Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En in het budgetvriendelijke departement is er weer een optie bij: De Brand-X Ascend XL, met 150mm drop gebaseerd op de (bij mij al bijna een jaar) probleemloze 125mm-variant.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod159172" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook verkrijgbaar bij NextBikeParts voor een vergelijkbare prijs. Ik overweeg 'm serieus, want door m'n lange stelten moet de 125mm variant wel erg ver uitsteken en kan ik niet profiteren van een echt lage drop. Kwalitatief ben ik zelf overtuigd - de kabelbevestiging had andersom mogen zijn (bevestiging aan de hendel), maar dat is maar een klein minpuntje - eenmaal goed, blijft-ie goed.

Food for thought!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

E-thirteen TRS+125 in bestelling, volgende week binnen. Erg benieuwd!
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Cool! Waar gehaald?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Kapitein Iglo schreef:En in het budgetvriendelijke departement is er weer een optie bij: De Brand-X Ascend XL, met 150mm drop gebaseerd op de (bij mij al bijna een jaar) probleemloze 125mm-variant.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod159172" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook verkrijgbaar bij NextBikeParts voor een vergelijkbare prijs. Ik overweeg 'm serieus, want door m'n lange stelten moet de 125mm variant wel erg ver uitsteken en kan ik niet profiteren van een echt lage drop. Kwalitatief ben ik zelf overtuigd - de kabelbevestiging had andersom mogen zijn (bevestiging aan de hendel), maar dat is maar een klein minpuntje - eenmaal goed, blijft-ie goed.

Food for thought!
Dat klinkt zeker interessant! Ik heb momenteel ook een 125mm dropper en in combinatie met lange poten is dat ook niet helemaal goud, vooral ook omdat de dropper een heel stukje voorbij de minimum insert uit moet steken. Ik had al naar alternatieven zitten zoeken voor 150mm of 175mm maar die zijn allemaal best wel prijzig, dus dit is wel een interessante optie. Is de 125mm variant ook zelf te servicen? Of ben je de sjaak als de dropper eenmaal kuren begint te vertonen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vermoed dat je dan gewoon de sjaak bent, maar wat ik zeg: geen issues... nóg niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Hmm, klinkt erg aantrekkelijk, bijna te mooi om waar te zijn voor dat geld lijkt het haast. Ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben van het simpele mechanisme van de e*thirteen TRS+, vooral ook omdat deze volledig zelf te servicen valt en nog redelijk betaalbaar is. Ik las alleen wat vervelende verhalen over deze pen in combinatie met modder, dan zou de boel redelijk snel stroef gaan lopen en zou het zadel niet meer volledig omhoog komen. Verder heb ik nog niet heel veel droppers gevonden die nog een beetje budget-vriendelijk zijn, of mis ik echt nog hele goede kanshebbers?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Crankbrothers highline.
Ook zelf te servicen, ik ben er tevreden over.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Met zelf te servicen bedoelde ik eigenlijk volledig uit elkaar te halen, inclusief een eventuele cartridge. De E13 is echt helemaal uit elkaar te halen, tot op het laatste onderdeel, terwijl je bij CB volgens mij altijd nog te maken hebt met een afgesloten cartridge? Mijn huidige KS Supernatural heeft ook een cartridge, maar die kan je met een beetje behendigheid ook zelf slopen. Gezien de nogal grote aantallen droppers die ermee stoppen/stuk gaan op wat voor manier dan ook, is zelf volledig kunnen servicen eigenlijk wel een beetje een must op mijn eisen-lijstje...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De cartridge moet je inderdaad vervangen als er wat mee is.
Daar staat tegenover dat er wel drie jaar garantie op zo'n ding zit...
De 125mm is nog eens rond de 200 euro te krijgen ook.
Wil je 160mm, dan ongeveer 250 euro.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De CB is volgens mij alweer minder dan die 250,- op de bekende webshops.

Ik zag vanmorgen wel -en dat wist ik niet- dat de Brand-X nu ook wordt geleverd met externe kabel. Wel zo handig voor degenen die graag een dropper willen proberen, maar er niet het juiste frame voor hebben. Rond de 150,- dacht ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is natuurlijk nog te vroeg om een lange termijn beoordeling te geven, maar de filosofie achter de BikeYoke staat me tot nu toe wel aan. Elke dropper krijgt vroeg of laat te maken met lucht in het hydraulische gedeelte waardoor de werking slechter wordt en in het ergste geval de dropper (deels) inzakt.

