Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

doezel schreef:
bouwpakket schreef:...
In het begin zat hij er niet standaard in (nog beetje weight weenie trekjes), maar de laatste 1,5-2 jaar permanent

Zoals die dingen gaan....

Mijn Evil is ook alleen maar zwaarder geworden met stalen tandwielen en een 200mm dropper. Dat kunnen carbon-wielen niet compenseren :tong
Het gaat bij mij nog wel in kleine stapjes. Gisteren op een bike gereden met Minion DHF eronder (bijna 1.3kg schoon aan de haak). Dat verschil bergop kon ik wel goed merken vergeleken met de flutbandjes waar ik normaal mee rijd (ThuBu, RoRo,NoNi).

Maar on topic, dropper is gewoon een topuitvinding
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb ook een specialuzed epic comp uit 2017. En wil ook een dropper, just for the fun of it.

Mijn lbs heeft de Kindshock Eten in huis. Een dropper met handel onder het zadel. Dit lijkt voor mij de enige optie omdat ik intern geen kabel kwijt kan en extern heb ik geen mogelijkheid om de kabel vast te maken, tenzij ik m met tiewraps of iets dergelijks direct aan mijn bovenste buis vast maak.

Iemand ervaring met zo'n dropper met bediening onder het zadel/direct aan de post?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt m niet onder het rijden bedienen.
In de situaties waar je een dropper nodig hebt, kan je maar zelden een hand vh stuur halen om het hendeltje onder je zadel te bedienen.
Je kunt dus niet doorrijden en in die zin is het meer marginaal beter dan een Qr op je zadelpenklem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Voordeel is dat je niet van de fiets hoeft. :D
Was benieuwd of iemand ooit zo'n dropper zelf heeft gehad. En mij kan voorzien van gebruikerservaring.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

deefdeef schreef:Ik heb ook een specialuzed epic comp uit 2017. En wil ook een dropper, just for the fun of it.

Mijn lbs heeft de Kindshock Eten in huis. Een dropper met handel onder het zadel. Dit lijkt voor mij de enige optie omdat ik intern geen kabel kwijt kan en extern heb ik geen mogelijkheid om de kabel vast te maken, tenzij ik m met tiewraps of iets dergelijks direct aan mijn bovenste buis vast maak.

Iemand ervaring met zo'n dropper met bediening onder het zadel/direct aan de post?
Ik denk aan de magura dropper post met wireless remote beter optie gaat zijn
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar die is er waarschijnlijk niet in 27.2mm ;-)

Ik heb ervaring met droppers zonder remote, en met.
Met remote heeft zwaar de voorkeur, maar ook een dropper zonder remote is al een stapje vooruit tov een vaste pen (in serieus terrein).

Alleen ga je de dropper veel vaker (en effectiever) gebruiken als je een remotebediening hebt. Ik ben er zo aan gewend dat ik hem op vrijwel elke rit gebruik, zelfs op de niet erg heftige lokale rondjes. Dat zul je niet doen met een dropper met hendel onder het zadel, daarbij moet je echt vooraf bedenken wanneer je het zadel lager wilt want zit je eenmaal in die afdaling ben je te laat... waar je met een remote alsnog snel je zadel uit de weg doet.

Kun je de kabel niet aan een remleiding oid vastzetten?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, met een paar kleine tiewraps aan de achterremleiding of de derailleurkabel.
Gaat prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Bij mijn epic zitten alle schakelkabels intern en de achterremleiding zit aan de schuine buis. Dus dan ik nog met de overbrugging van de post naar onder mijn bottombracket.

Goed van Kermit te horen dat zo'n dropper zonder remote toch een verbetering is.
Zo'n wireless dropper lijkt me wel wat. Maar inderdaad die 27.2 is vaak het probleem en ook de hogere investering. Ook omdat ik niet zo'n avontuurlijke mtber ben die vaak uitdagende afdalingen rijdt.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

deefdeef schreef:Mijn lbs heeft de Kindshock Eten in huis. Een dropper met handel onder het zadel. Dit lijkt voor mij de enige optie omdat ik intern geen kabel kwijt kan en extern heb ik geen mogelijkheid om de kabel vast te maken, tenzij ik m met tiewraps of iets dergelijks direct aan mijn bovenste buis vast maak.
Hier zijn hele mooie oplossingen voor, bijvoorbeeld Jagwire Stick-On Guide. Erg nette manier om je kabels aan je frame te bevestigen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

bouwpakket schreef: Hier zijn hele mooie oplossingen voor, bijvoorbeeld Jagwire Stick-On Guide. Erg nette manier om je kabels aan je frame te bevestigen
Top oplossing! Heb die ook op de hardtail van m'n zoontje gebruikt om een shifterkabel naar de achteras te leggen waar eigenlijk geen derailleur hoort...

