een Camelbak Mule in gebruik...nog de eerste waterzak, en de rugzak is niet kapot te krijgen. Af en toe in de wasmachine om 'm schoon te krijgen.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Plaats reactie