Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

cheeta schreef: ma 31 december 2018, 14:35 Geen directe ervaring met de Minion SS wel met verscheidene vergelijkbare banden in verscheidene condities. Het zijn absoluut geen goedmoedige banden met marge, marge, marge en dientengevolge varieren de opvatting zelfs bij dezelfde condities ook tussen een prima compromis en suicidaal. En dan hebben we het niet over een rondje op de Drentse hei vanzelsprekend...
1) Ben je bekend en vertrouwd met het karakter van de band?
2) Weet je wat je min of meer te wachten staat qua terrein?

Als het antwoord op een van de twee ''nee" is dan zou ik er daar niet mee gaan experimenteren.
In hoeverre is de Minion te vergelijken met een Rock Razor? De Rock Razor vind ik erg voorspelbaar en biedt bij het nemen van bochten wat mij betreft behoorlijk veel grip.
Misschien komt het door de combi met de Magic Mary voorop, maar het moet wel echt heel erg fout gaan wil ik ‘m de bocht uit krijgen. Uiteraard met nat weer biedt ie minder grip dus ook tijdens het remmen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Kan me voorstellen dat je in de Pyreneeen misschien een robuustere band wil hebben i.v.m. lekbestendigheid.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Lekbestendigheid is doorgaans geen probleen, daar heb je SuperGravity voor (of iets vergelijkbaars van de concurrentie)...
2) Met RockRazor heb ik wel directe ervaring, maar over wat voor condities hebben we het? Mijn beoordeling van RockRazors op de Sallandse heuvelrug is niet dezelfde als die voor Valle d'Aosta.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Ik denk dat ik ook even wat hulp nodig heb bij mijn bandenkeuze. Ik snap dat dat veelal een persoonlijke keuze is en afhankelijk van rijstijl en fietslocatie, maar ik hoop toch op wat nuttige tips aangezien dit mijn eerste setje aan te schaffen bandjes is en al het onderzoek het nou niet echt duidelijker voor me maakt :o .
Ik rijd op dit moment met 2 x 2.35 Kenda Slant 6 ("af fabriek") op 29" wielen met 30mm interne velgbreedte. Afgelopen zondag ben ik twee keer onderuit gegaan door een wegglijdend voorwiel. Vast ook door missende techniek, maar een goede band met veel grip helpt vast. Ook begint de achterband nu echt op te raken. Voor mij is (top-)snelheid niet belangrijk, bij mij zit de funfactor in het goed/snel door de technische stukken komen. De verbindingstukken gebruik ik om op adem te komen :D

Een keuze zou kunnen zijn voor Nobby Nic Addix Speedgrip Snakeskin 2.35 + achter Rocket Ron Addix Speedgrip Snakeskin 2.25.
Maar ik zag ook een tubeless kit van Continental met 2x Cross King ProTection 2.3. Die kit is wel erg aantrekkelijk geprijsd namelijk en dan ben ik ook gelijk tubeless.

Iemand tips met betrekking tot bovenstaande?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij zelf de Continental Crossking en vind het een mooi allround bandje.
Ik gebruik de band het hele jaar door en zowel in Nederland als het buitenland.
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt van de Crossking Racesport naar de Crossking Protection, omdat ik de wang van de Racesport te slap vind. Die geeft geen vertrouwen in de bochten...
Ik kan je de Crossking Protection dus van harte aanbevelen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+1 voor de cross-king ProTection (Racesport vind ook ik te slap).

In voor iets ‘excotisch’ kies dan de:
Afbeelding
Barzo TNT 4c G van Vittoria, welke vergelijkbaar is met RoRo en CK.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een NobbyNick (of zoiets) voor en je goede Slant achter.
RocketRon gebruik ik Nooit meer, te slap en kwetsbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Jurriaan schreef: vr 11 januari 2019, 14:18 +1 voor de cross-king ProTection (Racesport vind ook ik te slap).

In voor iets ‘excotisch’ kies dan de:
Afbeelding
Barzo TNT 4c G van Vittoria, welke vergelijkbaar is met RoRo en CK.
De Barzo vind ik persoonlijk veel beter dan de Rocket Ron (die is wel heel sketchy). Zeker in de TNT versie.
Achterop dan de Peyote in TNT en je hebt een mooie combi, die ook nog eens heel mooi vallen op een 30mm brede velg, robuust zijn en behoorlijk licht rollen.