Bij vrijwel elk merk betekent dat opsturen, de meeste mensen gaan niet zelf zo'n cartridge slopen om te kijken of het lukt het zelf te fixen. BikeYoke heeft de boel zo geconstrueerd dat er misschien iets sneller lucht in het hydraulische systeem komt (bijvoorbeeld bij de fiets liggend transporteren als de pen ingeschoven is, hoewel dat bij mij meestal geen probleem geeft) maar in plaats van opsturen voor een servicebeurt pak je een 4mm inbussleutel en reset de boel zelf in een paar seconden. En zoals Mud Mate postte heb je binnenkort zelfs die inbussleutel al niet meer nodig.

De enige pen die nog eenvoudiger in onderhoud is is de Gravity Dropper, maar qua werking is die gewoon wat primitiever dan een hydraulische dropper (al went dat gewoon, ik heb er een paar jaar mee gereden naar volle tevredenheid).

Ach ja, als alles mis gaat heb ik altijd nog zo'n GD op de plank liggen als reserve... :-)
(die gaat ook altijd mee in de gereedschapskist op vakanties, beter mee verlegen dan om verlegen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

BikeYoke is ook zeker een mooie dropper, maar toch al weer 100 ekkies duurder dan de E13. Op het bedrag dat de E13 kost toch best wel een flink stapje omhoog weer, ik zou de BikeYoke al niet echt meer als 'budget-dropper' beschouwen... :wink:

Watch betreft de GD: volgens mij lijkt deze qua principe best wel redelijk op de E13, mechanisch en zelf te servicen. Nadeel is wel dat het allemaal niet zo super verfijnd werkt als een hydraulische dropper natuurlijk en dat je maar een paar vooraf bepaalde posities hebt. Anderzijds kan ik m'n huidige dropper wel overal stoppen, maar ik maak er eigenlijk zelden gebruik van.

Over het vastlopen van de E13 las ik dat dit vooral een euvel is van de eerste series, maar dat dat inmiddels verholpen zou zijn...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, ik beschouw de BY ook zeker niet als een budgetdropper. Sowieso zijn droppers irritant duur, eigenlijk overpriced. Voor de prijs van (bijvoorbeeld) een BikeYoke koop je ook makkelijk een Reba voorvork...

Vwb die vaste posities, ik vind dat in de praktijk eigenlijk geen nadeel en soms zelfs een voordeel(tje). Gaat het steil en technisch naar beneden zet je 'm toch in de laagste stand en heb je de tussenposities niet nodig.
Maar bijvoorbeeld op de UHR routes vind ik het op de slingerende singletracks fijn om het zadel iets te laten zakken, maar niet zo ver dat meetrappen irritant lastig wordt. Met een traploze pen zit ik toch vaak net iets te diep en ben ik regelmatig aan het zoeken naar de ideale stand. Met m'n drie standen Gravity Dropper zat ik op de middenstand (1" drop) precies goed voor dat soort werk.

Ik ben ook een voorstander van eenvoudige constructies en dus ook van mechanische droppers, mits goed uitgevoerd. Alleen paste de E13 bij mijn frame niet, die heeft meer inbouwdiepte nodig dan de BY...
Bij een grotere framemaat en/of zithoogte is dat geen probleem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 09:40
Mijn mountainbike: Focus Raven 29R 4.0

Ik rijd met 2x10, en de E13 trigger lijkt daar niet voor geschikt.
Kan je hem ook op zijn kop rechts op het stuur zetten?
Of de pen uitvoeren met een losse aftermarket trigger die wel werkt voor dual shifters?
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

kermit schreef:Ik ben ook een voorstander van eenvoudige constructies en dus ook van mechanische droppers, mits goed uitgevoerd. Alleen paste de E13 bij mijn frame niet, die heeft meer inbouwdiepte nodig dan de BY...
Bij een grotere framemaat en/of zithoogte is dat geen probleem.
Framemaat XL met vrij lange benen (bij de KS Supernatural met 125mm drop steekt de minimum insert streep een centimeter of 2 boven het frame uit), dus dat zal wel goedkomen denk ik. Voor de zekerheid even nameten natuurlijk, maar hier maak ik me niet zo druk om. Interessantere vraag vind ik of de E13 in de categorie 'mits goed uitgevoerd' valt? :wink:
rop schreef:Ik rijd met 2x10, en de E13 trigger lijkt daar niet voor geschikt.
Kan je hem ook op zijn kop rechts op het stuur zetten?
Of de pen uitvoeren met een losse aftermarket trigger die wel werkt voor dual shifters?
De dropper bedien je met een kabel, dus volgens mij kan je prima een andere trigger gebruiken. Alleen even goed kijken aan welke kant het tonnetje van de kabel komt te zitten, omdat je dat waarschijnlijk niet zomaar om kan draaien.
Plaats reactie