(plaatje kun je op klikken :tong)
Afbeelding
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Hero Dolimiti
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 september 2018, 08:58

Ik heb een vraagje over de LEV seatdropper.
Ik heb een LEV seatdropper gekocht voor mijn Scott Spark 910 in 2016. Speciaal voor wedstrijden in de alpen/Dolomieten. In het voorjaar van 2017 gemonteerd en mee gaan fietsen.

In Juni 2017 naar de bergen gereden voor de HERO. Tijdens de voorbereidingen begon de LEV te lekken. Toch maar weer gewisseld van seatpost en de dropper teruggestuurd. Volgens de verkoper heeft LEV compleet binnenwerk vervangen (onder garantie).

Tijdens de HERO in 2018 brak de "upper floating clamp" finaal doormidden. Einde wedstrijd helaas. Bij thuiskomst snel een nieuwe van Alu besteld om de fiets klaar te hebben voor de zomervakantie in Oostenrijk. Een paar weken later kreeg ik (vanwege coulance) een nieuwe carbon clamp van LEV.

De seatdropper begon weer vanzelf te zakken en olie te lekken in Oostenrijk. Dus na de zomervakantie weer teruggestuurd. Nu kan ik hem van voor 138 euro (tegen kostprijs volgens LEV) laten repareren omdat deze net buiten de twee jaar garantie is gevallen.

Ik ben echter mijn vertrouwen een beetje kwijtgeraakt in LEV. Als ik bedenk dat ik hem volgend jaar weer moet laten repareren en dan niet tegen kostprijs. Plus dat deze wederom in het terrein waar hij voor gemaakt is, (bergen) het hoogstwaarschijnlijk wederom gaat begeven.

Volgens LEV moet de seatpost net zo vaak onderhouden worden als dat ik mijn "drivetrain" schoonmaak. Dat kan dus aardig in de papieren lopen. LEV zelf benaderen heeft trouwens geen zin. Deze mensen beantwoorden mijn emails niet.

Heeft iemand ervaring met zowel de technische als de economische levensduur van een LEV dropper?

Hoe vaak moet het binnenwerk vervangen worden? Is dat trouwens onderhoud? waar doen ze dat beter en goedkoper dan bij LEV zelf?

Ik moet nu een keuze gaan maken voor wederom reparatie of vervanging (van een ander merk). Advies is zeer welkom.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit nog niet eerder gehoord over de Lev.
Maar ik snap je gevoel. Om volgend jaar geen ruzie met jezelf te krijgen zou ik m wegdoen, nieuwe ronde nieuwe kansen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

LEV is niet het merk maar het model, Kindshock is het merk.
Ik zou met die ervaring ook gaan voor een ander merk. Aangenomen dat je een zadelpendiameter van 30.9 of 31.6mm hebt is er heel veel keus.

Erg goed bekend staan oa BikeYoke en de huidige Fox droppers (de Transfer). Niet de goedkoopste modellen uiteraard...
BikeYoke is Duits en levert ook veel reserveonderdelen los.
https://www.bikeyoke.de/en/dropper-posts/" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Mijn LEV Si (budget model binnen de LEV reeks) had tot twee keer toe enorme krassen op de shaft na een paar ritjes. Ik heb uit frustratie de goedkoopste dropper gekocht die er is, de TranzX Ascend. Voor de prijs van de revisie van die LEV heb je een compleet nieuwe dropper die misschien niet de lichtste is, maar wel gewoon werkt.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Hero Dolimiti
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 september 2018, 08:58

Dank voor de feedback. Lijkt toch dat ik met KS voor het verkeerde merk heb gekozen. Zowel in product kwaliteit alsook service.

Gistermiddag nog even met FOX USA gebeld, aangezien ik goede ervaringen heb met FOX dempers op mijn fiets. BikeYoke spreekt me ook aan maar zie alleen internal droppers.

Volgens FOX gaan hun seatposts max 300 uur mee voordat ze onderhouden moeten worden. Van de overige merken had hij voor KS slechts woord; begon met een s en eindigde op die bekende sheepskin pantoffels. Kan het daar niet mee oneens zijn op dit moment.
Plaats reactie