@Martl: de Nobby Nic heb ik zowel in 27,5 x 2.35 en 27,5 x 2.6 geprobeerd, ik vond het een lastige band.
Dan was er grip en dan ineens niks meer. Ook met verschillende druk. Terwijl ik “vroeger” de combi Nobby Nic en Racing Ralph gebruikte en dat perfect ging. Dat was wel de oude serie. Overigens het wegglijden van je voorwiel kan meerdere oorzaken hebben. Niet de juiste techniek, vork verkeerd afgesteld, tuurlijk gewoon het gebrek aan grip door de omstandigheden, gebrek aan vertrouwen in de band etc. Belangrijkste is dat je een band hebt die vertrouwen geeft, je huidige doet dat waarschijnlijk een stuk minder na twee keer een uitglijder.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Gekozen voor de Continental Crossking Protection. Wilde ook graag naar tubeless en met de aangeboden kit kon dat voor een mooie prijs. Zaterdag gemonteerd, even prutsen zo'n eerste keer maar goed te doen met hulp van de compressor van de buurman :-).

Zondag een lokale toertocht gereden (nat en winderig) en moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben. Het scheelde 350 gram (!) per wiel aan gewicht, dus dat helpt sowieso. Daarnaast voor het gevoel veel meer grip, in de bochten maar ook op natte stukken waar ik eerder nogal eens "doorslipte" en bij het klimmen en dalen.

Ik vond hem overigens wel vrij hard aanvoelen, veel harder dan de Slant 6 op dezelfde druk. Nog even experimenteren dus met een lagere bandenspanning.

@Marco79: ben het met je eens dat het niet alleen aan de band ligt, het is zeker ook een mentaal dingetje. Maar deze band geeft me voor nu in ieder geval het vertrouwen weer terug :-q
Wat zou ik trouwens aan de vorkafstelling kunnen doen wat het wegglijden zou kunnen verminderen? Het is een simpel vorkje waar ik de druk en de rebound kan regelen. Qua druk lijkt hij op orde, ik gebruik zo goed als de hele veerweg.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hoeveel bar had je er in zitten?
Ik rij voor met 1,7 en achter 1,8 bar.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rebound voldoende snel terug. Vanaf de snelste stand instellen, ronde rijden op een gevarieerde ondergrond , klikje terug etc. Tot dat de instelling naar jouw behoren klopt.

Welke breedtemaat band is de Slant6?
CK is door zijn stevigere wangen prima op lagere druk te rijden. (Ik weeg met gear circa 78 kilo; voor 1.4 en achter 1.7 bar inclusief binnenband).
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Jurriaan schreef: ma 14 januari 2019, 22:31 Welke breedtemaat band is de Slant6? CK is door zijn stevigere wangen prima op lagere druk te rijden. (Ik weeg met gear circa 78 kilo; voor 1.4 en achter 1.7 bar inclusief binnenband).
De Slant Six was een 2.35, dus dat scheelt niet veel met de Crossking 2.3. Die stevige wang heeft de Slant 6 niet, dus daardoor zal deze band ook harder aanvoelen. Ik weeg zelf zo'n 85 kilo en meende ze zo rond de 1.5 bar te hebben staan. Ik rijd nu tubeless dus wellicht kan het nog lager. Ik moet er nog een beetje mee expirimenteren...
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ha Mart .. Ik ga zeer waarschijnlijk ook naar de Cross King .. kun je mij iets vertellen of zo qua omvang groot of klein vallen .. welke velg diameter gebruik jij ?

Jeroen
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

jeroentune schreef: di 15 januari 2019, 21:16 Ha Mart .. Ik ga zeer waarschijnlijk ook naar de Cross King .. kun je mij iets vertellen of zo qua omvang groot of klein vallen .. welke velg diameter gebruik jij ?
Ik heb een velg met interne diameter van 30mm. De schuifmaat meet 59 mm breedte van de band, de nop steek niet/nauwelijks buiten de band. Zie ook https://imgur.com/a/kxOWuBZ en https://imgur.com/a/IBscdYx. Zoals je ziet heb ik voor ook nog een mudguard die nog voldoende ruimte heeft.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Merci Mart .. dank voor de fotos .. ik rij ook met 30 mm intern . ik geloof dat mijn banden (No Ni en Ha Da) in 2.35 iets van 64 mm zijn .. dat is nog best een verschil . ik ga nog eens overdenken ..
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

jeroentune schreef: wo 16 januari 2019, 10:51 Merci Mart .. dank voor de fotos .. ik rij ook met 30 mm intern . ik geloof dat mijn banden (No Ni en Ha Da) in 2.35 iets van 64 mm zijn .. dat is nog best een verschil . ik ga nog eens overdenken ..
NoNi 2.35 is ca. 60mm op 25mm velg. Cross-king is nauwelijks smaller.
Plaats reactie