Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, altijd een tikje ruimer nemen dan je denkt nodig te hebben.
Als je ruimte over hebt trek je dat strak met de compressieriempjes en heb je er geen last van. Een klein volgepropt rugzakje staat bol op het rugpand en draagt dan niet prettig meer.

Qua draagcomfort is Ergon ook wat mij het beste bevalt, maar Deuter maakt ook echt goed doordacht en afgewerkt spul. En zo zullen er meer zijn, ik ken niet elk merk uit eigen ervaring (wie wel ;-)).

Zeker bij een grotere rugzak mag de heupband best breed zijn, dan kun je het gewicht op je heupen laten rusten en niet teveel aan je schouders laten hangen. Zal bij een klein rugzakje wat minder belangrijk zijn, hoewel drie liter water ook al drie kilo betekent en dan komt er het gewicht van de andere spullen en de rugzak zelf nog bij.

De pasvorm is uiteraard erg belangrijk als de boel niet (teveel) moet bewegen op je rug. In die zin zou je een rugzak het best ook kunnen passen voor aankoop. En experimenteer wat met de afstelling, dat kan behoorlijk verschil maken in het draagcomfort.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

ThaSingleTrackMastah schreef:Over de Rogue, dat is wel de meest oncomfortabele onhandige onstabiele rugzak die ik ooit heb gehad.
Ik kan me voorstellen dat je meteen afhaakt als dit je eerste rugzak is.
Gelukkig is er meer te koop.

Drpaul meent dat zn Rogue alle kanten op gaat omdat er geen heupband aan zit.
Dat is slechts gedeeltelijk waar.
Bij andere rugzakken vergeet ik de heupband wel eens vast te maken.
9 vd 10 keer ontdek ik dat pas als ik de rugzak weer af doe.
Tja, als ik een jump maak en dat ding vliegt aan de onderkant omhoog, ook al zit de borstband strak, dan kan het niet anders zijn....

Ik ga in ieder geval eens kijken voor de Ergon. Klinkt goed, kan qua budget net. Dank voor de hulp!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Nog even aanvullend voor de Ergon BE3: de promotion versie is er alleen nog maar in Small, volgens de opgave voor tot 1,75 lichaamslengte. Ik ben 1,78; kan ik er vanuit gaan dat de S dan ook echt te klein / kort is, en dus voor de Large moet gaan??
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ja daar moet je wel vanuit gaan.

Bij Bikester hebben ze nog een rode.
https://m.bikester.nl/ergon-be3-enduro- ... 76875.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dan is de gewone versie bij Bike discount toch goedkoper :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MacReal schreef:Dan is de gewone versie bij Bike discount toch goedkoper :bier:
Oh, ik dacht dat ze alleen maar S-jes hadden.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

De blauwe BE3 (gewone, niet promotion) is besteld!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Heb zelf de zwarte BE2 (helaas met de fluo gele straps, want die was toen 60'ish euro goedkoper dan die met zwarte straps), en vind het tot dusver een prima rugzak! Maar wanneer ik wat langere ritten ga doen in wat uitgestorvener terrein (buitenland dus) zal ik denk ik toch een wat ruimere meenemen. (ook ruimer dan de BE3).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

BA-3 hier. Nu een aantal Enduro actige ritjes verder en ik kan zeggen: top! Ruimte zat voor een extra jasje (uit) en superstabiel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Hier momenteel ook een Camelbak Roque. Eigenlijk al vanaf dag één niet tevreden over de pasvorm, maar wel over het gemak van een water-bladder op je rug. Dus maar met de min-punten leren leven. Echter ben ik nu opzoek naar iets anders, groters. Ik wil een grotere inhoud tas, ongeveer 10 a 13 ltr, om ook eens wat langer van huis af te kunnen zijn.

Mijn oog is gevallen op een Vaude Cluster 10+3. De reden dat ik gecharmeerd ben van de Vaude Cluster, is de gaas-rug (ventilatie) en de heupbanden (welke dus ontbreken bij de roque). Er kan een bladder in van 2ltr, wat voor mij voldoende capaciteit is. De tas is erg licht van gewicht en ziet er (de zwarte uitvoering) mooi uit.

Nu heb ik niet de hele markt uitgeplozen opzoek naar een nieuwe tas. Zijn hier wellicht nog ervaringen van mensen die mij anders kunnen laten denken? Voorwaarden zijn de afmetingen/inhoud, gaas-rug en de heupbanden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik had bike bikester de osprey viper en een ultralichte vaude besteld maar die vaude zat niet meer te hachelen als er water in zat omdat hij niks ondersteunde. Vaude over het algemeen supergoed maar soms slaan ze door met lightweight.

Sowieso is een tas passen altijd het best. Ben nog nooit tebreden geweest over een tas op basis van reviews. Elke rug is anders. Eerst zelf mijn Rogue vervangen voor een veel grotere Evoc. Toen merkte ik dat ik niet met een tas van 15 liter kan rijden en dat Evoc te brede heupbanden maakt voor mij. Ik blijk het flimsy lintje van de Osprey Viper heel fijn te vinden.

Gelukkig is de evoc fijn met snowboarden.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Osprey viper :-q :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat geeft maar weer aan dat het als met zoveel dingen iets heel persoonlijks is.
Met een smal heupbandje kun je het gewicht lang niet zo goed op je heupen brengen als met een brede. Dus dan hangt het echt aan je schouders en vaak drukt het dan ook nog op je onderrug.

Voor mij betekent dat gegarandeerd last krijgen, ik moet echt een rugzak waar je de last op de heupen kunt dragen. Bij (grote) wandelrugzakken is dat ook de enige manier om klachtenvrij veel gewicht te kunnen dragen.

Als je geen gevoelige rug hebt en het gaat om een klein rugzakje zal het allemaal wel meevallen, maar een volle rugzak voor een dagtocht in de bergen gaat al heel snel over de 5kg (3 liter vocht, 1kg rugzak en dan de spullen nog).

Alleen een brede heupriem zegt trouwens nog niet alles, dan kan er nog steeds verschil in draagcomfort zijn. Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe weinig rugzakken instelbaar zijn qua maat (ruglengte), alsof een en dezelfde rugzak automatisch goed zal passen bij iemand van 1.70m en iemand van 1.95m...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
uphillsucks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:21
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy LT

Ik gebruik al een paar jaar een EVOC Enduro FR van 16 liter.
super rugzak, kan veel in en heeft redelijk wat verschillende vakken.
heel handig te bereiken gereedschapsvak.
Kan verbazingwekkend veel zooi in als het moet en als het niet moet trek je de riempjes aan.
Blijft goed op je rug zitten, ook tijdens de bumpy rides.
3 liter drinkzak erin en knallen maar.
Plaats reactie